روزنامه هم میهن فاش کرد: سامانه وزارت جهاد در اختیار مفسدین






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=7287

روزنامه هم میهن فاش کرد: سامانه وزارت جهاد در اختیار مفسدین

در جریان فروش جعلی ۵۰۰ هزار تن نهاده دامی به ارزش ۱۱۰۰ میلیارد تومان به مردم و عملکرد وزارت جهاد و کشاورزی، روز گذشته ساداتی نژاد وزیر جهاد به مجلس رفت و با ناکارآمد بودن عملکردش از مجلس کارت زرد دریافت کرد. درجریان فسادی که در این وزارتخارجه اخیرا منتشر شد جمع کثیری از خریداران از سامانه بازرگاه به سازمان بازرسی شکایت کردند.

بررسی های این سازمان بازرسی نشان می دهد که سازمان تعاون روستایی در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ قراردادی با شرکت خصوصی منعقد کرده که ۱۳ میلیون و ۷۰۰ تن نهاده دامی، گندم و جو و روغن برای آنها تامین کند. اما نه تنها نهاده دامی وارد نشده است، بلکه ۵۰۰ تن از آن به صورت صوری ثبت و به مردم فروخته شده و از آنها ۱۱۰۰ میلیارد تومان نیز پول دریافت شده است. مهمتر از آن اینکه براساس اطلاعاتی که ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کشور ارائه کرده، وزارت جهاد کشاورزی به بانک مرکزی نامه ای زده است تا ۷۳۵ میلیون یورو در اختیار شرکت وارد کننده گذاشته شود.
در همین رابطه روزنامه هم همین در گزارش روز ۲۱ تیر ۱۴۰۱ در ارتباط با پرونده فساد نهاده های دامی فاش کرده است که «یکی از برادران احمدی رئیس هیات مدیره شرکت» آریو تجارت سهیل «به مدت ۱۰ روز به کارتابل سازمانه بازرگاه دسترسی داشته و توانسته در همان ده رزو، کوتاژهای صوری را در سامانه وزارت جهادکشاورزی بارگذاری کند. ثبت کوتاژ به معنای این است که وزارت جهاد کشاورزی تایید می کند که شرکت مذکور توانسته کالای مورد نظر را وارد کند و می تواند در سامانه بازرگاه آن را به مردم عادی بفروشد.

براساس گزارش روزنامه هم‌میهن «عادل احمدی سابقه ثبت در کارتابل دبیرخانه ستاد جهاد کشاورزی دارد و در مدت ۱۰ روزی که رمز ورود به سامانه بازارگاه را داشته کوتاژ فروش نهاد ههای ناموجود را ثبت کرده است» عادل احمدی اما برادری دارد به اسم وحید احمدی که عضو هیات مدیره شرکت «آریو تجارت سهیل» است و همزمان به عنوان فروشنده خارجی جهت پیگیری دستور پرداخت ۷۳۵ میلیون یورو ارز ترجیحی برای ثبت سفارش کالا معرفی شده است.
بانک مرکزی هنوز پاسخی نداده که چه مقدار از این ارز ترجیحی به این شرکت واگذار شده است اما به جای بانک مرکزی وزارت جهاد مدعی شده است که هیچ ارزی به این شرکت پرداخته نشده است. از همین روست که جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی این سئوال را مطرح می کند که «بدون تخصیص ارز و بدون ورود محصول به گمرک چگونه کوتاژ صادراتی در سامانه ثبت شده است؟»

جلال محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی و نماینده مردم آذربایجان غربی در گفتگویی که هم میهن منتشر کرده نحوه ورود برادران احمدی به وزارت جهاد را اینگونه فاش می کند «عادل احمدی برادر سهیل احمدی بدون آنکه کارمند وزارت جهاد کشاورزی باشد به عنوان کارمند بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی وارد مجموعه شده تا کارهای مربوط به بازرگانی را انجام دهد. بدون اینکه تخصصی داشته باشد، این فرد را به مجموعه فرستادند تا آموزش ببیند. در آنجا بر اساس اطلاعاتی که به دستم رسیده ۱۰ روز کد ورود به سایت را در اختیار داشته است. همان موقع هم کوتاژها بارگذاری شده است.
نکته اینجاست که چگونه شرکت «آریو تجارت سهیل» بدون انجام تشریفات قانونی به عنوان نماینده سازمان روستایی برای واردات نهاده های دامی انتخاب شده است؟ این غیر از این است که می توان نام آن را رانت گذاشت؟

همچنین پیشتر وزیر جهاد گفته بودند که یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان واریزی دامداران در سامانه بازارگاه موجود است. اما بنا بر گفته محمودزاده عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس ۳۷۰ میلیارد تومان از این مبلغ به حساب بانک صادرات واریز شده و مابقی برای دریافت سود از بانک، به حساب کوتا همدت این شرکت در بانک کشاورزی واریز شده است.
نکته مهمتر اینکه سازمان تعاون روستایی متوجه میشود که شرکتی که به صورت رانتی مسئول واردات نهاده های دامی شده است (یعنی آریو تجارت سهیل) توانایی وارد کردن نهاده های دامی را ندارد. در نتیجه ۴۹ درصد از این شرکت به سازمان تعاون روستایی منتقل می شود.

🔹 نکته آخر اینکه دامداران به یک سایت رسمی در وزارتخانه دولتی اعتماد کردند اما نتیجه اعتماد آنها تبدیل به یک فاجعه شده است. حالا نه پولی برای خرید نهاده های دامی دارند و نه وارد کننده دیگر در میان است که بتوانند حقشان را از آن بگیرند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی