جایگزینی نهاده های وارداتی با تولید علوفه با کیفیت در کشور






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=9309

جایگزینی نهاده های وارداتی با تولید علوفه با کیفیت در کشور

جایگزینی نهاده های وارداتی با تولید علوفه با کیفیت در کشور

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با توجه امکان تامین بخشی از علوفه مورد نیاز صنعت دامپروری از تولیدات زراعی داخلی، بر ضرورت نگاه همه جانبه به محصولات زراعی و امکانات داخلی با هدف جایگزینی نهاده های وارداتی تاکید کرد.

علیرضا آقاشاهی در گفت و گو با خبرنگار ایانا، با اشاره به نقش تولید علوفه مرغوب در کشور در صرفه جویی در مصرف کنجاله ها بیان کرد: چند سالی است که کشت نخود علوفه‌ای،خللر و ماشک در دیمزارها و زیر آشکوب باغهای میوه رواج پیدا کرده است، که با توجه به رشد بالا، عدم نیاز به بارندگی زیاد و هر گونه تیمار زراعی و برخورداری از باکتری‌های تثبیت کننده ازت که سبب غنای خاک می شود، بسیار توجیه پذیر است.

وی افزود: در مناطقی که میانگین بارندگی آنها حول و حوش ۲۰۰ میلیمتر در سال باشد، به راحتی می‌توان با کشت نخود علوفه‌ای و یاخللر و ماشک، نیاز دامداران نیمه صنعتی و سنتی را به کنجاله های پروتئینی مثل سویا،رابه حداقل رساند.

رئیس بخش تحقیقات تغذیه دام و طیور تصریح کرد: در کشورهایی مانند آمریکا علی رغم اینکه کشور آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان سویا و کنجاله سویا است، به دلیل بهره مندی از مکانیزاسیون مناسب در برداشت و فرآوری، از یونجه ۲۴ درصد به جای یونجه ۱۴ درصد پروتئین استفاده می‌کنند، و براین اساس در بسیاری از جیره‌های دام‌های تا ۳۰ لیترشر تولید، به ندرت از کنجاله سویا استفاده می کنند.

وی تاکید کرد: ما باید با توجه به ظرفیت‌های بسیار بالایی که در حوزه تامین نهاده‌ها داریم، یاید دیدگاه خود را وسعت بخشیده و چتر نگاه خود را به صورت کامل .باز کنیم. در چنین شرایطی می‌توانیم سیستم‌های پرورش نیمه صنعتی و سنتی خود را از بسیاری از نهاده‌ها، نه با اجبار و تحریم و تحقیر، بلکه کاملاً سخاوتمندانه از این نهاده‌هاتقریبا بی‌نیاز کرده، تولیدشان را اقتصادی تر کنیم.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی