چطور می‌توان صنعت دامپروری و پرورش گوسفند در کشور را رونق داد؟






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=8861

چطور می‌توان صنعت دامپروری و پرورش گوسفند در کشور را رونق داد؟

چطور می‌توان صنعت دامپروری و پرورش گوسفند در کشور را رونق داد؟

چطور می‌توان صنعت دامپروری و پرورش گوسفند در کشور را رونق داد؟

با وجود این مزایا و اهمیتی که صنعت دامداری و پرورش گوسفند برای جامعه دارد اما معمولا به اندازه کافی به رشد و توسعه اصولی آن توجه نمی‌شود و همین عدم توجه و مدیریت درست، باعث می‌شود که دسترسی راحت مردم به مواد مغذی همچون گوشت و مواد لبنی به دلیل افزایش قیمت با مشکلاتی همراه باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ صنعت دامپروری به عنوان یک صنعت مهم در راستای برطرف کردن نیازهای جامعه به مواد غذایی و مواد اولیه برای صنایع دیگر شناخته می‌شود. این صنعت که به زیر شاخه های مختلفی تقسیم می‌شود، علاوه بر رفع اینگونه نیازها، سودآوری قابل توجهی را نیز می‌تواند نصیب فعالان خود کند.

بر اساس داده های فائو (سازمان خواربار و کشاورزی)، صنعت پرورش گاو، گوسفند و بز تقریباً ۴۰ درصد از کل تولیدات کشاورزی در کشورها توسعه یافته و حدود ۲۰ درصد در کشورهای در حال توسعه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این معیشت حداقل ۱٫۳ میلیارد نفر در سراسر جهان و حدود ۳۴ درصد از تولید پروتئین غذایی به این صنعت وابسته است.

با وجود این مزایا و اهمیتی که صنعت دامداری و پرورش گوسفند برای جامعه دارد اما معمولا به اندازه کافی به رشد و توسعه اصولی آن توجه نمی‌شود و همین عدم توجه و مدیریت درست، باعث می‌شود که دسترسی راحت مردم به مواد مغذی همچون گوشت و مواد لبنی به دلیل افزایش قیمت با مشکلاتی همراه باشد.

توسعه و رونق صنعت دامداری و دامپروری چگونه باید انجام شود؟

با توجه به اینکه در مسیر توسعه و رونق در هر رشته‌ای باید به پتانسیل ها و دانش علمی اتکا کرد، می‌توان با برنامه ریزی درستی که توسط مسئولین مرتبط و همکاری دامداران کشور صورت می‌گیرد، به خوبی قادر به دستیابی به این هدف خواهیم بود.
علی رغم سختی های مسیر با اجرایی کردن چند روش ساده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، صنعت دامداری کشور که ظرفیت بالایی نیز برای توسعه دارد، پیشرفت قابل توجهی را بدست خواهد آورد. این راهکارها ساده عبارتند از:

  • استفاده از نژادهای پربازده و سازگار با شرایط آب و هوایی هر منطقه
  • استفاده از تکنیک های مدیریتی درست گله
  • توجه به نیاز و خواسته مردم بر اساس عرضه و تقاضا
  • توجه به سلامت گله گوسفندان در تمامی فصول سال و انجام مرتب واکسیناسیون این حیوانات اهلی
  • بهره مندی از بهترین فرمول های جیره نویسی و خوراک های غنی شده
  • استفاده از دانش عملی و تجهیزات مدرن در دامداری ها
  • مهیا کردن یک ساختمان و جایگاه استاندارد و مجهز به انواع وسایل سرمایشی، گرمایشی و تهویه ای
  • توجه به بحث نظافت محیط نگهداری حیوانات گله
  • استفاده از گوسفندان و گاوهای اصلاح نژاد شده و یکدست در گله
  • توجه به معیشت فعالان این صنعت و ایجاد صندوق های حمایتی برای دامداران
  • در نظر گرفتن تسهیلات ارزان قیمت برای این قشر

پرورش گوسفند

چرا عدم توسعه و پیشرفت در صنعت دامداری و پرورش گوسفند برای کشور زیان بار است؟

به جز ایجاد مشکلات مختلفی همچون افزایش هزنیه تمام شده تولید محصولات دامی، افزایش بیکاری در میان دامداران، از بین رفتن ذخیره دامی کشور و کشتار دام مولد، بالا رفتن قیمت گوشت، مرغ، شیر و لبنیات، عدم توسعه اصولی در این صنعت باعث هدر رفتن منابع ارزی کشور به خاطر واردات این قبیل محصولات خواهد شد.
اگر این صنعت به درستی مدیریت نشود و توسعه پیدا نکند، علاوه بر موارد اشاره شده، مشکلات اقتصادی و فرهنگی نیز به وجود می‌آید. به این صورت که بیشتر دامدارانی که در مناطق روستایی و عشایرنشین مشغول به زندگی هستند، به دلیل ناتوانی در کسب درآمد به سمت مهاجرت به شهرهای بزرگ و حاشیه نشینی تمایل پیدا می‌کنند. همین مسئله نیز اثرات فرهنگی و اقتصادی فراوانی را به وجود می‌آورد که بر طرف کردن تبعات آن به هزنیه‌های هنگفت و زمان زیادی نیاز خواهد داشت.

برای اینکه به یک دامدار موفق تبدیل شویم، به چه مواردی باید توجه داشته باشیم؟

از آنجایی که در عصر حاضر رقابت بین کسب و کارها بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از گذشته شده است و با یک اشتباه، افراد ممکن است با زیان های غیر قابل جبرانی رو به رو شوند، بهتره قبل از شروع هر نوع کسب و کاری به خصوص دامداری و پرورش گوسفند و گاو حتما تمام جوانب را در نظر بگیرد و نکات آموزشی آن را بیاموزید.
امروزه دیگر به مانند گذشته نمی‌توان یک گله را با امید کسب سود خوب به صحرا برد و پس از مدتی از طریق فروش شیر و گوشت این حیوانات درآمد خوبی بدست آورد. در حال حاضر که قیمت دام و هزنیه های نگهداری آنها بسیار بالا رفته، تنها با اجرای روش های نوین دامپروری قادر به تبدیل شدن به یک دامدار موفق خواهید بود.

در همین راستا باید به عنوان شخصی که به نام دامدار شناخته می‌شود موارد مختلفی همچون کار با تجهیزات جدید دامداری مثل شیردوش های اتوماتیک، خودروهای حمل و فیدر میکسرها، لقاح مصنوعی، نحوه واکیسناسیون و شناخت علائم بیماری ها، روش های مدیریتی درست، نرم افزارهای حسابداری و مدیریتی، شیوه های علامت گذاری و تهیه شناسنامه برای تک تک اعضای گله و مواردی از این قبیل آشنایی کامل داشته باشید. در غیر این صورت نمی‌توانید بهره وری گله خود را افزایش دهید.

دامداری گوسفندی

بهترین تکنیک برای افزایش درآمد و سودآوری در صنعت دامپروری چیست؟

شیوه ها و راهکارهای گوناگونی برای بالا بردن درآمد پرورش دهندگان دام وجود آورد. روش هایی مثل استفاده از نژادهای خوب و سازگار، تهیه خوراک های متعادل و غنی شده، جلوگیری از مرگ و میر گله به واسطه پیشگیری از بیماری ها و غیره اما بدون شک بهترین روش برای رسیدن به این هدف چیزی جز کاهش هزنیه‌ها و افزایش بهره وری با استفاده از مدیریت مناسب، کارآمد و علمی نیست. البته توجه داشته باشید که این موضوع به معنای صرفه جویی شدید در هزنیه کرد نیست اما به خاطر اینکه بسیاری شاهد هستیم که دامداران در مسیر درست و اصولی هزنیه نمی‌کنند و همین هزنیه را برای کارهای کم ارزش به کار می‌گیرند، این مورد را به عنوان اساسی ترین مورد برای دستیابی به درآمد بیشتر در نظر گرفتیم.

چه چشم اندازی برای صنعت دامداری کشور می‌توان متصور بود؟

از آنجایی که کشور پهناور ایران سرشار از مناطق پرظرفیت همراه با نژادهای دامی پربازده است، در صورت رعایت موارد اشاره شده می‌توان آینده ای درخشان برای این صنعت تصور کرد. البته با وجود پیشرفت های خوبی که در طی چندین سال گذشته در این رشته کسب شده اما با توجه به این پتانسیل ها و نیروی کار جوانان ایرانی، می‌توان سهم بازار بزرگتری از محصولات دامی را در جهان بدست آوریم. در ضمن برای دستیابی به این اهداف نیز در کنار توجه به راهکارهای مطرح شده، باید آموزش روش های نوین دامپروری به فعالان این صنعت را نیز در برنامه توسعه‌ قرار داد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی