وزیر با تشکل‌های بخش کشاورزی غریبه نباشد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=9138

وزیر با تشکل‌های بخش کشاورزی غریبه نباشد

 

وزیر با تشکل‌های بخش کشاورزی غریبه نباشد

طی روزهای اخیر تشکل‌های بخش کشاورزی با اعلام بیانیه‌هایی از کاندیداتوری نوری قزلجه به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی حمایت کردند و او را فردی کارآمد برای تصدی این مسؤلیت دانستند.

 

تجربه وزارت جهاد کشاورزی در تعامل با تشکل‌های بخش کشاورزی طی سنوات گذشته حتی زمانی‌که سکاندار آن فردی از بدنه سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران بود نیز چندان موفقیت‌آمیز نبود و اغلب تشکل‌ها از کنار گذاشته شدن در انجام وظایف و برون سپاری‌های دولت در بخش کشاورزی گله‌مند بودند.

 

حضور موثر مردم در اقتصاد و در بخش کشاورزی مشارکت بهره‌برداران در رونق اقتصادی تنها از بستر تعاونی‌ها شکل می‌گیرد که کشور ما با برخورداری از هزاران شرکت تعاونی مویرگی و صدها اتحادیه روستایی و کشاورزی، تولید، زنان، اتاق اصناف و… فرصتی بی‌نظیر برای تحقق حکمرانی مردم بر اقتصاد را دارد، اما آنچه محرز است عدم بهره‌گیری از این فرصت در وزارت جهاد کشاورزی به نحو شایسته است.

شرکت‌های تعاونی با برخورداری از سرمایه‌های اجتماعی توانسته‌اند ده‌ها سال به حیات خود ادامه دهند و این امر نشان می‌دهند هنوز می‌توانند به‌عنوان یک پایگاه موثر برای اجرای سیاست‌گذاری‌های دولت و مجلس در توسعه بخش کشاورزی کارکرد داشته باشند.

غلامرضا نوری قزلجه دارای نقاط قوتی است که به‌عنوان وزیر جهاد کشاورزی مورد حمایت تشکل‌های بخش کشاورزی قرار گرفته است یکی از مهم‌ترین ویژگی وی آشنایی او با قوانین و مقررات به‌عنوان یک قانون‌گذار در بخش کشاورزی است.

قوانین و مقررات موجود در بخش کشاورزی برای حمایت از کشاورزان دارای نواقصی در اجرا است که وزیر آشنا با قوانین می‌تواند نسبت به رفع آنها اقدام کند، یکی از این مصادیق تفویض اختیار به تشکل‌های بخش کشاورزی در راستای حمایت از تولید پایدار در کشور است.

انجام وظایفی مانند توزیع و تنظیم بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی، خریدهای تضمینی، توزیع نهاده‌های کشاورزی از طریق تشکل‌های متعلق به کشاورزان از درخواست‌های تشکل‌هاست که انتظار می‌رود در تصمیمات وزارت جهاد کشاورزی پررنگ شود؛ همچنین ارتباط تنگاتنگ تشکل‌ها با واحدهای تخصصی مرتبط در وزارت جهاد کشاورزی نیز امری لازم و ضروری است که در برخی موارد مورد غفلت قرار گرفته است.

دوری از شعار بدون عمل پیرامون مشارکت تشکل‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در بخش کشاورزی انگیزه حمایت تشکل‌های بخش کشاورزی از کاندیدای وزارت جهاد کشاورزی دولت چهاردهم است که باید دید برای تحقق آن چگونه عمل خواهد شد.

 

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی