دامداران از قیمت شیر ناراضی، مصرف کننده عاجز از افزایش قیمت ها






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4493

دامداران از قیمت شیر ناراضی، مصرف کننده عاجز از افزایش قیمت ها

طنین همتی|شهرآرانیوز، از ابتدای آذرماه ۹۹ ستاد تنظیم بازار کشور قیمت مصوب شیر خام را درب دامداری ۴۵۰۰ تومان تصویب کرد، این درحالی بود که سال گذشته بازار نهاده‌ها روز‌های بی‌ثباتی را سپری کرد، به‌طوری‌که به‌گفته دامداران، از ابتدای سال گذشته جو حدود ۲۰۰ درصد، ذرت حدود ۱۲۰ درصد، یونجه حدود ۷۵ درصد و سویا حدود ۱۰۵ درصد افزایش قیمت داشته است.

قیمت شیر خام از ابتدای سال و طبق مصوبه و میانگین فروش، حدود ۱۰۷ درصد افزایش یافته، اما بهای تمام‌شده این محصول حدود ۱۷۰ درصد افزایش یافته است، یعنی تولیدکننده حدود ۷۰ درصد بهای بیشتری پرداخت می‌کند.

اما طرف دیگر قضیه مصرف‌کنندگان‌اند که باتوجه‌به افزایش سایر کالا‌های اساسی، توان پرداخت بیشتر از این قیمت را هم ندارند. همچنین از آنجایی که لبنیات و شیر، موادغذایی ضروری و پرمصرف خانوار‌های ایرانی است، با افزایش قیمتشان ناخواسته از سفره غذایی مردم حذف می‌شوند.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان‌رضوی دراین‌باره اظهار کرد: تولیدکننده با همه مشکلاتی که در تولید دارد، نباید یارانه مصرف‌کننده را از جیب خودش بدهد و این وظیفه دولت است که برای ثبات در قیمت شیر مستقیم یارانه بدهد یا اجازه افزایش منطقی قیمت را بدهد.

فرشید صراف ادامه داد: آنچه در بحث افزایش قیمت شیر خام و گوشت قرمز حائز اهمیت است، این است که ما خودمان را به مصرف‌کننده وابسته می‌دانیم؛ یعنی قبل از اینکه تولیدکننده باشیم، مصرف‌کننده‌ایم. ما از زاویه دید یک مصرف‌کننده نگاه می‌کنیم؛ اگر مصرف‌کننده‌ای نباشد، درعمل تولید ما فروخته و عرضه نمی‌شود. اما این نکته را باید توجه داشت که تولیدکننده نباید یارانه مصرف‌کننده را از جیب خودش بدهد.

وی گفت: ما باید منافع تولید را حفظ کنیم، برای اینکه اگر تولید نباشد، درعمل چالش‌های جبران‌ناپذیری خواهیم داشت. تولیدکننده ما ۴۰ سال زحمت کشیده است تا به خودکفایی برسد، اما الان تولید را داریم از دست می‌دهیم.
به‌گفته صراف، سال گذشته کشتار دام مولد ما رقم وحشتناکی بوده که این برای کشور فاجعه است. امیدواریم با عمل‌کردن به شعار امسال بتوانیم از زیان هرچه بیشتر در تولید جلوگیری کنیم.

وی تأکید کرد: ما مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم و متأسفانه دولت هم از ابتدای سال ارزی برای گشایش اعتبار در بحث واردات نهاده‌ها تخصیص نداده است. باتوجه‌به خشک‌سالی امسال، اگر اقدام بموقعی انجام نشود، پیش‌بینی می‌شود فاجعه‌ای بزرگ برای تولید در پیش داشته باشیم و شاهد افزایش هزینه‌های بیشتر تولید باشیم. ظرفیت تشکل‌های کشور و استان بسیار زیاد است، اما متأسفانه دولت تشکل‌ها را کنار گذاشته و این بزرگ‌ترین اشتباه در سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

رئیس اتحادیه گاوداران خراسان‌رضوی در ادامه تصریح کرد: کمبود نهاده دامی، تأمین‌نشدن بموقع نهاده دامی و زیاده‌خواهی صنایع بالادستی و پایین‌دستی از این تولید در کنار ارائه‌نشدن خدمات مناسب باعث ضرر زیان شده است.

با وجود تورم سالیانه موجود در کشور و قیمت‌گذاری نادرست، قیمت تولیدات کشاورزی و دام‌پروری نیز افزایش یافت. به‌دلیل محاسبه‌کارشناسی‌نشدن همه موارد و بخش‌های تأثیرگذار بر تولید، در فروردین‌ماه ۱۴۰۰ بهای تمام‌شده شیر خام در خراسان‌رضوی حدود ۶۸ هزار ریال و گوشت قرمز در این استان نیز حدود ۹۹۰ هزار ریال افزایش یافت.

وی اضافه کرد: متأسفانه با وجود افزایش قیمت‌ها از زمان آخرین قیمت‌گذاری در ستاد تنظیم بازار کشور، میانگین خرید شیر خام از سوی کارخانجات به ۴۴ هزار و ۵۰۰ ریال و میانگین خرید گوشت قرمز به ۸۶۰ هزار ریال در اسفندماه ۹۹ در خراسان‌رضوی رسیده است.

وی اذعان کرد: برخی صنایع لبنی پا را فراتر گذاشته‌اند و با تهدید واردات شیر خام از نقاط دیگر کشور به‌دنبال تأمین منافع زودگذر خود هستند که درنهایت با این سیاست‌های اشتباه منجر به حذف دامداران خواهند شد. ممنوعیت خروج دام از استان باعث کاهش قیمت خرید گوشت از دامداران می‌شد که خوشبختانه این امر محقق نشد، ولی همچنان اثرات چنین تصمیم‌های اشتباهی بر بازار استان سایه افکنده است و قیمت فروش تولیدات دامداران مانند شیر خام و گوشت قرمز در این استان پایین‌تر از استان‌های دیگر کشور است.

این درحالی است که بهای تمام‌شده شیر خام و گوشت قرمز به‌دلیل هزینه زیاد و موقعیت جغرافیایی در استان خراسان رضوی بیشتر است. مستندات این ادعا را می‌توان در کشتار دام ماده استان با رشد حدود ۳۰۰ درصدی از ابتدای سال ۹۹ و کاهش وزن کشتار دام نر دید. این موارد از کمبود نقدینگی دامدار به‌دلیل تورم افسارگسیخته نهاده‌های دامی، نبود صرفه اقتصادی تولید شیر و گوشت و کمبود نهاده‌های دامی برای تأمین نیاز‌های غذایی دام نشئت می‌گیرد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی