مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران تاکید کرد: تنظیمگری هوشمند بازار محصولات کشاورزی رسالت اصلی تعاون روستایی است
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: رسالت اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی، تنظیمگری هوشمند بازار محصولات کشاورزی است.
به گزارش پات، اسماعیل قادریفر رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت اصلی سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر تنظیمگری هوشمند بازار محصولات کشاورزی، گفت: مشکل اساسی ما در زنجیره تولید، تأمین و توزیع؛ وجود دلالی و واسطهگری است.
وی گفت: در حالی که کشاورزان باوجود همه مشکلات موجود در تولید از جمله تنش آبی، تأمین نهادههای کود، بذر، نهال و سم بهترین و باکیفیتترین محصول را تولید می کنند، اما دغدغه فروش محصول در آنان وجود دارد و حاصل دسترنج کشاورزان باوجود همه زحمات تولید، به ثمن بخس توسط دلالان و واسطهها خریداری میشود؛ از سوی دیگر، شهروندان و مصرفکنندگان نیز به گرانترین قیمت محصول را خریداری میکنند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: ما با مطالعهای که بر روی زنجیره ارزش و زنجیره محصولات کشاورزی و باغی در ایران در معاونت علمی ریاست جمهوری داشتیم بهطور متوسط فاصله مزرعه تا سفره ۷۰۰ درصد افزایش قیمت را نشان میدهد؛ بهطور مثال پیاز تولیدشده در جنوب کرمان بهعنوان قطب تولید پیاز در کشور، در دشت جیرفت کیلویی کمتر از ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان از کشاورز خریداری میشود و برای مصرفکنندگان در تهران کمتر از ۷ تا ۱۰ هزار تومان به دست نمیآید، البته سود بازرگانی، هزینههای حملونقل وجود دارد اما فاصله مزرعه تا سفره به دلیل عدم هوشمندی در زیرساختهای تولید، تأمین و توزیع، سود سرشاری را نصیب دلالان میکند.