با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت لبنیات، شاهد کاهش مصرف لبنیات خواهیم بود






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=6141

با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت لبنیات، شاهد کاهش مصرف لبنیات خواهیم بود

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی گفت: دولت چاره‌ای به‌جز حذف ارز ترجیحی ندارد، اما اگر مقدمات این حذف تا پایان سال فراهم نشود، تولیدکننده، دامدار و حتی مصرف کننده با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، انجمن صنفی گاوداران خراسان رضوی در نامه‌ای به وزارت جهاد کشاورزی گفته است: اکنون جامعه دامداران با افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود ناشی از آن روبه‌رو شده است و هر روز بر بهای تمام‌شده محصولاتشان افزوده می‌شود. این در حالی است که قیمت اعلام‌شده شیر خام و خرید دام زنده دیگر حتی در نقطه سربه‌سری تولید هم نیست. این نکته مهم است که تولیدکننده دیگر توان آزمون و خطای دوباره مسئولان را ندارد. در سال‌های گذشته روش‌های مختلفی را با سرمایه تولید آزموده‌اند، به‌نحوی که دیگر جانی برای تولید نمانده است.
اکنون رسیدگی به مشکلاتی از قبیل تخصیص‌نیافتن ارز ۴۲۰۰ تومانی، تخصیص‌نیافتن بموقع نهاده گمرکات، بلاتکلیفی بسیاری از دامداران از وضعیت سبوس گندم و حل‌نشدن مشکل از مجاری قانونی از درخواست‌های جامعه دامداران است.
فرشید صراف، رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی، در گفتگو با شهرآرانیوز درباره حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های تولید گفت: همه کارشناسان و اقتصاددانان می‌دانند که بر ارز ترجیحی هر چه بگذرد و فاصله آن با ارز نیمایی بیشتر شود، مسلما حذفش سخت‌تر خواهد شد. همین‌طور اگر این ارز ترجیحی حذف شود، فشار و لطمات فراوانی ابتدا به تولید و بعد برای مصرف‌کننده در پی خواهد شد. متأسفانه هنوز دولت سردرگم است که این ارز یارانه‌ای را حذف کند یا نه.
به‌گفته این فعال حوزه دام‌پروری، دولت اگر بخواهد ارز ترجیحی را حذف کنند، هر روز که بگذرد دیرتر می‌شود. دولت باید از الان مقدمات حذف را در نظر بگیرد؛ مثل تأمین نهاده یا ذخیره راهبردی یا باتوجه‌به نبود نقدینگی تولیدکننده، درنظرگرفتن یارانه برای مصرف‌کننده.
این‌ها مواردی است که دولت قبل از حذف ارز ترجیحی باید مقدماتش را فراهم کند. اگر این مقدمه‌چینی‌ها انجام نشود، با حذف ارز در بودجه از سوی مجلس، فاجعه‌ای بزرگ رخ خواهد داد. بخش تولید در نامه‌ای، ضرورت مقدمه‌چینی قبل از آزادسازی نرخ‌ها را بار‌ها به دولت اعلام کرده است.
فرشید صراف یادآور شد: اکنون اصلا شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراهم نیست. شیوه‌ای که دولت به کار برده است، شیوه درستی نیست. ابتدای در دی‌ماه صحبت از حذف ارز ترجیحی شد که همین امر باعث شد قیمت جو و ذرت فردای آن روز ۱۰۰۰ تومان افزایش پیدا کند. از اول دی‌ماه تاکنون قیمت جو و ذرت کیلویی ۲۰۰۰ تومان بیشتر شده است، آن هم فقط به‌دلیل شایعه‌پراکنی. شاید دولت به‌دنبال این است که با این کار قیمت جو و ذرت آزاد را به قیمت وارداتی آینده‌اش برساند، اما این شیوه خوب نیست.
رئیس اتحادیه انجمن گاوداران خراسان رضوی با بیان اینکه باید شرایط به‌نحوی باشد که تولیدکننده از الان به فکر آینده‌اش باشد، گفت: گاودار هنوز نهاده ماه پیش خود را دریافت می‌کند. ما در ترخیص نهاده‌ها از گمرک به‌دلیل تخصیص‌نیافتن ارز مشکل داریم. باتوجه‌به مشکلات فراوانی که در این حوزه داریم، اگر دولت بستر‌ها را فراهم نکند، سال آینده دامداران با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند که بی‌شک بر مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد.
وی اضافه کرد: با حذف ارز ترجیحی و افزایش قیمت لبنیات، شاهد کاهش مصرف لبنیات خواهیم بود. از دولت تقاضا کردیم شرایط صادرات محصولات لبنی را فراهم کند تا تولیدکننده و دامدار آسیب نبینند. حتی ما در ازای صادرات محصولات لبنی حاضریم نهاده وارد کنیم. البته این اتفاق در صورتی رخ می‌دهد که مشوق‌های صادراتی پشت این موضوع باشد.
با حذف ارز ترجیحی که شاهد افزایش بهای تمام‌شده محصول خواهیم بود و تولیدکننده ممکن است بازار رقابتی بین‌المللی را از دست بدهد، بنابراین به مشوق‌های صادراتی نیاز دارد.
صراف تأکید کرد: از طرفی دولت باید به موضوع خرید‌های تضمینی حمایتی وارد شود. قیمت خرید دام زنده از سوی دولت که برای کنترل کشتار دام در نظر گرفته شده، بسیار کم است. قیمت شیر خامی که مردادماه ۶۴۰۰ تومان تعیین شده بود، اکنون با بهای تمام‌شده ما خیلی اختلاف دارد و این باعث شده است دامدار خسارت ببیند. امیدواریم دولت با درایت خاص خودش این مسئله را حل کند.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر بهای تمام شیر و گوشت چقدر است و با آزادسازی قیمت این بها چقدر می‌شود گفت: با توجه به محاسباتی که در خصوص حذف ارز ترجیحی داشتیم با توجه به بهای تمام شده شیرخام در حال حاضر که حدود ۹۰۰۰ تومان می‌باشد قیمت شیر ۵۰ درصد و قیمت گوشت گوساله که بهای تمام شده آن که حدود۱۲۵۰۰۰ تومان است ۳۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

به‌گفته این فعال حوزه دامداری، ارز ترجیحی مانند شمشیری دولبه شده است، ولی چاره‌ای به‌جز حذف آن نداریم و از طرفی معلوم نیست با حذف آن کنترل قیمت‌ها به چه شکل خواهد بود.
وی در پاسخ به اینکه آیا تولید تولیدکننده با افزایش قیمت‌ها بیشتر و بهتر می‌شود، افزود: منِ دامدار و تولیدکننده قبل از هر افزایش قیمتی، مصرف‌کننده هستم. وقتی مصرفی نباشد، افزایش قیمت هم برای تولیدکننده معنایی ندارد. من به‌عنوان تولیدکننده دنبال حفظ مصرف در پی افزایش قیمت نیستم. امیدواریم با حضور دولت جدید درد مردم با درایت مسئولان به یأس تبدیل نشود و این امیدواری به ثمر برسد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی