۸۰۰ هزارتن نهاده دامی در گمرکات منتظر تخصیص ارز است






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3651

۸۰۰ هزارتن نهاده دامی در گمرکات منتظر تخصیص ارز است

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران گفت: طبق آخرین آمارها ۸۰۰ هزار تن کالای رسوبی اعم از کشتی‌هایی رسیده در بنادر و کالاهای تخلیه شده در انتظار تامین ارزند که عمده آنها جو و ذرت هستند.

« محمد مهدی نهاوندی » روز سه شنبه در نشست خبری درخصوص تببین دلایل افزایش کالاهای رسوبی به دلیل عدم تامین و تخصیص ارز و وضعیت واردات و توزیع نهاده ها افزود: از سال ۹۸ روند تأمین ارز کالاهای اساسی با محدودیت روبرو شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهارداشت: سیاست‌هایی از سوی  وزارتخانه های جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و  تجارت اعلام شد که اولویت تامین ارز برای کالاهای موجود در کشور باشد، به دلیل اینکه ممکن است ارزی تخصیص داده شود اما کالای آن وارد نشده باشد.

وی تصریح کرد: این امر موجب شد، تعدادی از واردکننگان قبل از دریافت ارز اقدام به تخلیه بارهایشان کنند و این سیاست با تشدید محدودیت ارزی باعث ایجاد کالاهای رسوبی در گمرکات شد.

نهاوندی گفت: اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی نیز لیست کالاهای رسوبی را برای وزارت جهاد کشاورزی ارسال کرده اما هنوز لیست به بانک مرکزی ارسال نشده است.

وی به بخشنامه متروکه شدن کالاها در گمرک اشاره کرد و افزود: مقررات متروکه شدن بایستی برای کالاهایی باشد که ارز دریافت کرده و ترخیص نشده اند اما کالاهایی که هنوز در انتظار دریافت ارز هستند نباید مشمول این قانون شوند.

هیچ واردکننده ای امکان عرضه کالا خارج از ضوابط دولتی را ندارد

هیچ واردکننده ای امکان عرضه کالا خارج از ضوابط وزارت جهاد کشاورزی ندارد و اگر به هر شکلی واردکننده ای کالایی را از گمرک جمهوری اسلامی از چرخه توزیع خارج کند، رفع تعهد ارزی آن انجام نمی شود.

وی با بیان اینکه وقتی تاجری کالایی را به کشور وارد می کند به گمرک اظهار می کند اظهارداشت: بلافاصله وزارت جهاد کشاورزی برای خروج کالا با گمرک وارد مکاتبه می شود و پس از خروج ، کالا  در سامانه بازارگاه قرار می‌گیرد، به عبارت دیگر خریدار و فروشنده هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: به طور قطع واردکنندگان هیچ دخالتی در تعیین مشتری، تعیین قیمت کالا و خروج کالا از گمرکات ندارند و تمام این مسیر مانیتورینگ می شود.

نهاوندی گفت: حتی واردکنندگانی که سال گذشته به دلیل شرایط ایجاد شده کالای خود را پیش فروش کردند، طبق دستورالعمل  از خرداد ماه امسال امکان تحویل کالا نداشتند.

وی با اشاره به اینکه  توزیع حجم بالای نهاده های دامی میان واحدهای مرغداری و دامداری که در کشور فاقد نظم هستند، کار سختی است افزود: اما ممکن است در سیستم توزیع آن مشکلاتی ایجاد شود.

به گفته وی، البته مشکلاتی که در نظام توزیع وجود داشت، نسبت به ماه های گذشته تعدیل شده است.

افزایش ۹۰ درصدی ثبت سفارش کنجاله سویا نسبت به سال گذشته

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: ثبت سفارش کنجاله سویا تا ۲۱ آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته  ۹۰ درصد افزایش، تخصیص ارز آن ۲۹ درصد و تامین ارز  ۲۰ درصد افزایش یافته است.

نهاوندی، میزان ارزش ترخیص کالا نیز ۲۸ درصد کاهش داشته است افزود: زمان تامین ارز برای کنجاله سویا از شهریورماه به بعد بوده است.

رفع بخشی از مشکلات سامانه بازارگاه در سه ماه اخیر

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران با بیان اینکه  مشکلات موجود در تامین و توزیع نهاده های دامی ناشی از اشکالات چرخه توزیع است،گفت: ما به مشکلات سامانه بازارگاه انتقادات بسیاری داریم اما معتقدیم در سه، چهار ماه اخیر بخشی از این مشکلات برطرف شده است.

طبق مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار در آذرماه، نرخ هر کیلوگرم ذرت و جو در مبادی ورودی یک هزار و ۷۰۰ تومان، دانه سویا سه هزار ۱۰۰ تومان و کنجاله سویا سه هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد، در حالی که قیمت هر کیلوگرم ذرت بیش از چهار هزارتومان و کنجاله سویا بیش از ۱۵ هزارتومان در بازار آزاد به فروش می رسد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی