تولید ۸ میلیون تن شیر/۵۷ درصد دام کشور سبک است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4244

تولید ۸ میلیون تن شیر/۵۷ درصد دام کشور سبک است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مرکز آمار ایران، گزیده نتایج آمارگیری از دامداری‌های کشور ١٣٩٩ منتشر شد.

مطابق نتایج این طرح، بیشترین تعداد «گوسفند و بره» به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی؛ بیشترین تعداد «بز و بزغاله» در استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان؛ و بیشترین تعداد «گاو و گوساله» در دامداری‌های استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران و آذربایجان غربی نگهداری شده است.نتایج این طرح آمارگیری که در پاییز سال‌جاری در سطح کشور به مرحله اجرا در آمد نشان می‌دهد که تعداد ١,٣ میلیون بهره‌برداری دارای دام در سطح کشور وجود دارد که در پاییز سال‌جاری، به پرورش و نگهداری از ٤٦.٦ میلیون رأس «گوسفند و بره،» ١٦.٧ میلیون رأس «بز و بزغاله» و ٥.٣ میلیون رأس «گاو و گوساله» می‌پرداختند.

مطابق نتایج این طرح، بیشترین تعداد «گوسفند و بره» به ترتیب در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی؛ بیشترین تعداد «بز و بزغاله» در استان‌های فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان؛ و بیشترین تعداد «گاو و گوساله» در دامداری‌های استان‌های آذربایجان شرقی، مازندران و آذربایجان غربی نگهداری شده است.

بر اساس نتایج این طرح، طی ٣٦٥ روز منتهی به آبان سال‌جاری، ٨,٢ میلیون تن شیر در دامداری‌های کشور تولید شده است که به‌ترتیب استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و تهران بیش‌ترین سهم را در تولید شیر دام در کشور دارند.

در همین مدت تعداد ١٦,٢ میلیون رأس انواع دام برای تولید گوشت قرمز توسط بهره‌برداری‌های پرورش دهنده دام در کشور عرضه شده است که شامل ١١.٥ میلیون رأس «گوسفند و بره»، ٣.٦ میلیون رأس «بز و بزغاله» و ١.١ میلیون رأس «گاو و گوساله» بوده است.

میزان مصرف خوراک دام به‌صورت تعلیف دستی طی ٣٦٥ روز منتهی به زمان آمارگیری، ٤٢,٨ میلیون تن برآورد شده است که شامل شامل ٣٠ درصد کاه، ١٩ درصد یونجه، شبدر و اسپرس خشک، ١٦ درصد جو، ٩ درصد ذرت سیلو شده، ٨ درصد سبوس، ٧ درصد کنسانتره آماده و ١١ درصد سایر انواع خوراک دام بوده است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی