عدم وجود آمار دقیق مانع از صادرات دام مازاد شد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=7097

عدم وجود آمار دقیق مانع از صادرات دام مازاد شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه یکی از دلایل توقف صادرات دام مازاد عدم وجود آمار دقیق است، گفت: از اعتبارات ۲۰ هزار میلیارد تومانی که دولت برای حمایت از دامداران در قالب دامدار کارت اختصاص داده تنها ۲۰ درصد مورد استفاده قرار گرفته شده است.

به گزارش ایلنا، ذبیح الله اعظمی ساردوئی در تشریح نشست دیروز کمیسیون کشاورزی گفت: پس از برگزاری انتخابات هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در اجلاسیه سوم، رئیس کمیته دامپروری در خصوص وضعیت دامداران گزارشی را ارائه کرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش‌های ارائه شده آمار دقیقی از جمعیت دام سبک و سنگین کشور وجود ندارد، ادامه داد: سازمان دامپزشکی در حال مطالعه روش‌های پلاک گذاری دام‌های کشور است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل توقف صادرات دام مازاد عدم وجود آمار دقیق است، تصریح کرد: یکی از مشکلات دامداران پس از حذف ارز ترجیحی تامین نهاده‌های دامی خصوصا علوفه است، بر اساس بررسی‌های کیمته دامپروری دولت تنها ۷ درصد از علوفه مورد نیاز دامداران را تامین می‌کند و تامین و تولید ۹۳ درصد باقی مانده آن برعهده دامداران است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از پیشنهادات ارائه شده واردات لاشه گوشت قرمز از کشورهای منطقه و صادرات گوشت قرمز گرم ایرانی بود که در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز طرفداران زیادی دارد، عنوان کرد: از اعتبارات ۲۰ هزار میلیارد تومانی که دولت برای حمایت از دامداران در قالب دامدار کارت اختصاص داده تنها ۲۰ درصد مورد استفاده قرار گرفته شده است.

داعظمی با اشاره به اینکه با استفاده از دامدار کارت به هر راس دام سبک ۱۹۵ هزار تومان و دام سنگین یک میلیون تومان تسهیلات اختصاص پیدا می‌کند که بسیار ناچیز است، ادامه داد: دامداران خواستار حذف سود تسهیلات دامدار کارت شده‌اند اما بانک کشاورزی با آن مخالفت کرده است و بخش زیادی از دامداران به دلیل نداشتن دفترچه دامپروری قادر به دریافت تسهیلات نیستند.
وی با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس قول داده بود که تسهیلات حمایتی از دامدارن بدون سود و بخشی از آن یارانه‌ای باشد که محقق نشد، عنوان کرد: مقرر شد تمامی ایرادات و مشکلات موجود در بخش دامداری کشور طی نامه‌ای به اطلاع وزیر جهاد کشاورزی رسانده شود.

🔹 سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در هر دوره حدودا ۱۳۲ میلیون جوجه ریزی صورت می‌گیرد که در این دوره میزان آن به یکصد و دو میلیون قطعه کاهش پیدا کرده زیرا توان خرید مردم پایین آمده است و سفره آنها کوچک شده، گفت: میزان تولید شیر در یکی از استان‌ها روزانه حدودا ۱۱ هزار لیتر بوده که تمامی آن در همان استان مصرف می‌شده است، در حال حاضر و پس از حذف ارز دولتی میزان مصرف شیر این استان به هزار لیتر کاهش پیدا کرده و مازاد آن به شیر خشک تبدیل می‌شود.
نماینده مردم جیرفت و عنبر آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ادامه نشست دیروز کمیته اعزامی به بهکده رضوی گزارش خود را ارائه کردند و در نشست امروز مقرر شد لایحه تعیین تکلیف بهکده رضوی مجددا در کمیته تخصصی آن مورد بررسی قرار بگیرد و اصلاحات لازم برای ارائه گزارش به صحن علنی بر روی آن انجام شود.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی