?فساد شیر خشک در گمرکات کشور صحت دارد؟






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4934

?فساد شیر خشک در گمرکات کشور صحت دارد؟

?کارخانه های شیرخشک به سبب قیمت های دستوری زیان دِه هستند، درحالی که کاهش قیمت شیرخشک نسبت به کشورهای اطراف منجر به قاچاق این محصول شده است.

?معاون فنی گمرک ایران با اشاره به خبر فاسد شدن بیش از ۱.۵ میلیون یورو مواد اولیه شیرخشک در گمرک اظهار کرد: این کالا هنوز به گمرک ارسال نشده‌اند.

?مهرداد جمال ارونقی افزود:

?بیش از ۵۰۰ تن مواد اولیه شیرخشک با پیگیری‌هایی که از سوی صاحب کالا صورت گرفته نشان می‌دهد که این میزان مواد اولیه از گمرک شهید رجایی بندرعباس وارد شده است. بخشی از آن با توجه به درخواست صاحب کالا، به دلیل اینکه شرایط جوی گمرک شهید رجایی بندرعباس برای دپوی مواد اولیه شیرخشک مناسب نبوده است؛ بلافاصله نسبت به گمرک مشهد ترانزیت شده است.

?صاحب کالا اذعان می‌کند که کالا در گروه کالایی یکم یعنی مشمول ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بوده، گروه کالایی آن بلافاصله بعد از رسیدن کالا تغییر پیدا کرده و به گروه ۲۵ ام منتقل شده و اخیرا نیز گروه ۲۷ که اولویت ارزی غیر فعال دارد.

? اخیرا مکاتباتی میان وزارت بهداشت و صمت در خصوص تغییر اولویت کالایی و اختصاص ارز ترجیحی برای این کار در نظر گرفته شده، اما مورد پذیرش وزارت صمت واقع نشده است. تا این لحظه ثبت سفارشی برای این کالا صادر نشده و تا زمانی که ثبت سفارش صادر نشود، کالا نمی‌تواند به گمرک ارسال شود.

?تکذیب فساد شیر خشک

? با توجه به اینکه زمان زیادی از ورود این کالاها گذشته است، گمرک باید مطابق مقررات این کالاها را متروکه کرده و در اختیار سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی قرار دهد. با درخواست صاحب کالا به دلیل اینکه این کالا توسط سازمان به فروش نرفته بود، بلافاصله نسبت به اعاده اظهارنامه اقدام شده است. اما متاسفانه منتج به نتیجه نشده و هنوز مجوز ورودی از سوی وزارت صمت صادر نشده است.

?همچنین مجوز حداقل اسنادی از سوی وزارت بهداشت برای اینکه تشریفات این کالا با حداقل اسناد انجام شود، صادر نشده است؛ بنابراین این موضوع را که این کالاها در گمرک فاسد شده‌اند، تکذیب می‌کنم.

?دپو ۱.۵ میلیون یورو مواد اولیه در گمرک

?این در حالی اس که رئیس انجمن شیرخشک نوزاد با اشاره به دپوی مواد اولیه شیرخشک در گمرکات کشور اظهار کرد: گرچه پیشنهاداتی مبنی بر حذف ارز ترجیحی مواد اولیه و توزیع کارت الکترونیک به مسئولان دادیم، اما سازمان حمایت به بهانه پایین نگه داشتن قیمت شیرخشک بر یارانه مواد اولیه اصرار دارد.

?هانی تحویل زاده از استمرار قاچاق شیرخشک خبر داد و گفت:

? با توجه به اختلاف معنادار قیمت شیرخشک داخل با بازارهای اطراف، شاهد قاچاق به بازارهای هدف هستیم.

?با پیگیری های مکرر، سازمان حمایت ۱۲ درصد اجازه افزایش قیمت را دادند، درحالی که این نرخ واقعی نیست چرا که بخش اعظم مواد اولیه همچون قوطی فلزی و قاشقک با نرخ آزاد محاسبه می شوند.

? کارخانه های شیرخشک به سبب قیمت های دستوری زیان دِه هستند، درحالی که کاهش قیمت شیرخشک نسبت به کشورهای اطراف منجر به قاچاق این محصول شده است.

?در اسفند سال گذشته مواد اولیه شیرخشک از گروه یک کالا به ۲ تغییر پیدا کرد که عدم تغییر کد تعرفه موجب شد تا مواد اولیه بیش از ۶ ماه در گمرک بماند که به رغم پیگیری‌های مکرر، ۶ ماهی است که این موضوع میان سازمان غذا و دارو و دفتر مقررات صادرات وزارت صمت پاسکاری می شود.

?بیش از ۱.۵ میلیون یورو مواد اولیه در گمرک در حال از بین رفتن است،واردکنندگان تمامی مواد اولیه را به صورت اعتباری و بدون تخصیص ارز وارد کردند که اگر هر چه سریع تر از گمرک ترخیص نشوند، سرمایه ملی به هدر می رود.

? علی رغم پیگیری های مکرر، ارز ترجیحی از واردات مواد اولیه به بهانه پایین نگه داشتن قیمت حذف نشده است، درحالی که حذف ارز به معنای واقعی و پرداخت کارت الکترونیک به مردم فشار افزایش قیمت را کنترل می کند.

?تحویل زاده قیمت فعلی شیرخشک را ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی شیرخشک در داخل ۱.۵ دلار است، درحالی که قیمت شیرخشک در هیچ کشوری این رقم نیست، بنابراین اختلاف چشمگیر قیمت زمینه را برای خروج غیرقانونی کالا فراهم کرده است.

? گرچه در شرایط فعلی مردم، تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد را متهم به گران کردن شیرخشک می‌کنند، اما در حقیقت این موضوع واقعیت ندارد چرا که حذف ارز ترجیحی منجر به دردسر و کندی در واردات می‌شود، کما اینکه طی ۶ تا ۷ ماه اخیر، ارزی به واردات مواد اولیه اختصاص نیافته و سازمان حمایت همچنان بر قیمت گذاری دستوری اصرار می ورزد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی