دلایل اصلی تلف شدن بره ها در زمان تولد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=7482

دلایل اصلی تلف شدن بره ها در زمان تولد

وقتی بره در شرایط محیطی سرد به دنیا می آید بدنش برای ثابت نگه داشتن دمای خود باید به اندازه دمایی که به محیط می دهد گرما تولید کند. وقتی بدن بره  قادر به جبران این کاهش دما نباشد دمای آن به تدریج کاهش می یابد. خطر از دست دادن دمای بدن در بره های لاغر بیشتر از بره های چاق است.

به طور کلی چربی ذخیره شده ۳ درصد از وزن بره های تازه به دنیا آمده را تشکیل میدهد در حالیکه این میزان در گوسفندان بالغ ۱۰ تا ۱۵ درصد می باشد. همین میزان چربی (انرژی) کم در بره های تازه متولد شده آنها را در برابر سرما و گرسنگی حساس تر میکند. بنابراین برای پیشگیری از سرمازدگی و گرسنگی باید انرژی آنها را افزایش دهیدم.

هر چه پوشش بره ضخیم تر باشد کمتر دما از دست میدهد. از طرفی بره ای که به محض تولد توسط مادرش لیسیده میشود در برابر آسیب سرمایی مصون تر است. اگر بره در شرایط محیطی سرد به دنیا بیاید و یا در جایی خارج از آغل و بدون سرپناه به دنیا بیاید احتمال مرگ و سرمازدگی آن بیشتر است.

علائم سرمازدگی در بره هاایستادن بسیار ضعیف و به حالت قور و جمع شدهافتادگی گوش ها و عدم توانایی برای بالا نگه داشتن سر در موارد شدیدسرد بودن دهان و گوش هادر این شرایط بره قادر به مکیدن شیر نخواهد بود.دمای بدن پایین تر ۳۷٫۸ درجه (دمای بن نرمال برای بره ها ۳۸٫۵-۳۹٫۵ می باشد)

⬅️بره های لاغر و ضعیف زودتر از دیگر بره ها سرمازده میشوند و به سرعت آب بدن خود را از دست داده و دهیدراته میشوند که میتواند منجر به مرگ آنها در همان ساعات آغازین تولد شود.
برگرفته ازکانال بره و بزغاله

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی