?تحریک مصنوعی قیمت لبنیات از کانال شیرخشک






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=5239

?تحریک مصنوعی قیمت لبنیات از کانال شیرخشک

?انتشار بخشنامه وزارت جهادکشاورزی مبنی بر لغو عوارض صادرات شیر خشک، موجب جلب توجه رسانه‌ها به قیمت محصولات لبنی و به‌ویژه کره شد و نگرانی‌ها را بابت افزایش قیمت این محصول در بازار افزایش داد.

?روز گذشته اخباری مبنی بر رسیدن قیمت کره ۱۰۰گرمی به ۱۴هزار تومان و ۵۰گرمی به ۷هزار تومان در برخی رسانه‌ها منتشر شد، اما مشاهدات خبرنگاران همشهری در یک‌ماه گذشته نشان می‌دهد؛ افزایش قیمت قالب‌های ۱۰۰گرمی کره از ۱۰ به ۱۳ تا ۱۴هزار تومان در روزهای اخیر اتفاق نیفتاده و نمی‌تواند با بخشنامه جدید درخصوص صادرات کره مرتبط باشد. با این حال بخشنامه اخیر نگرانی‌هایی را نزد مصرف‌کنندگان و همچنین فعالان صنایع لبنی به همراه داشته است. افزایش تولید شیر خشک و درخواست صنایع لبنی برای صدور مجوز صادرات این محصول باعث شد صادرات شیر خشک از اسفند سال گذشته با پرداخت عوارض ۱۶هزار تومانی آزاد شود اما لغو این عوارض به اعتقاد کارشناسان این حوزه می‌تواند به تحریک قیمت لبنیات در بازار منجر شود.

?انجمن صنایع لبنی کشور نیز با اینکه با این بخشنامه مخالف نیست اما نگرانی‌هایی در این خصوص دارد.

?محمدرضا بنی‌طبا سخنگوی این انجمن در گفت‌وگو با همشهری درخصوص این بخشنامه و تأثیر آن بر قیمت لبنیات در بازار داخلی گفت:

?این بخشنامه اتفاق جدیدی نیست و هنوز هم تأثیری در بازار نگذاشته چنان‌که قیمت‌ها در هفته‌های اخیر تغییری نداشته و قیمت‌های کنونی حجم‌های مختلف کره مربوط به آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار است، اما تأثیر اجرای این مصوبه بر سبد خانوار، تحریک قیمت شیر خام و افزایش قیمت سایر محصولات در بازار داخلی باید به‌طور جدی رصد شود.

? ظرف یک‌سال و نیم گذشته سه بار افزایش قیمت کره را داشتیم که نخستین مورد آن مربوط به حذف ارز دولتی بود، در آن زمان کره از ۴هزار تومان به ۸هزار تومان رسید. بعد از آن دو بار دیگر براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار قیمت کره ابتدا از ۸ به ۱۰هزار تومان رسید و بعد از آن نیز امسال بعضی از شرکت‌ها محصولات خود را از ۱۰هزار تومان به ۱۲ تا ۱۳هزار تومان رساندند و بعضی از شرکت‌ها هم تغییری در قیمت‌های خود ندادند، اما در هر صورت تغییرات قیمت قبلا با توجه به مصوبات ستاد تنظیم‌ بازار و الان با تصمیمات وزارت جهاد و ناشی از تغییر قیمت شیر خام و چربی بوده است.

? بعد از تغییر قیمت شیر خام به ۶۴۰۰ تومان، قیمت چربی نیز از ۶۰ به ۸۰هزار تومان رسید و با احتساب دیگر هزینه تولید و سود مشروع تولیدکننده قیمت واقعی کره هم‌اکنون حداقل ۱۴هزار تومان است درحالی‌که شرکت‌های لبنی مدت‌هاست با کم کردن از سود خود برای حفظ سهمشان از بازار محصولاتشان را زیر قیمت تولید به فروش می‌رسانند.

? این تصمیم برای حمایت از دامداران و استفاده از مازاد شیری که در کشور وجود دارد، اتخاذ شده و موضع ما در قبال این بخشنامه و بخشنامه‌های مشابه، مخالفت نیست اما تأکید داریم مسئولان در اجرای چنین مصوباتی توجه داشته باشند که سهم لبنیات بیش از این از سفره خانوار کم نشود.

?اگر قرار است عوارض به‌طور کامل حذف شود باید رصد دقیقی بر بازار انجام شود تا اگر احساس شد که مابه‌التفاوت دلار و ریال در حال افزایش است دوباره عوارض وضع شود و این تصمیم شناور باشد چراکه اگر این کار صورت نگیرد به محض افزایش قیمت دلار قیمت شیر خام به‌دلیل رشد تقاضا برای افزایش تولید و صادرات تحریک می‌شود و این بر قیمت دیگر محصولات نیز تأثیرگذار است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی