وزارت جهاد کشاورزی موفق در تولید گوشت مرغ






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=8564

وزارت جهاد کشاورزی موفق در تولید گوشت مرغ

تأمین گوشت مرغ و قیمت آن همواره از دغدغه‌های اصلی دولت‌ها بوده است. در خلال سال‌های گذشته همواره شاهد نوسانات بازار مرغ از تولید تا واردات بوده‌ایم. در سال جاری علی‌رغم همه مشکلات از کمبود جوجه یکروزه تا نهاده‌ها، به همت وزیر جهاد کشاورزی و دبیر قرارگاه امنیت غذایی و با اقدامی جهادی و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در جهت دستیابی به تولید پایدار، موجب شد تا بازار مرغ به آرامش برسد و امروز حتی صادرات گوشت مرغ نیز انجام شده است.

وزیر جهاد کشاورزی همواره تأکید دارد که تولید باید برای صادرات برنامه‌ریزی شود تا ضمن تأمین بازار داخلی، سود حاصل از آن موجب رونق صنعت مرغداری کشور گردد.

دکتر عبدالعلی طهماسبی رییس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان زنجیره‌های گوشت مرغ ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور ضمن اشاره به موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در امر ساماندهی تولید و بازار مرغ که حاصل آن آرامش و ثبات در بازار گوشت مرغ و باعث گردیده تا در مقطع حساس نوروز و ماه مبارک رمضان که اسباب رونق و اغنای سفره مردم در اقصی نقاط کشور فراهم شود.

تداوم این روند را نیازمند پشتیبانی و حمایت رئیس جمهور می‌داند.

وی در بخشی از این نامه از تلاش‌های وزیر و معاونین در تعامل سازنده با تشکل‌ها و رفع محدودیت‌ها تقدیر کرده است.

طهماسبی در خاتمه نامه تصریح کرد: جناب آقای رئیس جمهور، تداوم، بهبود و ارتقاء وضعیت موجود که همانگونه که ذکر آن رفت، حاصل رویکرد نوین وزارت جهاد کشاورزی، مبنی بر افزایش تولید و عرضه فراوان گوشت مرغ به بازار مصرف می‌باشد، نیاز به پشتیبانی و حمایت قاطع حضرتعالی و رؤسای سایر قوا، از این نگرش تحولی دایر بر اعتقاد به تنظیم بازار با مکانیزم عرضه و تقاضا و رفع قیمت‌گذاری دستوری توام با حمایت سیستماتیک و هدفمند از اقشار آسیب پذیر با ارائه یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی دارد، که رجاء واثق داریم با عنایت به درایت و تدبیر حضرتعالی، از مصرف کنندگان و تولید کنندگان دریغ نخواهد شد.

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، امنیت غذایی یکی از اولویت‌های اساسی حاکمیت و سبب ساز آرامش و رفاه در هر جامعه‌ای تلقی می‌گردد و به همین علت نه تنها آحاد ملت آن را با تمام وجودشان حس می‌کنند، بلکه اخبار آن در رسانه‌ها نیز با حساسیت خاصی، منعکس و دنبال می‌گردد. یکی از مهمترین حوزه‌ها در امنیت غذایی، بخش پروتئین است، که این وظیفه را امروزه در دنیا، عمدتاً گوشت مرغ برعهده دارد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و خوشبختانه ظرفیت‌های بسیار خوب و قابل توجهی هم در این خصوص طی سالیان گذشته ایجاد گردیده که می‌تواند در صورت مدیریت و بهره‌برداری صحیح، ضامن استمرار و تداوم عرضه مکفی گوشت مرغ برای مصرف کشور و حتی صادرات قابل توجه به سایر مقاصد و بازارهای هدف باشد.

اینکه، در ادوار گذشته، گاهاً شاهد نوسان و بروز چالش در عرضه و تأمین مکفی گوشت مرغ بوده‌ایم، متأسفانه بیشتر از سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه تأمین نهاده، نگاه توأم با اعمال محدودیت‌های گوناگون بر بخش تولید و فشار بیش از حد بر قیمت و در واقع قیمت‌گذاری دستوری، بدون احتساب عدم‌النفع و یا حتی زیان تولید کننده ناشی می‌گردیده، که آن هم عمدتاً حاصل عدم تعامل و عدم توجه به نظرات تشکل‌های شناسنامه‌دار صنعت طیور بوده است.

خوشبختانه پس از آنکه جناب آقای دکتر نیکبخت، به سمت وزیر جهاد کشاورزی برگزیده و منصوب گردیدند و سکان امور را به دست گرفتند، تغییرات محسوسی در رویکرد این وزارتخانه رقم زدند، که مدتها مورد تأکید اصحاب صنعت بود و از این منظر مدیریت داهیانه ایشان جای تقدیر و تشکر بسیار دارد. تعامل بسیار سازنده ایشان و مجموعه تحت امرشان با تشکل‌ها، تأکید مؤکد ایشان بر رفع محدودیت‌های تولید و نتیجتاً عرضه بیشتر، تلاش در حوزه تأمین نهاده با تنوع بخشی به منابع  واردات و روش‌های تأمین ارز مورد نیاز برای آن، نگاه بلند ایشان به حوزه صادرات و توسعه بازارهای بین المللی، تمهیدات مأخوذه در خصوص خرید حمایتی و تأمین ذخایر استراتژیک از منابع داخل کشور، با هدف پیشگیری از زیان و تشویق و ترغیب و انگیزه بخشی به تولید جهت استمرار عرضه، تنها بخش کوچکی از مجاهدت خستگی ناپذیر وزیر محترم در جهت تأمین امنیت غذاییست، که حاصل آن آرامش و ثبات در بازار گوشت مرغ، در مقطع حساس نوروز و ماه مبارک رمضان است که اسباب رونق و اغنای سفره مردم را در اقصی نقاط کشور فراهم نموده است.

جناب آقای رئیس جمهور، تداوم، بهبود و ارتقاء وضعیت موجود که همانگونه که ذکر آن رفت، حاصل رویکرد نوین وزارت جهاد کشاورزی، مبنی بر افزایش تولید و عرضه فراوان گوشت مرغ به بازار مصرف می‌باشد، نیاز به پشتیبانی و حمایت قاطع حضرتعالی و رؤسای سایر قوا، از این نگرش تحولی دایر بر اعتقاد به تنظیم بازار با مکانیزم عرضه و تقاضا و رفع قیمت‌گذاری دستوری توام با حمایت سیستماتیک و هدفمند از اقشار آسیب پذیر با ارائه یارانه در قالب کالابرگ الکترونیکی دارد، که رجاء واثق داریم با عنایت به درایت و تدبیر حضرتعالی، از مصرف کنندگان و تولید کنندگان دریغ نخواهد شد.

با احترام
عبدالعلی طهماسبی
رئیس هیئت مدیره

رونوشت:

جناب آقای دکتر مخبر، معاون اول محترم رئیس جمهور جهت استحضار.

جناب آقای دکتر نیکبخت، مقام عالی محترم وزارت جهاد کشاورزی جهت استحضار.

جناب حجت‌الاسلام آقای دکتر صالحی، رئیس محترم مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری جهت استحضار.

جناب آقای دکتر پاداش، معاون محترم هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی جهت استحضار.

جناب آقای دکتر حسینی پور، استاندار محترم استان مازندران جهت استحضار.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی