برگزاری مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و کشاورزان برتر خراسان رضوی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2521

برگزاری مراسم تجلیل از تولیدکنندگان و کشاورزان برتر خراسان رضوی

در این مراسم معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی طی سخنانی اظهار داشت: بخش کشاورزی  که ستون اصلی امنیت غذایی و امنیت غذایی  ونجات دهنده اقتصاد کشور است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
اسکندر زند افزود: بخش کشاورزی  در سه بخش تولید، کاهش ضایعات و مدیرت مصرف صحیح قابل تعریف و برنامه ریزی می باشد این در حالی است که با فشار بیش از حد به کشاورزی و تولید ،هم اکنون این بخش تحت فشار نابجایی قرار دارد
وی گفت: سالانه به میزان غذای ۱۵ میلیون نفر در کشور ضایعات غذا داریم واین میزان ضایعات غذایی در حالی است که همه فشار امنیت غذایی کشور بر دوش بخش کشاورزی قرار دارد.
وی بیان کرد: هم اینک شاهد فشار اقلیم ،کمبود آب، وضعیت هوا و خاک نیز بر بخش کشاورزی هستیم. بنا براین چند اقدام از جمله افزایش سرمایه بخش کشاورزی، روانسازی بازار، آسانسازی و رواج فناوری در بخش کشاورزی و دانش افزایی ضرورت دارد.
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: راه نجات کشاورزی کاهش ضایعات، افزایش دانش کشاورزان و افزایش فناوری است،در همین راستا اجرای یک میلیون هکتار طرح توسعه آبیاری نوین در سطح کشور و دیگر سرمایه گذاری های موجود در بخش کشاورزی بی سابقه است.
استاندار خراسان رضوی هم در این مراسم  اظهار داشت: ۴۰ درصد از صادرات این استان مربوط به تولیدات بخش کشاورزی است و این نشان از ظرفیت و قابلیت بالای کشاورزی استان برای حضور در بازارهای جهانی دارد.
علیرضا رشیدیان  با اشاره به مشکلات حوزه کشاورزی از جمله کم آبی، سرمازدگی و حوادث غیرمترقبه، افزود: علیرغم این وضعیت در سه چهار سال اخیر شاهد رشد و توسعه بخش کشاورزی استان بوده ایم و همراهی کشاورزان، دانشگاهیان، محققان و کارشناسان موجب شد تا شاهد انتخاب ۱۷ تولید کننده و بهره بردار کشاورزی استان در سطح ملی باشیم.
وی به نامگذاری سال ۹۶ اشاره و بیان کرد: : با برنامه ریزی و هدف گذاری می توان به اهداف کشاورزی و تحقق سهم این بخش در اشتغال رسید.
استاندار خراسان رضوی با بیان این که  امسال ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است؛ ادامه داد: ۹۰ میلیارد ریال نیز تسهیلات کم بهره برای این بخش منظور شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این مراسم  گفت: بخش کشاورزی یک خانواده بزرگ است که در بخش‌های مختلف جامعه از جمله سلامت، اقتصاد و امنیت نقش آفرین است.

مجتبی مزروعی به انتخاب ۱۷ کشاورز و تولیدکننده خراسان رضوی به عنوان نمونه ملی اشاره و بیان کرد: ۴۰ درصد منتخبان ملی دارای مدرک بالای لیسانس، ۸۱ درصد بالای دیپلم و بقیه زیردیپلم هستند که نشانگر سطح بالای تحصیلات است.
مجتبی مزروعی با  اشاره به نقش و اهمیت موضوع بهره‌وری، ادامه داد: برای ارتقاء بهره‌وری نیاز به دانش داریم و باید در جهت استفاده مناسب از منابع و هزینه‌های مصرفی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تلاش کنیم و  ودر این راستا شرط اول  ارتقاء بهره‌وری دانش است.
وی بیان کرد: طی سه سال اخیر بیش از ۹۰ درصد نمونه های ملی خراسان رضوی در بخش کشاورزی از چهار شهرستان نیشابور، چناران، تربت حیدریه و مشهد بوده اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:  طی یک سال اخیر شاهد افزایش ۶۹۷ هزار تنی تولیدات بخش کشاورزی استان  که این میزان رشد موجب افزایش هزار و ۲۲۳ میلیارد تومانی درآمد کشاورزی استان شده است.
مجتبی مزروعی  همچنین به تلاشهای انجام شده در زمینه اصلاح الگوی کشت اشاره و بیان کرد: چهار سال پیش سطح کشت گلخانه خراسان رضوی ۱۱۸ هکتار بود اما ظرف سه سال اخیر ۱۶۲ هکتار به این میزان افزوده شده است.
وی با بیان اینکه” خراسان رضوی تنها استانی بوده که تسهیلات ۱۰ درصدی در بخش گلخانه‌ای دریافت کرده” اظهار داشت : از سهم ۱۰۰ هکتاری اجرای کشت گلخانه ای امسال تاکنون ۶۲٫۷ هکتار آن اجرا شده است .
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  همچنین در این مراسم با اشاره به جایگاه و ظرفیت بالا و ویژه خراسان رضوی در بخش کشاورزی، گفت: خراسان رضوی استعدادهای زیادی در بخش کشاورزی دارد و باید از دانش و تخصص فعالان این بخش در سطح ملی و بین‌المللی بیش از پیش استفاده کرد.
محمد علی طهماسبی افزود:۸۰ درصد کشاورزان در دنیا از طریق کشت دیم مزارع خود را آبیاری می‌کنند اما در ایران ۹۰ درصد از منابع زیرزمینی و تنها ۱۰ درصد از طریق دیم است.
وی توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در کشور را مهم دانست و ادامه داد: ظرفیت توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی افزایش چشمگیری نسبت به گذشته داشته است به طوری که از ۳۲ میلیون تن در سال‌های گذشته به ۵۰ میلیون تن رسیده است.
وی ادامه داد: میانگین بارش در ۴۸ سال گذشته ۲۴۲ میلی‌متر و در ۱۷ سال گذشته ۲۱۹ میلی‌متر و در طول ۹ سال گذشته به ۱۰۷ میلی‌متر کاهش یافته است.
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  بیان کرد: مجموع تولید کشاورزی معادل ۹۷ میلیون تن و میزان رشد در بخش باغبانی ۲۸ درصد، زراعت ۲۴ درصد، دام و طیور ۱۴ درصد و شیلات ۱۷ درصد بوده است.
محمد علی طهماسبی  گفت: ۵۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات جهت توسعه مکانیزاسیون در کشور توزیع شده است و در حال حاضر یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار ار اراضی کشاورزی و باغی کشور به سامانه‌های آبیاری تحت فشار تجهیز شده است.
وی  تاکید کرد: کلیه کشاورزان مجری سامانه های آبیاری تحت فشار می توانند از یارانه ۸۵ درصدی کل هزینه اجرای طرح بهره مند شوند
معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی  خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تا کنون دولت ۱۸۰ هزار میلیارد ریال در زمینه آب در کشور سرمایه گذاری کرده است.
در پایان از تعداد ۱۲۱ نفر از نمونه های کشاورزی ، با اهدای هدایایی توسط استاندار خراسان رضوی ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و سایر مسئولین ، تقدیر بعمل آمد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی