واردات یونجه منتفی است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=5712

واردات یونجه منتفی است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به تاخیر در بارگیری نهاده های دامی، گفت: واردات یونجه به کشور صرفه اقتصادی ندارد.

سید احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سهمیه مهرماه نهاده‌های دامی به طور کامل تخصیص داده شده و دامداران نیز خرید آن را انجام داده‌اند، گفت: متأسفانه با وجود اینکه هم اکنون در روزهای پایانی آبان ماه هستیم هنوز بارگیری این نهاده‌ها انجام نشده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که ارز این نهاده‌ها تأمین شده و تخصیص یافته است و زمانی هم که از طرف وزارت خانه با شرکت‌های واردکننده تماس گرفته می‌شود آنها می‌گویند بارگیری در حال انجام است اما وقتی گاوداران با شرکت تماس می‌گیرند اولاً که به سختی جواب تولیدکنندگان را می‌دهند و بعد می‌گویند ارز دریافت نشده و به همین دلیل بارگیری نمی‌شود و ما نمی‌دانیم که اسم این کار را چه بگذاریم؟

مقدسی اضافه کرد: محموله‌ای که تولیدکننده آن را ١٠ مهر خریداری کرده امروز که ٢٨ آبان است هنوز بارگیری نشده و به دست او نرسیده است.
این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مطرح شدن برخی مباحث مبنی بر واردات یونجه به کشور افزود: برای واردات یونجه ارز ۴٢٠٠ تومانی تعلق نمی‌گیرد چرا که دولت در تأمین ارز همین نهاده‌های اصلی نیز مشکل دارد و با ارز نیمایی و آزاد نیز واردات آن صرفه اقتصادی ندارد که کسی بخواهد یونجه وارد کند.

مقدسی با بیان اینکه امسال به دلیل شرایط خشکسالی وضعیت تولید و تأمین یونجه و کلش بسیار اسف بار بوده‌است، گفت: به دلیل کمبود این محصولات قیمت آنها نیز به شدت افزایش داشته به طوری که قیمت یونجه از ٢٠٠٠ تومان در سال گذشته به ۶٠٠٠ تومان سرخرمن رسید و الان نیز قیمت آن ٧۵٠٠ تومان در هر کیلوگرم است همچنین قیمت کلش از ٨٠٠ تومان در سال قبل به ۴٠٠٠ تومان سر خرمن و ۵٣٠٠ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته خرید حمایتی دام توسط وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ شد، افزود: بر این اساس شرکت پشتیبانی امور دام موظف است هر کیلوگرم گوساله نر را کیلویی ۵٩ هزار تومان و گوسفند نر را ۶٢ هزار تومان خریداری کند که بعد از ابلاغ وزیر این خرید شروع شده و می‌تواند بر شرایط تأثیر گذار باشد چون وقتی دام‌های نر مازاد از جمعیت گله حذف می‌شود میزان نیاز به نهاده و علوفه نیز کاهش می‌یابد و به این ترتیب تولیدکننده تحت فشار مضاعف قرار نمی‌گیرد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی