پایش ۲۴ ساعته دام با سنسورهای الکتریکی توسط محققان کشور






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=8780

پایش ۲۴ ساعته دام با سنسورهای الکتریکی توسط محققان کشور

پایش ۲۴ ساعته دام با سنسورهای الکتریکی توسط محققان کشور

پایش ۲۴ ساعته دام با سنسورهای الکتریکی توسط محققان کشور

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه هوشمندسازی و پایش تجهیزات صنعتی در دامداری‌ها و کارخانه‌های تولید محصولات غذایی، موفق به طراحی و تولید «سنسور بلوس الکترونیکی» برای پایش دام در صنعت دامپروری شدند.

نهال تبریزی مدیر محصول شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره محصول جدید این شرکت توضیح داد: سنسور بلوس الکترونیکی، محصولی است که در اینوتکس سیزدهم رونمایی شد.

تبریزی به اطلاعاتی که توسط این سنسور‌ها از بدن دام، پایش می‌شود، اشاره کرد و افزود: اطلاعاتی از جمله زمان شیردهی دام، دمای بدن، ابتلای به بیماری، زمان فحلی (یا دوره فعالیت جنسی شدید دام برای باروری)، میزان غذا و آب مصرفی توسط دام، توسط نرم‌افزاری که روی دستگاه کاربر نصب می‌شود، قابل پایش است.

وی ادامه داد: درواقع، یک مودم لوراون و سنسور‌های قرائت‌خوانی که در مکانی مشخص برای دامداری‌ها نصب می‎شوند، تمام این اطلاعات مربوط به دام را به کاربر، مخابره می‌کند.

تبریزی در راستای نحوه کارکرد این سنسور، توضیح داد: سنسور توسط دام بلعیده شده و وارد شکمبه می‌شود. جنس بدنه و قسمت‌های الکترونیکی سنسور، به‌گونه‌ای است که وقتی وارد بدن دام می‌شود، به‌راحتی دفع نشده و حدود چند ماه داخل بدن دام باقی می‌ماند.

کارشناس این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه سنسور‌های پایش دام، زیست‌محیط‌سازگار هستند، گفت: این سنسورها، هیچ‎ آسیبی به بدن دام نمی‌رسانند و حدود ۵ سال عمر باتری دارند. درواقع به‌علت حالت قلیایی محیط شکمبه دام، جذب بدن می‌شود.

این فناور صنعت دامپروری درباره تست و آزمون اولیه این سنسور تصریح کرد: این سنسورها، ابتدا به‌صورت پایلوت در پردیس ابوریحان مورد آزمون قرار گرفت و تست اولیه نیز موفقیت‌آمیز بود.

تبریزی درباره فناوری‌های به‌کارگرفته‌شده در این محصول اطلاع داد: تلفیقی از فناوری هوش مصنوعی و «MEMS» یا (سیستم‌های میکروالکترومکانیک) در این سنسورها، به‌کار رفته‌اند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی