سامانه بازارگاه با ساختار فعلی جوابگو نیست






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4204

سامانه بازارگاه با ساختار فعلی جوابگو نیست

امین شالچیان مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، باشگاه خبرنگاران جوان با تاکید بر اینکه دولت بر بازار نهاده‌ها و کالا‌های اساسی باید نظارت کند، اظهار کرد: مدیریت بازار نهاده و کالا‌های اساسی توسط بخش تولید باید اجرا شود چرا که طی سال‌های اخیر بار‌ها اثبات شده که دولت مجری خوبی نیست و تنها باید نظارت کند.

وی با اشاره به ایرادات سامانه بازارگاه افزود: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که سامانه بازارگاه با ساختار فعلی جوابگو نیست چرا که مسئولان دولتی در فصل برداشت به علت کمبود ارز خرید نکردند که این امر به قیمت نابودی تولید تمام شد.

شالچیان بیان کرد: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که با تبدیل ارز ترجیحی به ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان، به علت ۴ برابر شدن نرخ ارز، نقدینگی باید افزایش یابد که هم اکنون در سیستم بانکی تسهیلات با بهره ۱۸ و ۲۰ درصد پرداخت می‌شود، اما در بازار آزاد به ۵۰ تا ۶۰ درصد رسیده است که با وجود محدودیت‌های نقدینگی منابع بانکی، ساختار بانکی به حدی پیچیده است که افراد منابع بازار آزاد را ترجیح می‌دهند.

مدیر عامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی افزود: علی رغم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده‌های دامی طی سال‌های اخیر، اثرات آن در سفره خانوار دیده نشده است که با این وجود جای این سوال است که چرا منابع حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی بر سر سفره خانوار نمی‌آید؟

وی با بیان اینکه واردات کنجاله سویا با ارز آزاد با قیمت فعلی کنجاله در بازار یکی است، گفت: بنابر تصمیمات اتخاذ شده در بودجه سال آینده مبنی بر تغییر نرخ ارز انتظار می‌رود که ارز دولتی به طور کامل حذف شود چرا که ارز ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با آزاد اختلاف چندانی ندارد و تنها با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی با سیستم مدیریت دولتی، عملا ارز تلف می‌شود.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی