برای تک نرخی شدن نرخ ارز اقدام شد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=8002

برای تک نرخی شدن نرخ ارز اقدام شد

برای تک نرخی شدن نرخ ارز اقدام شد

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: در حوزه ارز تلاش کردیم به سمت تک نرخی شدن برویم اما هنوز موفق نشده‌ایم. بانک مرکزی توجیهات و مصلحت های خودش را دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت امروز در مراسم روز ملی صادرات اظهار داشت: صادرات کشور ۲.۵ درصد کاهش یافته اما میزان صادرات غیر نفتی در کشورمان افزایش یافته است و امیداریم در آینده نیاز ارزی کشور را بدون صادرات نفت تامین کنیم.

وی افزود: ترازهای تجاری شاخص‌های انرژی، پتروشیمی و معدنی با وجود افت ۲.۵ درصدی از لحاظ وزنی ۲۹ درصد افزایش یافته است.

ضیغمی یاد آور شد: در شش ماه گذشته در حوزه‌های صنعت، معدن و کشاورزی رشد صادرات داشتیم، اما در حوزه پتروشیمی به دلیل کاهش ارزش شاهد کاهش صادرات هستیم. رقم صادرات غیر نفتی در این مدت بیش از ۲۴ میلیارد دلار است.

وی تصریح کرد :در نمایشگاه اکسپو ایران ۷۰ کشور به ایران آمدند که برای توسعه اقتصادی کشور نوید بخش است.

رییس سازمان توسعه تجارت ادامه داد: ۲۰ رایزن بازرگانی از کشورمان به دیگر کشور ها اعزام شده اند که برنامه ریزی شده تعداد آنها به ۴۵ نفر افزایش یاید اما با این وجود کماکان تعداد آنها کافی نیست به طوری که برخی از کشورها تنها در ایران چند رایزن بازرگانی برای توسعه بازار برای محصولات صادراتی کشور خود دارند.

۵۰ مرکز تجاری در دیگر کشورها ایجاد شد

وی با بیان اینکه مراکز تجاری تا دو سال آینده به بلوغ خود خواهند رسید، تصریح کرد: ۵۰ مرکز تجاری ایران در دیگر کشورها ایجاد شده است که آنها نیز در کشورهایی که رایزن بازرگانی نداریم میتوانند راهگشا باشند.

ضیغمی با بیان اینکه با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به دنبال دانش بنیان کردن بازارهای صادراتی خود هستیم گفت: در۱۰ سال گذشته در حوزه دانش بنیان ها ارزش افزوده بالایی داشتیم اما این امر در حوزه صادرت محقق نشده است که با دانش بنیان کردن شرکت های صادراتی مشوق هایی نیز به آنها داده میشود.

وی اظهار داشت: در حوزه ارز تلاش کردیم به سمت تک نرخی شدن برویم اما بانک مرکزی توجیهات و مصالح خودش را داشت؛ تبعیضی که برای صادرکنندگان غیرنفتی کشور در نرخ فروش ارز وجود داشته با اقداماتی که انجام شد، تا حدی بهبود پیدا کرده است.

ضیغمی گفت: برای بازگشت ارز حاضل از صادرات برنامه هایی مانند واردات طلا و واردات در مقابل ارز صادرات به عنوان راهکار در نظر گرفته شد.

وی افزود: بسته های حمایتی نیز برای صادرکنندگان خدمات فنی مهندسی در نظر گرفته شده است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی