واردات ۵۱ هزار تن گوشت در ۳ ماه نخست سال جاری/ فشار به تولید با انگیزه توجیه واردات






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=9214

واردات ۵۱ هزار تن گوشت در ۳ ماه نخست سال جاری/ فشار به تولید با انگیزه توجیه واردات

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک مطرح کرد:

واردات ۵۱ هزار تن گوشت در ۳ ماه نخست سال جاری/ فشار به تولید با انگیزه توجیه واردات

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک ضمن تاکید بر ایجاد اراده قوی بر واردات گوشت قرمز، از واردات ۵۱ هزار تن گوشت در ۳ ماه نخست سال جاری خبر داد.
سیرآنوش موسوی

افشین صدردادرس در گفت‌وگو با خبرنگار پویش خبر، با بیان اینکه دولت سیزدهم از اهرم واردات برای تنظیم قیمت گوشت استفاده ‌کرد، گفت: در دولت گذشته یک رقابت ناسالم و نابرابر، بین تولیدکنندگان و واردکنندگان ایجاد شد؛ هم اکنون فصل انباشت تولید داخلی است این در حالیست که در ۳ ماه نخست سال جاری بیش از ۵۱ هزار تن گوشت وارد کشور شد.

وی از واردات به‌عنوان اهرم فشار به تولیدکننده داخلی یاد کرد و افزود: در حال حاضر فشارهای تورمی توان خرید مصرف‌کنندگان را باوجود کاهش قیمت دام زنده تقلیل داده است. قیمت دام زنده سبک حدود ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تومان است و این قیمت به معنی فروش دام زنده به قیمت تمام شده است و باید این نکته را در نظر داشت که اگر دامدار مجبور به‌فروش و عرضه دام زیرقیمت تمام شود دوباره شاهد کشتار دام‌های مولد خواهیم بود.

این فعال حوزه دامپروری در پاسخ به این پرسش که چرا قیمت گوشت در شرایطی که قیمت دام زنده پایین است همچنان بالاست؟ گفت: دولت سیزدهم به این بهانه که دیگر گوشت مشمول قیمت‌گذاری نیست نظارت‌های خود را در شبکه توزیع کاهش داد. اما از سوی دیگر بارها مشاهده کردیم که مسئولان تعزیرات در میادین عرضه دام قیمت دام زنده را تعیین می‌کردند اما گزارشی مبنی بر نظارت بر قیمت عرضه گوشت در شبکه توزیع به‌دست ما نرسید این در حالیست که اگر نظارت وجود داشت قیمت گوشت قطعه‌بندی شده هم به کیلویی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان نمی‌رسید.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد که اراده‌ای برای کاهش قیمت گوشت درحالی که قیمت دام زنده پایین است وجود ندارد چراکه سود واردات بالاست و هدفمند واردات انجام می‌شود.

صدردادرس با تاکید بر اینکه شرایط تولید دام سبک و سنگین یکسان است، افزود: واردات فقط به گوشت ختم نشده است و حجم انبوهی از گوساله و گوسفندهای زنده از پاکستان و افغانستان وارد کشور می‌شود و این چنین فشار به تولیدکنندگان را مضاعف می‌کنند تا ناچار شوند که تولید را زیر قیمت تمام شده عرضه  کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در پایان گفت: تولید و بازار گوشت باید ملتهب باشد که بازار واردات گرم بماند. امیدواریم که در دولت چهاردهم برای حل این معضل یک اجماع عمومی شکل بگیرد چراکه حل این موضوع فراسازمانی است و فقط وزارت کشاورزی در این مسئله تصمیم‌گیر نیست.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی