«غصه تأمین نهاده» شیر دامداران را خشک کرد| خروج تولیدکنندگان از دایره تولید






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=6799

«غصه تأمین نهاده» شیر دامداران را خشک کرد| خروج تولیدکنندگان از دایره تولید

در حال حاضر نهاده در سامانه بازارگاه به‌ کندی تأمین و با تأخیر به دامداران عرضه می‌شود بنابراین مشکل اصلی و اساسی در صنعت دام‌پروری و هم‌چنین طیور تأمین نهاده است.

🔸 بازار؛ گروه استان‌ها: تأمین و توزیع نهاده دامی و طیور طی دو سال گذشته با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بوده و هنوز پس از موانع بیش‌ازحد این موضوع به‌درستی حل‌نشده است و تأمین و توزیع نهاده نه‌تنها با تأخیر انجام می‌شود بلکه به دلیل کفاف ندادن نیاز تولیدکنندگان آن را با مشکل تولید روبرو کرده است.
بنا بر اظهارات تولیدکنندگان دامی و طیور اگرچه هیچ کبودی برای دام و یا جوجه ریزی وجود ندارد اما کمبود نهاده برای تأمین نیاز دام و طیور یکی از مشکلاتی است که درنهایت به گرانی و افزایش قیمت گوشت و شیر و هم‌چنین گوشت مرغ منجر خواهد شد.

🔺 خروج تولیدکننده از دایره تولید

🔹 رئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر نخستین و مهم‌ترین مشکل بر سر راه تولید دامداران کمبود و گرانی نهاده است به بازار گفت: اگرچه خبرهای منتشره حاکی از تأمین و توزیع نهاده دامی است اما در واقعیت این‌گونه نیست و در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه تولیدکننده تأمین همین نهاده است.
فرشید صراف در پاسخ به این سؤال که آیا ورود دولت برای تأمین و توزیع نهاده در قالب سامانه بازارگاه توانسته به مشکلات دامداران پاسخ دهد یا خیر نیز اظهار کرد: مدیریت دولت بر بازار نهاده نیز نتوانسته مشکل دامداران را حل کند و متأسفانه نه‌تنها نهاده کافی در اختیار دامدار قرار نمی‌گیرد بلکه به دلیل تأخیر در توزیع لذا دامداران به‌ناچار باید نیاز خود را از بازار آزاد و باقیمت‌های گزاف تأمین کنند که این موضوع کاملاً به ضرر آن‌ها بوده و فشار مضاعفی را همین حالا بر تولیدکننده وارد کرده است.

🔸 وی بابیان اینکه دولت برای تأمین نیاز کشور به گوشت و شیر باید از این صنف حمایت کرده و در راستای رفع دغدغه‌های تولیدکننده برآید اضافه کرد: سردرگمی در تأمین نهاده یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تولیدکنندگان است.

🔺 ضرورت اعمال سیاست‌های حمایتیرئیس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی

🔹 با اشاره به این موضوع که در سال جدید هزینه‌های کرایه حمل‌ونقل و هم‌چنین کارگری باری دیگر با افزایش چشمگیری همراه بوده است، اظهار کرد: این افزایش هزینه‌های اضافی همان‌طور که تاکنون بسیاری از دامداری‌های سنتی را به تعطیلی و کاهش دام سوق داده است گاوداری‌های صنعتی را نیز از گردونه تولید خارج خواهد کرد.
صراف با اشاره به این موضوع که بهتر است با این وضعیت دولت وارد میدان شده و تولیدات را به تضمینی خریداری کرده و یا مابه‌التفاوت ارز ترجیحی را به مصرف کننده پرداخت کند و قیمت‌ها آزادسازی شود، ادامه داد: در غیر این صورت امکان فعالیت و ادامه کار برای تولیدکننده با این وضعیت و گرانی لجام‌گسیخته امکان‌پذیر نیست.

🔸 وی با ابراز تعجب از اینکه چرا دامداری‌های صنعتی با پتانسیل خودکفایی چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود، افزود: متأسفانه برخی افراد ازآنجایی‌که سود خود را در واردات محصولات لبنی و پروتئینی می‌دانند تمایلی برای تقویت صنعت دام‌پروری کشور و خودکفایی نمی بینند و این موضوع درنهایت به ضرر این صنعت تمام خواهد شد.
صراف سیاست‌های حمایتی دولت را ناقص و نادرست خواند و گفت: عواقب این سیاست‌ها منجر به عدم امنیت شغلی برای تولیدکننده و حذف تولیدکننده و دامداران از گردونه تولید خواهد شد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی