یک بازار نهاده دام با دو تعبیر از سوی مسئولان






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3719

یک بازار نهاده دام با دو تعبیر از سوی مسئولان

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از واردات ۳۶ محموله کشتی نهاده خبر داده و تاکیدکرد، هیچ مشکلی تا پایان سال وجود ندارد، اما رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور می‌گوید مشکل نهاده‌ پابرجاست و احتمالا دولت در بهارآینده باید مرغ وارد کند.

به گزارش فاخته به نقل از خبرگزاری فارس، مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران درمورد خبر دبیر ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر اینکه ”مشکل نهاده‌های دامی رفع و صد درصد نهاده‌ها تامین شده است»، افزود: یکی از مشکلات کشور این است که هیچ وقت آمار درست، شفاف و رسمی در بخش‌های مختلف دولتی ارائه نمی‌شود.
وی اظهارداشت: از ابتدای سالجاری تا به امروز باید چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار نهاده وارد کشور می‌شد که تا شنبه گذشته سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا وارد شده است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: یک میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار برای واردات نهاده‌های دامی توسط بانک مرکزی نه تامین و نه تخصیص داده شده است.
وی در ادامه افزود: هم اکنون دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن ذرت فقط در گمرکات کشور وجود دارد که به دلیل عدم تامین، تخصیص و انتقال ارز ترخیص نشده است.
موافق قدیری اظهارداشت: آمار‌ها و همچنین وضعیت بازار، سخنان دبیر ستاد تنظیم بازار مبنی بر رفع مشکل نهاده‌های دامی را تائید نمی‌کند.
وی تصریح کرد: متاسفانه کشور به لحاظ وضعیت نهاده‌های دامی در شرایط خوبی بسر نمی‌برد و بازار هم گواه این مطلب است.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: اگر دولت با همین فرمان بخواهد به سمت جلو برود بی تردید بهار سال آینده باید مرغ وارد کند.
وی افزود: ایران که هفتمین کشور تولید کنند مرغ دنیاست خود به واردکننده مرغ تبدیل می‌شود.
موافق قدیری بیان داشت: جدا از مرغ، کشور در تامین سایر محصولات پروتئینی نیز با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.
وی ادامه داد: توزیع قطره چکانی نهاده‌ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی عطش بازار را کم نخواهد داد.
رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: تولیدکنندگان همیشه به طور متوسط حداقل برای دو ماه مصرف دام و طیور خود نهاده در انبار‌ها ذخیره می‌کردند،‌ اما متاسفانه امروز این عدد به سه تا چهار روز رسیده است.
وی افزود: ضرورت ایجاب می‌کند با توجه به اهمیت موضوع انتقال ارز مورد نیاز نهاده‌های موجود در گمرکات، سرعت بالایی به خود گیرد و ترخیص کالا‌ها با شدت بیشتری انجام شودتا عطش بازار فروکش کند.
*بازار نهاده آرام است؟
اخیرا محمدرضا طلایی مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز اعلام کرد: ‌۳۶ کشتی نهاده خوراک دام و طیور طبق برنامه‌ریزی وارد کشور می‌شود و تا پایان سال هیچ مشکلی از لحاظ تأمین نهاده وجود ندارد.
طلایی با اشاره به جزئیات خرید خوراک دام و طیور اشاره کرد و گفت: ۶ کشتی محموله نهاده در بندر امام خمینی (ره)، یک کشتی در چابهار و یک کشتی در بندرعباس لنگر انداخته، ۸ الی ۱۰ کشتی اکنون روی آب است و ۱۸ کشتی هم در خارج از کشور بارگیری شده و به مقصد کشورمان حمل خواهد شد.
وی افزود: دو میلیون تن نهاده تا کنون تولید شده و ۲٫۵ میلیون تن هم خریداری گردیده و طبق برنامه قرار است تا پایان سال این رقم به ۳ میلیون تن برسد.
به گفته طلایی این محموله‌ها از اول آذر وارد کشور شده و تا دی و بهمن ماه ورود آنها ادامه خواهد داشت.
مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأکید کرد: طی دو ماه گذشته ۱۰۰ درصد نیاز داخل به خوراک دام و طیور تأمین شده و تا پایان سال هیچ مشکلی از نظر تأمین وجود نخواهد داشت.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی