افزایش ۱۴۶ درصدی کشتار دام مولد در خراسان رضوی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4531

افزایش ۱۴۶ درصدی کشتار دام مولد در خراسان رضوی

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه «بهای تمام شده تولید شیر نسبت به سال گذشته هر روز افزایش پیدا می‌کند»، گفت: کشتار دام مولد نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده و ما به مسئولین در این رابطه هشدار داده‌ایم. اگر دام مولد موجود نباشد دیگر شیر و گوشتی موجود نخواهد بود. کشتار دام مولد در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته حدود ۱۴۶ درصد افزایش داشته است.

 

فرشید صراف در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با افزایش قیمت لبنیات اظهار کرد: در رابطه با بحث افزایش قیمت لبنیات با توجه به اینکه در اول آبان ماه سال گذشته ستاد تنظیم بازار کشور قیمت خرید هر کیلو شیر را ۴۵۰۰ تومان  اعلام کرد این مقدار  با احتساب جوائز از جمله میزان چربی و حمل و نقل و…  حدود ۵۲۰۰ تومان می‌شود.

 

وی با اشاره به قطعی نبودن دلیل افزایش قیمت لبنیات ادامه داد: در این زمینه بحث افزایش ۴۰ درصدی دستمزد کارگر، افزایش قیمت حمل و نقل و… مطرح است. چیزی که برای تولید کننده مهم است این است که آن میزان شیری که برای تولید محصولات استفاده می‌شود با همان قیمت مصوب قبل و حتی کمتر می باشد. در خراسان رضوی میانگین قیمت خرید شیر کیلویی ۴۵۰۰ تومان است.

 

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی در رابطه با علت خرید شیر با قیمت بالاتر توسط برخی از کارخانه‌ها بیان کرد: اگر کارخانه‌ها با قیمت بیشتر از این میانگین شیر را خریداری می‌کنند به خاطر تولید محصولات دیگری مانند بستنی و پنیرهای خاصی است که در زمره محصولات قیمت گذاری شده توسط دولت قرار ندارد.

 

بهای تمام شده تولید شیر نسبت به سال گذشته هر روز افزایش پیدا می‌کند

 

صراف میزان قیمت تعیین شده برای شیر نسبت به بهای تمام شده آن را  به صرفه ندانست و عنوان کرد:  در حال حاضر تولید کنندگان با این مشکل مواجه هستند که بهای تمام شده تولید شیر نسبت به سال گذشته هر روز افزایش پیدا می‌کند. یعنی دولت از جیب دامدار به مصرف کننده یارانه می‌پردازد. برای مثال از بهار گذشته تا بهار امسال قیمت جو ۲۴۰ درصد، قیمت ذرت حدود ۶۵درصد ، سبوس گندم حدود ۹۵درصد و قیمت سویا ۴۱درصد یونجه و کاه حدود ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، دستمزد کارگری و هزینه‌های کارگری نیز به شدت افزایش پیدا کرده است. همچنین در زمینه درمان و واکسن دام هزینه‌ها سه یا چهار برابر نسبت به چند سال گذشته و افزایش حدود۲۵درصدی فقط در سال گذشته داشته است.

 

وی در همین راستا ادامه داد: زمانی که افزایش قیمت در هزینه‌های جانبی را داشته باشیم، دیگر تولید در این زمینه به صرفه نیست. از این اتفاق هم گاوداران و هم صنعت لبنیات ضربه خورده‌اند. اما تولید کننده اولیه یعنی گاوداران خسارات بیشتری را متحمل می‌شود. چرا که  قدرت نگهداری تولیدات مانند گوشت و شیر خام را ندارند.

 

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی رابطه قیمت شیر با قیمت گوشت را معکوس دانست و توضیح داد: یعنی اگر قیمت گوشت کاهش یابد، قیمت تمام شده شیرخام افزایش پیدا می‌کند. با این روند تولید کننده به شدت ضربه می‌خورد و ضرر می‌کند. آمارها نیز این مساله را تایید می‌کند. در حال حاضر بهای تمام شده شیر خام حدود ۶۶۰۰ تومان و گوشت گوساله ۱۰۰ هزار تومان است.

 

کشتار دام مولد نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است

 

صراف در خصوص افزایش کشتار دام مولد و کاهش وزن کشتار دام هشدار داد و خاطر نشان کرد: کشتار دام مولد نسبت به سال گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است و ما به مسئولین در این رابطه هشدار داده‌ایم. اگر دام مولد نباشد نه دیگر شیر و نه گوشتی موجود نخواهد بود.

 

وی افزود:  کشتار دام در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته حدودا ۱۴۶ درصد افزایش داشته است.

 

آینده تولید لبنیات به خطر افتاده است

 

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی ضمن تاکید بر این امر که این حجم از کشتار دام مولد برخی از مناطق استان را با مشکل امنیت غذایی و اجتماعی مواجه خواهد کرد و تولید به خطر خواهد افتاد، تصریح کرد: با این حجم از افزایش قیمت‌ها و تورم، دام‌دار دچار کمبود نقدینگی خواهد شد لذا برای جبران این کمبود ناچار به کشتار دام مولد شده تا  با درآمد آن برای سایر دام‌های دیگر هزینه کند.کشتار دام از این جهت که دامدار هزینه دام دیگری را تولید می‌کند، مدیریتی محسوب می‌شود ولی با این کار در آینده تولید به خطر می‌افتد.

 

صراف بیان کرد: وقتی از تولید شیر صحبت می‌شود، بخشی از تولید مربوط به بخش سنتی و بخشی مربوط به صنعتی است. بنابراین نمی‌توانیم از افزایش یا کاهش تولید شیر بدون لحاظ نمودن شرایط سخن بگوییم. این مسئله به نوع مدیریت داخلی خود دامدار برمی‌گردد.

 

وی در رابطه با احتمال افزایش قیمت لبنیات افزود:  قیمت لبنیات قطعا روبه افزایش خواهد بود. اما میزان این افزایش بستگی به این دارد که دولت چه قیمت مصوبی را برای فروش شیر خام برای دامداران در نظر بگیرد.

 

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان رضوی با اشاره به اینکه تامین نیازهای دامداران را در سال جاری با مشکلات کمتری نسبت به سال قبل روبه رو است، بیان کرد: خوشبختانه در زمینه خشکسالی مسئولین تلاش‌ها و کمک‌های فراوانی کرده‌اند و بخشی از نیاز دامدار تامین شده است. در سال گذشته فشار زیادی بر دامدار بود خوشبختانه در سال جاری نیازهای دامدار راحت‌تر تامین می‌شود. با این حال باز هم در این زمینه مشکل وجود دارد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی