افزایش تولید ۴ قلم کالای لبنی منطقی نیست
سخنگوی انجمن لبنی با انتقاد از تصمیم جدید وزارت جهاد برای اختصاص ۵٠ درصد شیرخام برای تولید چهار محصول، گفت: آیا وزارت جهاد فروش این محصولات را تضمین می کند؟
👤 محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران با اشاره به اینکه معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به صنایع لبنی اعلام کرده که تا ۵٠ درصد شیرخام فقط به تولید ۴ محصول اختصاص یابد، گفت:
🔻 این چهار محصول شامل شیر نایلونی کم چرب ٩٠٠ گرمی، شیر بطری کم چرب، پنیر یواف نسبتا چرب و ماست ست ساده ٢.۵ کیلوگرمی کم چرب است .
🔻 وزارت جهاد کشاورزی چنین تصمیمی را بدون مشورت با متخصصان و تشکل های تخصصی اتخاذ کرده است، بازار تابع عرضه و تقاضاست و تقاضا مشخص می کند که چه مقدار از محصول باید تولید شود به عنوان مثال تقاضا از سوی فروشگاه های زنجیره ای و مردم برای شیرنایلونی کم است.
🔻 علاوه بر تقاضای کم از سوی مردم، چون حاشیه سودی محصولی مانند شیر نایلونی برای فروشگاه ها هم کم است، آنان تمایلی به سفارش آن ندارند.
🔻 بنابراین با توجه به حجم تقاضا، کارخانجات نمی توانند تولید آن را افزایش دهند.
🔻 آیا وزارت جهاد کشاورزی تضمین می کند که اگر کارخانه ها ۵۰ درصد از حجم شیرخام را به این محصولات اختصاص دادند، تمام محصول تولیدی کارخانجات به فروش برسد و روی دست آنها نماند؟
🔻 از سوی دیگر وزیر دادگستری اعلام کرده قیمت محصولات باید به ٣١ اردیبهشت برگردد، این در حالی است که محصولات یا مشمول قیمت گذاری تثبیتی است که همه باید از آن تبعیت کنند یا محصولات غیر مشمول است و بر اساس آیین نامه قیمت گذاری محصولات ساخت داخل مصوب سال ۸۹ قیمت گذاری می شود. اعلام تاریخ و تعزیر کارخانه ها بر اساس تاریخ مبنای حقوقی ندارد و از لحاظ فنی نیز کارخانه ها همه در یک زمان نسبت به تغییر قیمت اقدام نکرده اند که بخواهد مبنای گرانفروشی تاریخ باشد.
🔻 از وزیر دادگستری و سازمان تعزیرات خواهش میکنیم استدلال تولیدکنندگان و هماهنگی با سایر ارگان های مسئول در حوزه قیمت و تنظیم بازار را بشنوند، البته قیمت گذاری دستوری در شرایط فعلی که دولت یارانه ای به تولید نمی دهد، چندان نمی تواند مبنای قانونی داشته باشد چراکه دولت برای قیمت گذاری دستوری یا باید یارانه ای پرداخت کند که یارانه را حذف کرده، یا عدم النفع پرداخت کند که چنین قراردادی با کارخانه ها ندارد.
🔻 پیشنهاد ما به وزارت جهاد کشاورزی این بوده که میان کارخانجات تولیدی و فروشگاه های زنجیره ای تسهیل گری کند تا فروشگاه ها این محصولات را سفارش دهند تا کارخانه نیز قادر به تولید آن باشد. تولید بدون سفارش که تضمینی در قبال ضرر و زیان ناشی از آن وجود نداشته باشد خلاف تدبیر است و با رویکردهای اعلامی رهبر انقلاب نیز منافات دارد.