دلایل نشت نهاده های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار سیاه






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3828

دلایل نشت نهاده های دامی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی در بازار سیاه

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نشت نهاده‌های دامی ۴۲۰۰ تومانی در بازار سیاه امشب ۱۴ دی ماه در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با حضور مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برخی از آیتم ها و فیلد ها در سامانه جامع تجارت برقرار و برخی دیگر برقرار نیست گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع نهاده‌های دامی اطلاعات خاص خود را دارد، باید اطلاعات سایر سامانه ها در سامانه بنشاند تا هر دو و یا هر چند دستگاهی که مشغول فعالیت هستند بتوانند از اطلاعات هم استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه در سامانه بازارگاه تمام جزئیات اطلاعات فروش را داریم اظهار کرد: وقتی نهاده از گمرک خارج می‌شود باید شناسه کالا مشخص باشد، اشکال کار این است که تمام اطلاعات در سامانه نمی آید و این موضوع به صورت ناقص عمل می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: ماه گذشته ۸۵۰ هزار تن ذرت فروختیم و لذا الان وضعیت خوب است، چگونه می‌شود تعداد زیادی از کامیون و تریلی هایی که حامل کالا است را به صورت فیزیکی تحت کنترل قرار داد؟

 

او با بیان اینکه سامانه انبار ها ناقص است خاطرنشان کرد: اطلاعات سامانه انبارها ناقص است. وظایف همه دستگاه ها در رابطه با سامانه ها مشخص شده است ما نمی‌توانیم وظایف را کتمان کنیم، گمرک وظیفه دارد تا اطلاعات را به صورت برخط در اختیار بگذارد.

 

رضایی با اشاره به اینکه در هر سیستمی ممکن است تخلف صورت بگیرد اما اگر تخلف از طریق بازارگاه صورت گرفته باشد باید مدارک ارائه شود گفت: مسئولیت بازارگاه با بنده است، در این رابطه هر دستگاه نظارتی که ورود پیدا کند ما تمام جزئیات را ارائه می دهیم و مانع از ایجاد تخلف می شویم.

روال تبادل اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت صورت نمی پذیرد

علی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در ادامه برنامه با اشاره به اینکه متاسفانه علی رغم پیگیری های مکرر و بردن این موضوع در نهادهای مختلف نظارتی از جمله سازمان بازرسی هنوز روال تبادل اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت صورت نمی پذیرد گفت: برای کنترل تعهدات واردکننده مصوباتی در کشور وجود دارد. در مرحله ثبت سفارش، در وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردکننده تعهد می گیریم که در فرآیند تامین بانک مرکزی حتماً باید کالاها را طبق ضوابط اعلام شده وزارت جهاد در سامانه بازارگاه عرضه کند. این تعهد گرفته می‌شود و در سامانه جامع تجارت ، گمرک از وزارت جهاد درخواست می کند که آیا بازرگان کالای خود را در بازارگاه ارائه کرده است یا نه.

او ادامه داد: متاسفانه مرحله تبادل اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت انجام نمی‌شود ، حتی بین سامانه وزارت جهاد و گمرک تبادل اطلاعات به صورت نامه‌نگاری انجام می‌شود و احتمال دارد کالایی از گمرک ترخیص شود که اصلاً مجوزی نگرفته باشد و یا مجوزی صادر شود که بیش از مجوز کالایی باشد که ترخیص شده است.

رهبری با اشاره به اینکه یک سال پیش دسترسی هایی را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم اما وزارت جهاد اعلام کرد که این دسترسی ها به صورت موثر قابل بهره‌برداری نیست اظهار کرد: ما در سه سطح کار را دنبال کردیم. بخشی از اطلاعات گمرک در سامانه جامع تجارت ناقص است و یا با تأخیر ارسال می‌شود، ما دسترسی ها را هم به صورت کاربر و هم به صورت وب سرویس برای سامانه بازارگاه ارسال می کنیم ، اطلاعات سامانه بازارگاه باید به سامانه جامع تجارت برگردد.

او بیان کرد: باید بر روی رهگیری و گزارشات نهاده‌های دامی هم نظارت داشته باشیم اما هنوز این امر محقق نشده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت تصریح کرد : اطلاعات تجارت خارجی کالا به بازارگاه به صورت کامل می آید ، لذا اطلاعات تجارت خارجی کالا در مرحله تخصیص و تامین ارز به صورت کامل است ، بخشی دیگر از اطلاعات مربوط به ترخیص کالا از گمرک است .

او با اشاره به اینکه هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم عنوان کرد: اطلاعات تجارت داخلی مربوط به مالکیت کالا است که در سامانه بازارگاه انجام می شود.  ورود گمرک به موضوع انبارداری یک ورود غیرمجاز است و طبق قانون مبارزه با قاچاق ،سامانه جامع انبارها برای وزارت صمت است.

رهبری افزود: تا زمانی که موازی کاری گمرک در حوزه انبار حذف نشود، بخش از اطلاعات انباردار و یا صاحب کالا برای ما ارسال نمی شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت با اشاره به اینکه اگر از ۲۱ اسفند ۹۸ وظایف گمرک در حوزه انبارها انجام شده چرا ما در جلسه شانزدهم شورای فناوری اطلاعات، مصوبه برای گمرک در حوزه انبارها داریم؟ افزود: چرا در جلسه هجدهم این موضوع پیگیری می‌شود که چرا تکالیف اجرا نشده است ؟ همه انبارها باید به سامانه جامع انبارها متصل شوند.

رهبری تصریح کرد: تبادل اطلاعات از طریق سامانه جامع تجارت صورت نگرفته است و موازی کاری گمرک در این زمینه در حال اصلاح است و ما در حال پیگیری موضوع هستیم .

مسئولان  توپ را در زمین دیگری می اندازند!

روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار کرد: به حاشیه بردن موضوعات کمکی به حل مسئله نمی‌کند. یک سری از کالاها مقصد نهایی انبارهایشان تغییر پیدا می‌کند ، معمولاً در این گونه مواقع کسی که مسئول است باید پاسخگو باشد نه اینکه مسئولان بخواهند توپ را در زمین دیگری بیندازند.

او ادامه داد: از ۲۱ اسفندماه سال ۹۸ بر اساس توافق و هماهنگی که با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته، ترخیص کالا قفل سیستمی شده است لذا پس از تایید امکان ترخیص کالا به وجود می آید.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی