علت اصلی اختلاف قیمت مصوب نهاده با بازار آزاد چیست؟






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4317

علت اصلی اختلاف قیمت مصوب نهاده با بازار آزاد چیست؟

امین شالچیان مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سامانه بازارگاه کارایی لازم را ندارد، اظهار کرد: بارها اعلام کرده ایم تا زمانیکه سیستمی در اختیار تولید نباشد، نمی تواند موثر باشد.

وی اختلاف قیمت مصوب جو و ذرت با بازار آزاد را ناشی از نشتی سامانه بازارگاه اعلام کرد و افزود: دولت با اتخاذ سیاست نادرست واردکنندگان خرد را از چرخه تامین نهاده حذف کرد و تامین کنندگان بزرگ هم به سبب خرید از واسطه، هزینه های خرید را افزایش دادند، درحالیکه واردکنندگان خرد از کشاورزان خرید می کنند که با این وجود در گذشته اگر واردکننده قیمت مصوب را رعایت نمی کرد، واردات توجیه اقتصادی برای واردکننده داشت، اما امروزه سامانه بازارگاه از اینکه منابع مالی بصورت غیرقانونی به جیب واردکننده برود، جلوگیری می کند. اما جای این سوال مطرح است که آیا جلوی کلیات این ماجرا گرفته شده است؟

مدیر عامل اتحادیه تعاونی هماهنگی کشاورزی با بیان اینکه قیمت نهاده های دامی در بازار بالاست، گفت: تعدادی از واردکنندگان که می توانستند از طریق سامانه بازارگاه کمک کنند، دولت با اتخاذ تصمیم نادرست واردکنندگان خرد را حذف کرده است و به عبارتی طی ۱.۵ سال گذشته، سامانه بازارگاه همه چیز را سخت کرده است.

وی با بیان اینکه اتخاذ سیاست و برنامه در خصوص نهاده های دامی باید به بخش تولید واگذار شود، گفت: اگر بخش حاکمیتی در این خصوص تصمیم بگیرد، مشکلات تولیدکنندگان مرتفع نمی شود و دولت تنها باید ناظر باشد چرا که اگر ناظر و مجری یکی باشد، با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد.

به گفته شالچیان، در شرایط فعلی قیمت مصوب هر کیلو ذرت با بازار آزاد ۴ هزار تومان اختلاف دارد که با این وجود در یک کشتی ۵۰ هزار تنی ۲۰۰ میلیارد تومان اختلاف است.

این مقام مسئول در پایان اختلاف قیمت مصوب ذرت با بازار آزاد را ناشی از حلقه های درگیر پشت سیستم بزرگ اعلام کرد و گفت: هم اکنون ذرت و جو با نرخ ۶ هزار تومان در بازار آزاد عرضه می شود که این امر بیانگر آن است که به رغن تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، نهاده نهاده با نرخ بازار آزاد به دست تولیدکننده می رسد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی