تعیین قیمت سبوس؛ اولین تصمیم جدی ساداتینژاد برای حمایت از دامداران
در حالی که ساداتی نژاد مهمترین برنامه خود را تامین نهادههای دامی به منظور توسعه پایدار صنعت دامپروری میداند، باید دید که معاون بازرگانی دولت دوازدهم، آیا میتواند اولین ضربه را به برنامههایی که ساداتی نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی ترسیم کرده است وارد کند یا خیر؟
?تعیین قیمت سبوس در سالهای گذشته همواره محلی برای مناقشه بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت بوده است و درحالی که برخی وزرای جهاد کشاورزی به شدت پشت صنعت دامپروری ایستادگی کردند، برخی دیگر هم به راحتی عنان را از کف دادند و ترجیح دادند که ترازوی حمایت به سمت وزارت صمت و کارخانجات آرد سازی سنگینی کند.
?درحالی که نظر صریح معاونت امور تولیدات دامی و تمامی بخشهای دامپروری بر ثابت ماندن قیمت سبوس گندم است که در نامههای مختلفی که از این معاونت به وزیر وقت (خاوازی) از مشکلات افزایش قیمت سبوس به میان آمده، اما اصرار معاون بازرگانی (گیلان پور) و حتی توافقات بدون اخذ نظر قطعی وزیر، صدای ایشان را هم در آورد.
?در نامه ای که مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد (نامه شماره ۱۷۳۲۲٫۹۰۰٫۱۴۰۰ مورخ ۱۴۰۰٫۰۴٫۰۸) خود به وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مصوبهای که در جلسه ۱۴۲ کارگروه تنظیم بازار به امضا رسیده بود مواردی را به خاوازی وزیر جهاد کشاورزی یاد آور میشود که همگی از مشکلاتی که افزایش قیمت سبوس برای دامداران و بخش دامپروری ایجاد خواهد حکایت داشت.
?در این نامه رضایی به آزادسازی قیمت سبوس و فروش آن خارج از سامانه توسط کارخانجات آرد کشور که ظاهرا مستند به کارگروه ستاد تنظیم بازار در جسله ی فوق بود اشاره نموده است.ستاد تنظیم بازار در این مصوبه مدعی بود که وزیر جهاد کشاورزی با افزایش قیمت سبوس موافقت کرده است.
?جالب اینجاست که در جلسه ی فوق ظاهرا گیلان پور بعنوان نماینده وزارت جهاد کشاورزی حضور داشت و موافق افزایش قیمت سبوس گندم بود، در حالی که خاوازی بعد از دیدن مصوبه فوق به صراحت درهامش نامه رضایی عنوان داشت: «جناب آقای دکتر رضایی (فوری) با سلام، مراتب اعتراض کتبا اعلام شود، ما هیچ توافقی با کسی نداشتهایم.»
?معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در جلسات مشترک با وزارت صمت و سایر سازمانهای مرتبط بدون دعوت از نمایندگان دامداران حتی برای استماع نظر آنان به گونه ای رفتار میکند که گویی جایگاه خود را در حمایت از صنعت دامپروری فراموش کرده است و بجای حمایت از بخش کشاورزی بیشتر به فکر افزایش قیمت سبوس است.
?خبرهای رسیده از جلسه ی مشترک بین مسوولین وزارت خانههای جهادکشاورزی، صمت، کشوراطلاعات، معاونتها و سازمانهای مربوطه در هر یک از وزارت خانهها که در روز شنبه ۱۴۰۰٫۰۶٫۰۶ در خصوص «کارگروه تنظیم بازار کالای کشاورزی» حاکی از آن بود که گیلان پور، معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نتوانسته آنچنان که شایسته است از حقوق دامداران در جلوگیری از افزایش قیمت سبوس دفاع کند.
?همگی به یاد داریم در روزهایی که خاوازی برای خرید توافقی گندم چقدر با مجلس دچار چالش شده بود و در نهایت با یک توافق نصفه و نیمه توانست نرخ خرید گندم را مصوب نماید.
?سوال اینجاست که گندمی که از کشاورز با قیمت حداکثر ۵۰۰۰ تومان خریداری میشود و کسری آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد میشود، چطور میشود که سبوس آن با نرخی بالاتر از قیمت تمام شده باید به دست دامدار برسد؟
چرا کارخانجات آرد سازی باید تعیین کننده قیمت سبوس گندم باشند، مگر گندم آن با نرخ مصوب از کشاورز خریداری نشده است؟ کارخانجات آرد سازی چه ارزش افزوده ای برای سبوس گندم ایجاد میکنند که توقع دارند نرخ آن را نزدیک به ۲٫۵ برابر نرخ مصوب به دامداران عرضه کنند.
چرا این بازی هر دو الی سه سال یکبار تکرار میشود و آن هم با نتیجه ای تلخ برای دامداران پایان میپذیرد و چرا این بازی در آغاز بکار دولت سیزدهم قرار است نهایی شود؟
?با افزایش نرخ سبوس گندم که قطعا امیدواریم وزیر جهاد جلوی این موضوع ایستادگی کند، قیمت خوراک دام و به تبع آن قیمت تولید گوشت قرمز هم افزایش پیدا میکند و در این چرخه از کشاورز، دامدار و مصرف کننده، فقط کارخانجات آرد سازی، آن هم از جیب کل زنجیره ی تولید منتفع میشوند.
?در حالی که ساداتی نژاد مهمترین برنامه خود را تامین نهادههای دامی به منظور توسعه پایدار صنعت دامپروری میداند، باید دید که معاون بازرگانی دولت دوازدهم، آیا میتواند اولین ضربه را به برنامههایی که ساداتی نژاد برای وزارت جهاد کشاورزی ترسیم کرده است، وارد کند یا خیر؟