معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=1948

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان رضوی

اولین جلسه مجمع مشورتی رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی با حضور دکتر مروج الشریعه معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع ، مهندس رسولیان مدیرکل اقتصادی ، مهندس براتی مدیرکل امور اداری استانداری خراسان رضوی، کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی و کشاورزان پیشرو استان در محل سالن کنفرانس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، برگزار شد.

به گزارش واحد خبر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، از تعداد ۹۱ نفر  فعالان حوزه های مختلف تولیدی کشاورزی استان برای عضویت در این مجمع دعوت بعمل آمده بود که در ۱۵ حوزه مختلف فعالیت می نمایند. از جمله اهداف تشکیل مجمع مشورتی می توان به( ارتباط مستمر و بی واسطه رئیس سازمان با بدنه تولید و تولید کنندگان، بهره جستن از خردجمعی، استفاده مناسب و مطلوب از دانش و تجارب فعالان بخش، شناسایی دقیق تر وکامل تر نقاط قوت و ظرفیت های بخش و نیز نقاط ضعف بخش، دریافت پیشنهادات و راهکارهای علمی، منطقی، قابل اجرا و کاربردی به منظور تقویت و ارتقاء نقاظ قوت و تلاش برای کاهش چالش ها) اشاره کرد.
در ابتدای این نشست   معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  استانداری خراسان رضوی ضمن تبریک به رئیس سازمان جهت برگزاری جلسه وحضور کشاورزان پیشرو شهرستان در آن گفت: اینگونه مجامع که به عنوان مجامع مشورتی در دنیا تجربه شده است ، بسیار کارساز است  و بهترین دستیار ارشد حکومت ها، دولت ها و متخصصین زیربط محافل تصمیم گیری ،در بخش اجرایی  ودر همه دولت ها، همین نشست ها و محافل است.
دکترمحمد مهدی مروج الشریعه افزود: از  سال ۱۸۴۸تا کنون یک مجمع مشورتی مشابه درکشور سوئیس تعیین کننده میزان عوارض و مالیت دریافتی از مردم است و حرف اول و آخر را همین مجمع میزند و با پیشنهاد ،نظر خواهی و نظر کارشناسی همین مجمع، مردم سوئیس از  دریافت یارانه ۱۸۰۰ یورویی انصراف داده ا ند.
وی ادامه داد: فلسفه وجودی این مجامع اینست که بایک همکاری تنگاتنگ و بسیار ارزشمند،نخبگانی از مردم که در داخل یک حوزه کار تخصصی ، به صورت مستمر درگیر هستند، طی شبانه روز با مدیران  برنامه ریز ، هماهنگ هستند .این مقام مسئول اضافه کرد :کاری راکه سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی شروع کرده از توفیقات با ارزش وزارت جهادکشاورزی و  الگویی برای تمام دستگاه ها (خصوصا در حوزه های اقتصادی-تولید ی) است  که به صورت وسیع با اقشار مختلف مردم سر و کار دارند .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  استانداری خراسان رضوی اشاره کرد:از نمونه های دیگر ،صندوق های اعتباری در بخش کشاورزی  می باشد که جای آن در صنعت خالی است و مدیران بخش صنعتی ما از سطح وزارت خانه تا سطوح پایین تر (که اختیار این کار را داشتند) نتوانستند یک صندوق اعتباری با مشارکت بخش خصوصی حوزه کار تخصصی خودشان ایجاد کنند، اما در کشاورزی ۱۰۹ صندوق معتبر در ۴ سطح ملی، استانی، موضوعی و محلی در حال ارائه خدمات به کشاورزان هستند.
دکترمحمد مهدی مروج الشریعه خاطر نشان کرد:این ها اقدامات برای حجم قابل توجهی از یک اقتصاد که بخش با ارزش آ ن را کشاورزی تشکیل می دهد،بهترین ساز و کاراست .
وی بیان کرد: حضور  مشترک خبرگان و نخبگان این بخش و مدیران سازمان های دولتی  سبب ایجاد  برآایند بسیاربا ارزشی می شودکه در توسعه و رشد اقتصادی کشور خودنمایی می کند .
وی ادامه داد: شایسته است  با توجه به نقش اساسی و ارزش بالا ی تکثیر تخصصی اینگونه مجامع  و ایراد سخنان رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این خصوص ، به تمام مدیران و کارشناسان این بخش در سازمان و به شخص مهندس مزروعی آفرین، دستمریزاد و خدا قوت گفت  و به این عزیزان برای نوآورزی و خلاقیت های با ارزشی که در مدیریت آغاز کرده اند، افتخار نمود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  استانداری خراسان رضوی گفت:  این مجمع باید برای تمام مدیران استانی ما الگو باشد وباید گفت در هر جایی که حضور  این محافل و مجامع و نیز ارتباط تنگاتنگ و پیوسته مدیران را  با  بخش خصوصی و غیر دولتی مربوطه  ، شاهد بوده ایم  ،توفیق در آن بخش تصمین شده است.
دکترمحمد مهدی مروج الشریعه  اظهار داشت: مدیران ارشد کشور هم بیشتر علاقمند هستند بیشتر با اینگونه محافل گفتمان داشته باشند و دوست دارند بدانند شخصی که در بطن کار هستند چه می گوید و چه  کار خوبی در اینجاانجام شده است بعلاوه در کشور ایران ، برای یک سازمان برنامه ریز مثل وزارت جهادکشاورزی، تنظیم این پازل راحت تر است و غیر از این باعث ایجاد تفرقه می شود.

وی پیشنهاد کرد: مستندسازی هایی از این محافل باارزش استان خراسان رضوی تهیه شده و از وزارت جهاد کشاورزی درخواست شود  در ۳۱ استان کشور این طرح را اجرایی کند چون برآیند این ۳۱ استان، پازل ملی توسعه اقتصادی بخش کشاورزی  را شامل می شود.
و ی بیان کرد:  اینجانب با درک ماهیت این جمع ترجیح میدهم که بطور متمرکز  در خصوص  این بخش و تکثیر آن ، در تمام حوزه های تخصصی استان ،ورود پیدا کنم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع  استانداری خراسان رضوی عنوان نمود: در سالهای گذشته خراسان رضوی حداکثر ذخیره گندم ۱۷ روز ویا کمتر بود  و الان ذخیره گندم استان  بیشتر از یک سال است  که ناشی از تولید همین استان  است و این ارمغان  تلاشهای تولیدکنندگان در بخشی است که ۴۰ درصد سهم صادرات کشور و استان  را به خود اختصاص داده  وشاهکار استانی  است که در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی مقام اول تاسوم  را دارد و در یک حرکت جمعی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم تولید کرده است.
از اعضای مجمع مشورتی رئیس سازمان  جهت شرکت در شورای عالی کشاورزی با حضور استاندار استفاده می کنیم

در ادامه رئیس رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی طی سخنانی  در خصوص فلسفه تشکیل شورای مشورتی اظهار داشت:مدیریت یک هنر است چون در هر جا باید یک رفتار خاص و به یک شیوه خاص عمل شود، برای اجرای اصول علم مدیریت باید زمینه ای را فراهم کرد که بتوانیم باتوجه  به شرایط مختلف پیشرفت و توسعه وماموریتی که در سطح سازمانی اعمال می کنیم،سطح مدیریت را تعیین کنیم.
مجتبی مزروعی افزود: در بحث مدیریت زمانی بازدهی بیشتری داریم که ارتباط راس هرم با سطربندی های تولید بیشتر و فاصله حداقل باشد یعنی قاعده هرم مدیریتی پهن تر باشد ما برای این بخش قاعدتا دو بخش بخش اداری و دولتی در سازمان داریم  است که ارتباط با  مدیران شهرستان ها، بدنه کارشناسی و مراکز را شامل می شود و الان یک سال است  که این ارتباط به صورت سازمان یافته و از طریق سامانه جامع عملکرد برای کارشناسان برقرار است. وی خاطر نشان کرد: برای ما مهم است که همه کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی  در هر نقطه ای از استان که خدمت می کنند ارتباط سیستمی  با ما داشته باشند بطوریکه که ما بدانیم  در هر آن و هر لحظه این کارشناس در چه حوزه ای است.
وی ادامه داد: برای توسعه بخش باید تمام اصول علم مدیریت را اجرا کنیم  از جمله نحوه ارتباط و تعامل که باید منطقی مثبت و سیستمی باشد ما اگر یک عده خاص را  را به عنوان مشاور بیاوریم به عنوان مشاور فقط از نظراتشان بهره مند بشویم منطقی نیست ماباید شرایطی را فراهم کنیم که از نقطه نظرات عزیزان به طور مساوی بهره مند شویم و در جلسات مرتب ماهیانه این نقطه نظرات را مطرح  و ارزیابی   کرده  وبه نقاط قوتی که داریم توجه کنیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: سعی ما براین بوده که در شورای مشورتی ،افرادی از بخش های فعال اعم از صنایع، زراعت، باغبانی، شیلات، امور دام و طیور حضور داشته باشند . مجتبی مزروعی تاکید کرد: ما نمی خواهیم یک کار یا مثلاً تبلیغاتی یا ظاهری انجام دهیم کار وقتی ارزش دارد که نتیجه کار تبدیل به عدد شود  بطوریکه  بتوانیم بگوییم از این جمع این نقطه نظرات حاصل شد بنابراین ما در این جلسه از عزیزان که کسانی که علاقمند هستند و وقت می گذارند دعوت کردیم و از آنها خواهش کردیم در این جمع حضور داشته باشند تااز نقطه نظراتشان در شیوه ها به کار گرفته شده استفاده شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: تلاش ما براین این است از اعضای مجمع مشورتی در شورای عالی کشاورزی با حضور استاندار استفاده کنیم و مجموعه نظرات و پیشنهادات و نقاط ضعف و قوت را جمع بندی کنیم . وی اشاره نمود:  قبلا هم  با برگزاری  کمیته های فنی در سطح  جهاد کشاورزی شهرستان ها و در سطح ستاد استان  ،از نقطه نظرات کارشناسان و مدیران استفاده می کردیم  و  موضوعات  را به بحث می گذاشتیم. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد:بخش کشاورزی نیاز به سرمایه گذاری و توجه دارد و از همه مهمتر باید از ظرفیت های آن استفاده کنیم ،گاهی اوقات فقط نگاه ما به شرایط بهره برداری ها و روش های موجود است ولی باید روشهای جدیدو شیوه های جدید کشت را مد نظر داشته باشیم که همه اینها مستلزم سرمایه گزاری در بخش است. محتبی مزروعی بیان کرد: من ازروز اول که خدمت دوستان رسیدم عرض کردم وظیفه بنده و مدیران ما تبیین ظرفیت ها، توانمندی ها و چالش های بخش برای مسئولین  است  و قطعاً با تزریق پول مستقیم مشکلات حل نخواهد  چون توسعه یک بحث تزریقی نیست توسعه عین تکامل خود انسان ها است .وی ادامه داد:  دولت ها وظیفه شان این است که مسیر را برای توسعه جامعه تسهیل و تسریع کنند از اینرو دولت تدبیر و امید  ظرف یکی دو سال اخیر این شرایط را با تامین نهاده های دامی وکود و برقراری خط اعتباری مکانیزاسیون و….. فراهم کرده است.
وی گفت: تمام تلاش دولت در ظرف دو سه سال اخیر این بوده که ارزاق عمومی فراوان باشد و قیمت آن با جهش مواجه نشود و این یک مدیریت عالمانه است که با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه ، ارزاق عمومی فراوان و با قیمت مناسب در اختیار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان ادامه داد:
در بخش دام وقتی ما راضی هستیم اگر ۶ ماه دیگربخواهیم nتن تولید را افزایش  و یا nتن کاهش بدهیم ، قادر به انجام آن باشیم ومادامی که به این درجه از سطح مدیریت نرسیم قطعاً آن انتظارات همه ما برآورده نخواهد شد لذا خواهش من این است که عزیزان انشاءالله کمک کنند در جهت ایجاد یک مدیریت سیستمی و مدیریت مبتنی بر اصول علمی و فنی تا بتوانیم با کمک هم درهای جدیدی را برای بخش باز کنیم . محتبی مزروعی ضمن بیان اینکه  زمینه کشت فراسرزمینی برای خیلی از محصولات از جمله گندم، جو، ذرت ،  در کشورهایی مثل اوکراین فراهم است ، اظهار داشت: برای ورود تشکلها به مبحث کشت فراسرزمینی حتماً باید شرکت های تعاونیمان پوست اندازی کنند و مدیرعامل هایی انتخاب شوند که فعالیتهارا ارتقاء دهند و فعالیتهای  جدیدی را ایجاد کنند .
وی تاکید نمود: یکی از راه های اصلی و ابزار اصلی برای توسعه بخش ،تشکل ها( اعم از تعاونی تولید ، تشکل های سازمان تعاونی روستایی و سایر اتحادیه و تعاونی ها) هستند که می توانند بطور جدی  در بخش بازرگانی،فرآوری و صنایع و در کشت فراسرزمینی حضور داشته باشند  .
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پایان گفت:  عزیزانی که  به این مجمع دعوت شدند کسانی هستند که بدلیل  استفاده از فکر و دانش و جوهره ای که خداوند به آن ها عطا کرده است خیلی هوشمند هستند و توانمندی و نوع ارتباطاتشان برای همه ما باعث افتخار است و استدعای ما این است که در این راستا از نظرات و  پیشنهاداتشان بهره مند شویم.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی