حدود ۲ هزار تن بذر اصلاح‌شده بین کشاورزان خراسان رضوی توزیع شد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4937

حدود ۲ هزار تن بذر اصلاح‌شده بین کشاورزان خراسان رضوی توزیع شد

به گزارش روابط عمومی شبکه تعاون روستایی خراسان رضوی : مدیر سازمان تعاون روستایی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال حدود ۲ هزار تن انواع بذر اصلاح‌شده توسط شبکه تعاون در استان توزیع شده و برای کشت محصولات باکیفیت در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

◀️ ایرج ناصری‌مقدم روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بذرهای توزیع شده میان کشاورزان خراسانی را شامل “گندم، جو و پنبه” ذکر و بیان کرد: بذور اصلاح‌شده در اختیار کشاورزان متقاضی قرار گرفته است.

◀️ وی انتخاب بذر مرغوب اعم از رقم خوب، پرمحصول و تناسب آن با اقلیم منطقه را مهمترین رمز برداشت محصول مناسب و عملکرد کمی و کیفی بالا در عرصه کشاورزی ذکر و بیان کرد: استفاده از بذرهای اصلاح شده در سال‏های اخیر به دلیل داشتن فوایدی همچون مقاومت بالای گیاه در طول دوره کشت در برابر بیماری و تنش، در استان بیشتر شده و گسترش یافته است.

◀️ وی ادامه داد: دسترسی به موقع به بذر باکیفیت نقش به‌سزایی در بهبود کیفیت محصول و به دنبال آن افزایش درآمد برای کشاورزان دارد و بذرهای اصلاح شده که مقاومت بیشتری در برابر بیماری‏ها و شوک‏های محیطی (از جمله تغییرات آب و هوایی) دارند، کمک شایانی به کشاورز در افزایش محصول، امنیت غذایی و بهبود معیشت می‌‏کنند.

◀️ ناصری‌مقدم گفت: انتخاب بذر دارای کیفیت مناسب از جمله نکات مهم و کلیدی در کشاورزی است. تولید بیشتر محصول ارتباط مستقیمی با انتخاب گونه بذر و عملکرد آن در برابر انواع آفات دارد بنابراین برای افزایش تولید و به تناسب آن بالاتر رفتن درآمد کشاورز، استفاده از بذرهای اصلاح شده بسیار توصیه می‏‌شود.

◀️ وی افزود: مهمترین اهداف اصلاح نباتات را می‌توان بهبود کیفیت، افزایش تولید در واحد سطح، مقاومت در برابر آفات و بیماریها و مقاومت در برابر تنش های محیطی دانست و یکی از مهم‏ ترین دلایل افزایش استفاده از بذرهای اصلاح شده، مقاومت آن در برابر شرایط نامساعد محیطی و آفات است.

◀️ خراسان رضوی با داشتن رتبه نخست کشور از نظر شمار تشکل های تعاون روستایی، ۶۸۲ تشکل فعال در حوزه تعاون روستایی، کشاورزی و زیربخش های آن دارد. پارسال حدود ۱۶ هزار تن انواع بذور اصلاح شده توسط این شبکه توزیع شده بود.

◀️ افزون بر ۵۵۰ هزار نفر در روستاهای استان ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی زیر پوشش خدمات شبکه تعاون روستایی هستند. این استان بدین لحاط رتبه نخست کشور را دارد.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومتر مربع، معادل هفت درصد کل مساحت کشور، دارای ۳۳ شهرستان، ۸۱ شهر، ۷۹ بخش، ۱۷۵ دهستان و سه هزار و ۲۸۱ روستاست.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی خراسان رضوی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده است.

۱۴۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار آن به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی