انتقاد دامداران سنتی از دریافت نهاده با نرخ مصوب






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3818

انتقاد دامداران سنتی از دریافت نهاده با نرخ مصوب

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تامین ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب خبر داد و گفت: دامدارانی که موفق به دریافت کد یکتا شدند، توانستند با ورود به سامانه بازارگاه ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز را با نرخ مصوب تامین کنند.

دامداران سنتی در تامین نهاده با نرخ مصوب شرایط خوبی ندارند

او با اشاره به اینکه دامداران کوچک و متوسط در تامین نهاده مورد نیاز شرایط بدتری دارند، افزود: دامداران خرده پا به ناچار اکثر نهاده‌های مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه می‌کنند؛ چرا که اولویت نخست با مرغداران تخم گذار، مرغداران گوشتی، لاین و اجداد و سپس بخش دام است که درصد کمی از گاوداران شیری موفق به دریافت نهاده شدند.

سلطانی سروستانی قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام بر مبنای ذرت و جو یک هزار و ۷۰۰ تومانی و کنجاله ۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را ۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلو شیر خام را ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده که با این وجود سود دامداران بیشتر از ۵ درصد نیست.

مدیرعامل اتحادیه دامداران ادامه داد: اگر نهاده دامی با نرخ مصوب به دست دامداران نرسد، قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام بالای ۷ هزار تومان است که تولیدکنندگان ناچارند برمبنای نرخ مصوب ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی شیر تولیدی خود را بفروشند، ضمن آنکه در برخی مناطق شیر سنتی کمتر از این نرخ عرضه می‌شود.

این مقام مسئول قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده را ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان و گوسفند را ۵۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: هم اکنون هر کیلو گوساله زنده با نرخ ۳۶ هزار تومان و گوسفند ۴۴ هزار تومان از دامداران خریداری می‌شود

او ادامه داد: بنابر تماس‌های اخیر دامداران با اتحادیه، سیاست پشتیبانی امور دام در ارتباط با نحوه خرید بسیار سخت گیرانه است به طوری که تنها خرید از دامداران دارای ۲۰۰ راس ظرفیت انجام می‌شود، در حالی که ۶۰ تا ۷۰ درصد پرواربند‌ها سنتی و نیمه صنعتی هستند؛ که تشکل‌ها باید دام آن‌ها را جمع آوری کنند که هزینه مالیات را بر دوش تشکل‌ها می‌گذارد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه قاچاق دام کماکان همانند سابق در حال انجام است، بیان کرد: اختلاف ارز و مشتری برای دام‌های ایرانی آن سوی مرز‌ها به علت کیفیت بالاتر، قاچاقچیان را نسبت به امر قاچاق تشویق کرده است.

مدیرعامل اتحادیه دامداران در پایان قیمت گوشت را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: وجود حلقه‌های واسط و دلال اختلاف قیمت از دامداری تا بازار را بسیار افزایش می‌دهد، به همین خاطر با عرضه مستقیم محصول درصدد کاهش این فاصله هستیم.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی