سردرگمی تولیدکنندگان در تامین نهاده






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=6758

سردرگمی تولیدکنندگان در تامین نهاده

ایسنا/خراسان رضوی رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی گفت: خواسته اصلی دامداران تامین نهاده است، دامداران ما در تامین نهاده دچار مشکل هستند؛ در حال حاضر به ما می‌گویند نهاده دولتی وجود دارد، اما چنین چیزی نیست.

فرشید صراف در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت تولیدکنندگان لبنیات و دامداران اظهار کرد: متاسفانه طی چندسال اخیر با سیاست‌هایی که در قبال تولیدکننده‌ها و دامداران اتخاذ شده، فاجعه‌ای برای تولید در حال بروز است. متاسفانه مسئولین متوجه حساسیت و سرعت عمل در این کار نشدند و هر روز دامداران خسارت‌های جبران نشدنی را متحمل می‌شوند.
وی ادامه داد: عواقب این سیاست‌ها منجر به عدم امنیت شغلی برای تولیدکننده و حذف تولیدکننده و دامداران از گردونه کار خواهد شد.
رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمرکز در کشور بیشتر به سمت صنعت رفته، درحالی که بالاترین ارزش افزوده و اشتغال‌زایی در حوزه کشاورزی و دامداری است، بیان کرد: نمی‌دانیم چرا مسئولین این پیش‌بینی‌ها را نادیده گرفته‌اند. پنج تا ۶ماه است که از روی کار آمدن دولت گذشته و تصور می‌شد که دولت سریعا تصمیماتی برای بهینه کردن تولید برای مردم اتخاد خواهد کرد، اما متاسفانه بعد از گذشت مدتی دامداران ناامید شده و این ناامیدی برای تولید کشور بسیار خطرناک خواهد بود؛ این مساله موجب وابستگی ما به کشورهای دیگر می‌شود.

صراف با بیان اینکه تولیدکنندگان و مخصوصا دامداران خودکفایی را در کشور ایجاد کردند، ادامه داد: اینکه چرا این خودکفایی نمی‌تواند پایدار باشد را باید در سیاست‌گذاری‌ها پیگیری کرد. یکی از نکاتی که برای بنده روشن است، این است که ساختار سرمایه‌گذاری و ساختار تولید در کشور ما متزلزل بوده و با هر تلنگری دچار چالش می‌شود.
وی اضافه کرد: دامداران به دنبال خدمت و تولید هستند و توقع دارند که دولت با نگاه به تولید کننده واقعی که ارزش افزوده کالای تولیدی آن بسیار بالا است و می‌تواند امنیت غذایی جامعه را فراهم کند، سیاست‌گذاری کند.
رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی عنوان کرد: پیش‌بینی ما در رابطه با قیمت‌ها از ماه‌ها قبل مشخص بود. مشکلات امروز را از زمانی که ارز ترجیحی توزیع و سیاست‌گذاری شد، به سیاستمداران تذکر داده بودیم، اما ظاهرا کارشناسان حوزه جهادکشاورزی با تولیدکنندگان ما ارتباط مستقیم ندارند و در نتیجه عدم ارتباط مستقیم باعث شده است که تصمیماتی را اتخاذ کنند که برای تولید مضر و منافع آن برای کسانی باشد که از این روال استفاده می‌کنند.

وارد کنندگان گوشت و محصولات لبنی به دنبال سود بالاترند

صراف با تاکید بر اینکه تولیدکننده لبنیات ما به هیچ عنوان به دنبال افزایش قیمت نیست، گفت: تولیدکننده به دنبال این است که سود اقتصادی خود را با توجه به میزان سرمایه‌گذاری خود در این بحران به دست بیاورد. در حال حاضر وارد کنندگان گوشت و محصولات لبنی به دنبال این فرصت هستند که محصولات گوشتی و لبنی افزایش قیمت پیدا کنند تا سود بیشتری به دست آورند.
وی اضافه کرد: دولت محترم، وزیرجهادکشاورزی و کارشناسان باید در این حوزه ورود پیدا کرده و از تجربیات کارشناسان بخش خصوصی استفاده کنند. ما از مسئولین این خواهش را داریم که برای یکبار به این وضعیت ملتهب تولید سر و سامان داده تا تولیدکنندگان ما با امنیت خاطر دست به تولید بزنند.

خواسته اصلی دامداران تامین نهاده است

رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی در خصوص خواسته‌ اصلی دامداران بیان کرد: خواسته اصلی دامداران تامین نهاده است. دامداران ما در تامین نهاده دچار مشکل هستند. در حال حاضر به ما می‌گویند نهاده دولتی وجود دارد، اما چنین چیزی نیست؛ بلکه ما در سیستم کمبود نهاده داریم و سردرگمی در تامین نهاده یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان است.

خرید تضمینی شیر و گوشت راه حل مشکلات موجود

🔸 صراف عنوان کرد: پیشنهادات ما برای رفع این مشکلات خرید تضمینی شیر و گوشت است که اگر این اتفاق رخ ندهد، تولیدکننده ما حذف خواهد شد. دومین پیشنهاد ما این است که از مابه التفاوت ارز ترجیحی و ارز نیمایی باید به مابه التفاوت تولید به مصرف منتقل شود تا دامداران بتواند به فعالیت خود ادامه دهند و به مصرف‌کننده نیز فشار کمتری وارد شود.
وی ادامه داد: کرایه حمل، خدمات و کارگری افزایش پیدا کرده است، اما تولید افزایشی نداشته است. امروز سیستم دلالی و واسطه‌ها به تولید کننده ضرر زده و باید با این افراد مقابله کرد.
رییس اتحادیه گاوداران صنعتی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: این شرایط به نفع تولید کننده نیست و در نهایت تولیدکننده مجبور خواهد شد از گردونه تولید خارج شود.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی