دام‌های خراسان رضوی در صف کشتار| دولت به دامداران بدهکار است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=7091

دام‌های خراسان رضوی در صف کشتار| دولت به دامداران بدهکار است

مشهد- افزایش بی‌رویه قیمت گوشت قرمز، گرانی نهاده‌ها و هم‌چنین میل و رغبت دامداران برای کشتار دام ازجمله مشکلاتی است که این روزها به دغدغه جدی مردم و مسئولان تبدیل‌شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: یک کیلو گوشت مغز ران قرمز گوساله که تا سال گذشته بیش از ۱۲۵ هزار تومان قیمت بیشتری نداشت این روزها به کیلویی ۲۰۰ الی ۲۲۰ هزار تومان رسیده است و این موضوع بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است.
باوجوداینکه برخی از مصرف‌کنندگان بر این تصور هستند که این گرانی به نفع تولیدکننده بوده و سود آن به جیب تولیدکنندگان می‌رود اما واقعیت این است که تولیدکننده نیز دل‌خوشی از این قیمت ها نداشته و بسیاری از دامداران برای رهایی از وضعیت موجود ترجیح می‌دهند تا دام خود را از زیر تیغ بگذرانند تا شاید به این وجه از مشکل گرانی نهاده تأمین آن برای همیشه فارغ شوند اما کشتار دام خود مشکل دیگری است که بنا بر اظهارات کارشناسان بر امنیت غذایی جامعه دامن خواهد زد.

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود برای حمایت از مصرف‌کنندگان و متعادل شدن بازار گوشت قرمز، با ممنوعیت صادرات دام زنده، واردات ۱۰ هزاران گوشت قرمز و خرید حمایتی دام توسط شرکت پشتیبانی امور دام اقدام کرد؛ اما با ین تفاسیر هنوز موفقیتی در کاهش و حتی ثبات قیمت‌ها نداشته است.
درحالی‌که بسیاری از دامداران بر این نکته تأکید دارند که قیمت خرید گوشت از دامدار در محدوده هر کیلو ۶۵ تا ۷۵ هزار تومان است اما افزایش سه برابری قیمت در بازار تا زمان رسیدن به دست مصرف کننده یکی از همان پرسش‌های قدیم است که هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است.

جفا در حق تولیدکننده

رئیس اتحادیه گاو داران و دامداران خرسان رضوی در گفت‌وگو با بازار در تشریح وضعیت فعلی تولیدکنندگان به ما می‌گوید:در حال حاضر با توجه به تورمی که ایجادشده خیلی از محصولات که وابسته به ارز ۴۲۰۰ نبودند تورمشان از گوشت قرمز که مستقیماً وابسته به نهاده‌ها بوده بیشتر شده است.
فرشید صراف اظهار می‌کند: درحالی‌که یک کیلو جو از قیمت یک هزار و ۸۰۰تومان به ۱۲کیلویی هزار تومان رسیده است لذا چه انتظاری از ثابت ماندن قیمت‌ها باید داشت؟

وی بابیان اینکه بقیه نهاده‌ها به همین شکل نرخ‌های انفجاری را تجربه کرده‌اند می‌افزاید: متأسفانه دولت به عهد خود وفا نکرده و نهاده‌ای برای دامدار تأمین نکرده است.
رئیس اتحادیه گاو داران و دامداران خرسان رضوی بابیان این موضوع که دامداران به‌شدت دچار مشکلات تأمین نهاده هستند ادامه‌ می‌دهد: اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند مطمئناً خسارات جبران‌ناپذیر به صنعت دام‌پروری کشور وارد خواهد آمد و شاهد تعطیلی بسیاری از این واحد های تولیدی خواهیم بود.

🔸 وی به ما می‌گوید: متأسفانه حذف ارز ۴۲۰۰ تبعات زیادی برای تولید و مصرف کننده داشته است و باوجود جلسات کارشناسی متعددی هم که در دولت برگزار شد ولی دولت از نظرات کارشناسی در این جلسات استفاده نکرد و انتظاراتی که از حذف این نوع ارز داشتیم تاکنون برآورده نشده است
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر وضعیت تأمین نهاده‌های دامی چگونه است و در این رابطه با چه مشکلاتی روبرو هستید نیز به بازار می گوید: انتظار تأمین نهاده را برای ۳ الی ۶ ماه در داخل انبارها را داشتیم اما متأسفانه به دلیل عدم پیش‌بینی در حال حاضر با کمبود نهاده دامی مواجه هستیم و خیلی از نهاده‌هایی که باید قبل از عید بارگیری می‌شدند هنوز به ثمر نرسیده‌اند و لذا پشتیبانی امور دامی نهاده زیادی به دامداران بدهکار است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی