گزارش صفحه یک روزنامه جوان از درخواست غیر منطقی اختصاص ۵۰ درصد شیرخام به محصولات با قیمت تثبیتی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=7307

گزارش صفحه یک روزنامه جوان از درخواست غیر منطقی اختصاص ۵۰ درصد شیرخام به محصولات با قیمت تثبیتی

🔶 هفته گذشته ستاد تنظیم بازار یک هفته مهلت به کارخانه‌های لبنی داد تا چهار قلم کالای لبنی را که پس از اصلاح یارانه‌ها برای آن‌ها نرخ تعیین شده بود، به ۵۰ درصد ظرفیت تولید خود برسانند. با توجه به تنوع تولیدات فرآورده‌های لبنی، صنایع معتقدند که با این تصمیم میزان مرجوعی شیر و لبنیات به شدت افزایش می‌یابد

🔹 درپی انتشار این گزارشات، ستاد تنظیم بازار بدون توجه به وضعیت تولید و بازار جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در ادامه مصوبه اردیبهشت ماه خود، مهلت یک هفته‌ای به صنایع لبنی داده و اعلام می‌کند: «نیمی از کالا‌هایی که کارخانه‌های لبنی تولید و به بازار عرضه می‌کنند، باید شامل چهار قلم محصولی باشد که قیمت آن مصوب شده است.»

🔸 این ستاد می‌گوید: «گزارش‌های مأموران بازرسی از برخی کارخانه‌ها حاکی است که عرضه این چهار قلم کالا بسیار کم است و در حقیقت دسترسی مردم به این نوع کالا‌ها به حداقل رسیده است. از آنجایی که این چهار قلم محصول لبنی، پرمصرف هستند، ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب برای آن‌ها تعیین کرد تا در سبد غذایی مردم این محصول ضروری کم نشود.»

⚪️ کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف لبنیات.

🔸 اما آنچه که فعالان بازار و بنگاه‌های بزرگ تولید شیر و لبنیات می‌گویند تقاضا در بازار برای شیر و فرآورده‌های لبنی به شدت کاهش یافته و این کالا‌ها دیگر در سبد روزانه خانوار قرار ندارد.

👤 یک منبع آگاه در خصوص تصمیم اخیر ستاد تنظیم بازار می‌گوید:

🔻 «در نخستین ماه اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در اردیبهشت ماه، مردم یارانه معیشتی‌شان را به زخم‌های دیگر زندگی از جمله صاف کردن بدهی‌های گذشته و اقساط بانکی زدند. از این‌رو در خرداد ماه تقاضا به شدت کم شد. اما از اواخر خرداد ماه بازار اندکی تغییر کرد.

🔻 تخصیص ۵۰ درصد تولید به چهار قلم کالای دولتی غیر منطقی است و بسیاری از برند‌ها بیش از ۳۰ نوع انواع شیر و پنیر دارند و تنوع محصول بسیار بالاست. از این‌رو با تغییر ذائقه مردم تخصیص ۵۰ درصد تولید ممکن است میزان مرجوعی کالا را به کارخانجات افزایش دهد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی