مهندس مزروعی: اکنون فضا مناسب برای عبور از کشاورزی و دامپروری سنتی است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=1735

مهندس مزروعی: اکنون فضا مناسب برای عبور از کشاورزی و دامپروری سنتی است

به گزارش واحدخبر روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، مهندس مزروعی در این همایش با تبریک روز مهندس گفت: رویکرد دولتها در رشد و توسعه جامعه بسیار اثرگذار است، دولت ها می توانند تسهیل کننده یا کندکننده امور باشند.
وی ادامه داد: نمونه های بسیار زیادی در تاریخ داشتیم که دولت هایی آمدند و با فرهنگ یک قوم بازی و آنها را حذف کردند، لذا باید توجه داشته باشیم که فرهنگ های غنی و کهن مثل ایران، چه مسائلی را در خود هضم کرده؟ که این نشان دهنده عظمت فرهنگ ایرانی است.
وی خاطرنشان کرد: فرهنگ ایرانی مبتنی بر اصول فطری انسان و مبتنی بر اصول واقعی طبیعت است و آنچه که ما به ارث بردیم از فرهنگ کهن ایران به این دلیل زنده مانده که مبتنی بر واقعیت بوده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی افزود: امروز در شرایط خاصی در دنیا به سر می بریم و بسیاری از ملت ها در بحث علم و تکنولوژی از ما سبقت گرفته اند، لذا باید در نظر داشته باشیم که هیچکس توان مبارزه با دانایی و خرد جمعی را ندارد.
وی ادامه داد: ما در گذشته در بحث تولید صدمات بسیار زیادی دیدیم، رویکرد دولت ها وقتی به سمت بازار و مصرف می رود باعث صدمه به تولید می شود.
وی خاطر نشان کرد: با آمدن شغل های کاذب با درآمد بالا و عدم صرفه اقتصادی در بحث تولید این بخش بسیار ضربه خورده است.
وی افزود: ارزش اقتصادی محصولات در خودکفایی بسیار اثرگذار است، بعد از انقلاب در دومرحله خودکفا شدیم و در هر دو مرحله ارزش گندم بالا رفت.
وی با تشکر از نگاه دولت به بخش کشاورزی گفت: رویکرد دولت به بخش بسیار مثبت بوده و ما توانسیتم برای اولین بار در طول تاریخ ایران، گندم را بالاتر از قیمت جهانی خریداری کنیم.
مزورعی افزود: در این شرایط بد اقتصادی که دولت درگیر آن است، به اندازه نصف بودجه اقتصادی کشور، به خرید گندم اختصاص داده شد و واقعا این نگاه بسیار ارزشمند است.
وی گفت: برای اولین بار در طول تاریخ دولت سود و جریمه تمام وامهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان را برای تولید کننده بخشید.
وی ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر اعتبارات خوبی که در بخش گندم و خرید گندم داشتیم، حمایت های بسیار خوبی نیز از قیمت ها و تولید شده است.
وی گفت: ما باید از این رویکرد مثبت دولت به خوبی استفاده کنیم و به سمت اقتصاد جهانی قدم برداریم، زیرا بعد از عضویت در اقتصاد جهانی این یارانه ها را نمی تواینم در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم.
مزروعی افزود: با بررسی صنعت کشاورزی نوین دنیا، به این میرسیم که ما آب کم نداریم بلکه شیوه و تکنولوژی استفاده از آب بسیار قدیمی است.
وی ادامه داد: در همین ایران ما خربزه زیر سقف تولید میکنند، یعنی ۱۰۰ تن خربزه با ۴ هزار متر مکعب ولی ما ۱۰ تن را با ۸ هزار متر مکعب تولید میکنیم، قاعدتا این محصول اقتصادی نیست.
وی افزود: ما باید از این موقعیت و نگاه دولت به خوبی در بحث تغییر روشها و ایجاد یک کشاورزی و دامپروری مدرن در استان استفاده کنیم.
وی گفت: با این شرایطی که دولت و مجلس فراهم کرده زمان آن رسیده تا با یک همفکری، همگرایی و همت در جهت رفع کاستی های بخش قدم برداریم و از این کشاورزی و دامپروری سنتی عبور کنیم.
رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: ما برای رسیدن به یک دامپروری نوین تلاش میکنیم.
وی گفت: ما ۷۸ درصد تولید گوشت خود را از محل دام سبک داریم و اولین تولید کننده گوشت قرمز در کشور هستیم ولی هیچ برنامه ای برای تولید دام سبک نداریم.
وی ادامه داد: دوره دامپروری سنتی گذشته و باید حتما روش های جدید و مدرن را به کار بگیریم لذا ما آماده هستیم هر حمایتی از تولید کننده داشته باشیم.
وی در خصوص وظایف تشکلها افزود: تشکلها باید به رسالت اصلی خود بازگردند و به عنوان شغلی خود توجه کنند، هدف ما استفاده از سرمایه های خرد و ایجاد یک زنجیره ای از تولید است .
وی افزود: تشکلهای ما باید در جهت جهانی شدن صنعت دامپروری قدم بردارند.
مهندس مزروعی افزود: ما باید برای دست یافتن به اقتصاد جهانی توان رقابت داشته باشیم، از اینرو ما باید در این بخش سرمایه گذاری کنیم و تکنولوژی را به بخش انتقال دهیم.
وی گفت: ما در بحث فرآوری گوشتی از تکنولوژی دنیا بسیار عقب هستیم و باید هر چه زودتر به سمت تکنولوژی دنیا قدم برداریم.
در پایان این مراسم، توسط انجمن متخصصین علوم دامی لوحی به مهندس مزروعی ریاست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اعطا گردید و از ایشان تقدیر بعمل آمد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی