دامداران زیر تیغ موانع سه گانه تولید دولت به جای افزایش قیمت فراورده های دامی و لبنی هزینه های تولید را کاهش دهد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4445

دامداران زیر تیغ موانع سه گانه تولید دولت به جای افزایش قیمت فراورده های دامی و لبنی هزینه های تولید را کاهش دهد

نویسنده: مسعود حمیدی
دامدار پول ندارد خوراک دام خود را تهیه کند و دولت تنها یارانه ۴۰ درصد نیازش را تأمین می‌کند، خشکسالی بر گلوی دامداری استان فشار می‌آورد راه حل ساده، افزایش قیمت گوشت قرمز و لبنیات است تامین مواد غذایی روزبه‌روز برای مردم گران‌تر و دست‌نیافتنی‌تر می شود ؛ راه‌ حل اصلی کاهش هزینه‌های تولید با واردات اقلام علوفه‌ای در شرایط خشکسالی، خرید «امانی» دام از دامدار و تأمین مالی دامدار است، افزایش قیمت‌ها تنها تولید را نابود و سفره مردم را خالی‌تر از فراورده‌های دامی می کند.
به گزارش خراسان رضوی، ۳۰ مهر سال گذشته در گزارشی با عنوان «مرغ و تخم‌مرغ با ارز نیمایی چند؟» به بررسی قیمت تمام‌شده تولیدات دامی یعنی گوشت قرمز، مرغ و تخم‌مرغ و شیر در صورت حذف ارز دولتی برای نهاده‌های دامی پرداختیم. از ابتدای سال ۹۹ دولت به دلیل مشکلات ارزی قادر به تأمین ۱۰۰ درصدی نهاده دامی مورد نیاز دامداران با قیمت دولتی نبود و بنا بر اذعان دامداران استان و جهاد کشاورزی تا پایان شهریور ۹۹ دولت تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز دامداران را با ارز نیمایی تأمین می‌کرد و زمزمه‌هایی مبنی بر ارز دولتی برای نهاده‌های دامی در دولت و مجلس مطرح‌شده بود به همین دلیل روزنامه خراسان گزارشی را بر پایه داده‌های تولیدکنندگان حوزه دامی استان تهیه کرد. در گزارش مذکور اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی استان بر اساس وضعیت توزیع نهاده دولتی و تأمین نهاده با ارز آزاد، قیمت تمام‌ شده محصولات خود را این‌گونه اعلام کردند؛ قیمت هر کیلو شیر خام با نهاده دولتی ۳۱۹۲ تومان و در صورتی‌که دولت ۵۰ درصد نهاده را تأمین کند ۴۶۵۰ تومان و قیمت هر کیلو شیر خام را با نهاده ارز نیمایی ۲۲ هزار تومان معادل ۶۴۰۰ تومان برآورد کردند. همچنین قیمت هر کیلو گوشت لاشه گوساله با ارز دولتی را ۶۳۶۰۰ تومان، با ۵۰ درصد ارز دولتی ۷۴۹۷۰ تومان و با ارز نیمایی ۲۲ هزارتومانی ۸۱۶۰۰ تومان برآورد کردند هرچند معاون امور دام جهاد کشاورزی استان در آن مقطع( مهر ۹۹) قیمت هر کیلو شیر خام با نهاده ارز نیمایی را ۵۱۰۰ تومان و گوشت قرمز با نهاده دامی را ۷۴۳۰۰ تومان اعلام و به ادعای تولید کنندگان درباره میزان مصرف نهاده دامی و قیمت تمام‌ شده تولیدات گوشت قرمز و شیر انتقاد کرده بود.
گوشت قرمز همچنان در مسیر گرانی
در چنین شرایطی به دلیل وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور قیمت محصولات دامی مانند گوشت قرمز، شیر، مرغ و تخم‌مرغ سیر صعودی به خود گرفت و دولت سرانجام در آذر سال گذشته به خواسته تولید کنندگان تن داد و قیمت هر کیلو شیر خام را ۵۵ درصد افزایش داد و به قیمت ۴۵۰۰ تومان رساند و تحت تأثیر همین مسئله قیمت فراورده های لبنی به شدت گران شد و با سفره بخشی از مردم خداحافظی کرد. اما این پایان ماجرا نبود زیرا قیمت مصوب در شرایطی افزایش ۵۵ درصدی داشته که دولت قادر به تأمین نهاده دامی با ارز دولتی برای دامداران نبود و بعد از افزایش ۵۵ درصدی قیمت شیر خام معاون جهاد کشاورزی استان در ابتدای زمستان سال گذشته اعلام کرد ۱۰۰ درصد نهاده مورد نیاز دامداران استان با ارز دولتی تأمین‌ شده و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. بالطبع با این وضعیت باید شاهد آرامش در بازار فراورده‌های دامی در استان می‌بودیم اما این اتفاق رخ نداد و قیمت گوشت قرمز به‌صورت جدی افزایش یافت و به ‌تبع آن قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ نیز افزایش پیدا کرد که در گزارش های پیشین به آن پرداخته ایم.
چرا تولیدات دامی همچنان بر مدار گرانی‌اند؟
اما چرا در شرایطی که دولت ۱۰۰ درصد نهاده دامی را برای دامداران تأمین کرده است قیمت گوشت قرمز و فراورده‌های دامی هیچ آرامشی پیدا نکرده‌اند و امروز قیمت گوشت قرمز در مشهد به ۱۳۰ هزار تومان هم رسیده است؟ تعطیلات نوروز امسال دولت به دلیل فشارهای عمومی و صف‌های طولانی مرغ و کمبود این محصول در بازار قیمت هر کیلو مرغ را به حدود ۲۵ هزار تومان رساند یعنی دو برابر قیمت مصوب ابتدای سال ۹۹ که قیمت مصوب هر کیلو گوشت مرغ ۱۲۸۰۰ تومان بود. پیرو همین مصوبه اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار نیز به وضعیت بازار تخم‌مرغ اعتراض کردند و خواستار صدور مجوز برای صادرات محصولات خود بودند چرا که قیمت تخم‌مرغ در فروردین به زیر قیمت مصوب درمرغداری‌ها رسید این مسئله باعث ضرر و زیان میلیاردی مرغداران مرغ تخم گذار و کاهش ۲۵ درصدی تولید شد.
پس از این که دولت تصمیم گرفت با ایجاد قرارگاه تامین مرغ به نوعی مسئولیت نهاده‌های دامی را از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کند زمزمه‌هایی از کمبود و نبود نهاده دامی در بازار کشور مطرح شد، در چنین شرایطی اتحادیه دامداری‌های صنعتی و گاوداری های استان طی نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور و وزیر جهاد کشاورزی از کمبود نهاده دامی و شرایط سخت تولید گلایه کردند.
شیر ۶۸۰۰ تومانی، آن ‌هم با نهاده دولتی!
در این نامه سرگشاده که در اختیار رسانه ها نیز قرار گرفته، اتحادیه شرکت‌های تعاونی گاوداری‌های صنعتی مدعی شده‌اند قیمت تمام‌شده هر کیلو شیر خام در استان خراسان رضوی در فروردین‌ امسال ۶۸۰۰ تومان است این قیمت ۴۰۰ تومان بیشتر از قیمت تولید شیر خام با نهاده ارز نیمایی ۲۲ هزار تومانی اعلام ‌شده از سوی این اتحادیه در مهر سال گذشته است.
این اتحادیه همچنین قیمت تمام‌شده هر کیلو گوشت قرمز در استان را در فروردین‌ امسال معادل ۹۹ هزار تومان اعلام کرد که این قیمت حدود ۲۰ هزار تومان گران‌تر از قیمت اعلامی در مهرسال گذشته توسط این اتحادیه آن‌ هم با ارز نیمایی ۲۲ هزار تومان است.
اما سؤال این جاست که چرا در شرایطی که دولت در زمستان سال گذشته اقدام به تأمین نهاده دامی و افزایش ۵۵ درصدی قیمت شیر خام کرده و با وجود سر به فلک کشیدن قیمت گوشت قرمز در بازار باز هم تولید کننده مدعی است که قیمت تمام‌ شده محصولاتش بعد از شش ماه حتی از قیمت تمام ‌شده با ارز نیمایی ۲۲ هزار تومانی هم بیشتر شده است؟
ما دنبال گران کردن نیستیم کاهش هزینه‌ها لازم است
مدیر عامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی استان در این ‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: ما کاملاً به این موضوع واقف هستیم که افزایش قیمت باعث می‌شود بخشی از جامعه از چرخه مصرف‌کننده خارج شوند و ما امروز به این نتیجه رسیده‌ایم که نباید افزایش قیمت یابد. تنها راهی که می‌تواند تولید را امروز سرپا نگه دارد «کاهش هزینه‌های تولید» است و این روال اگر ادامه پیدا کند و دامدار مدام شاهد افزایش هزینه‌هایش باشد، تولید ورشکسته می شود و مجبور خواهیم شد شیر و گوشت را با قیمت‌های گزاف وارد کشور کنیم.
عده‌ای می‌خواهند تولید گران شود تا واردات کنند/ ۵۵ درصد نهاده تأمین می‌شود
«فرشید صراف» مدعی می‌شود: متأسفانه عده‌ای دنبال افزایش قیمت فراورده‌های دامی هستند و ساختارهایی وجود دارد که افزایش هزینه‌های تولید را به توجیهی برای واردات تبدیل کنند و این افراد تمام سودشان به واردات وابسته است. وقتی قرار باشد تمام نهاده را با ارز دولتی وارد کنند و مدعی‌اند وارد شده است چرا به دست دامدار نرسیده است؟ این اتفاقات در کلان کشور رخ می‌دهد؛ نهاده دامی وارد سامانه بازارگاه می‌شود اما به‌زعم آمار همین سامانه بین ۵۰ تا ۵۵ درصد نهاده توزیع‌شده است. بنابراین این که جهاد کشاورزی بر اساس آمار خود اعلام می‌کند ۱۰۰ درصد نهاده دامی را به دامداران داده است صحیح نیست زیرا از زمستان سال گذشته تاکنون تنها حدود ۶۰ درصد نهاده دامی دامداران توسط دولت تأمین‌ شده و ۴۰ درصد دیگر از بازار آزاد تهیه می‌شود، سؤال این جاست که این ۴۰ درصد نیاز چگونه وارد بازار آزاد می‌شود؟
نهاده دامداران نیمه صنعتی و سنتی هم تامین می‌شود؟
وی ادامه می‌دهد: به‌زعم جهاد کشاورزی استان ۱۰۰ درصد نهاده دامی گاوداری‌های صنعتی تأمین ‌شده است اما ۶۰ درصد تولید ما در دامداری‌های سنتی و نیمه‌صنعتی و پرواربندی‌ها صورت می‌گیرد آیا نهاده این بخش هم کاملاً تأمین‌ شده است؟ جهاد کشاورزی استان متولی همه حوزه تولید است نه دامداری‌های صنعتی. از سویی جهاد کشاورزی می‌گوید مثلاً به یک دام باید ۳ کیلو جو داده شود اما بنده تولید کننده می‌دانم که این دام به ۴ کیلو جو نیاز دارد تا شیر بدهد.
صراف می‌گوید: از ابتدای سال گذشته تاکنون قیمت جو در بازار به‌ صورت میانگین یعنی مجموع جو دولتی و آزاد بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافته یعنی از ۱۶۵۰ به حدود ۵ هزار تومان رسیده است. ذرت ۱۱۳ درصد، کنجاله سویا ۱۰۰ درصد و یونجه ۷۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
وی درباره افزایش هزینه‌های تولید مورد ادعا در فروردین‌ امسال نسبت به هزینه‌های اعلامی در مهر سال گذشته می‌گوید: دامداران ابتدای سال گذشته هر کیلو شیر خام را ۲۱۰۰ تومان می‌فروختند و اکنون ۴۴۵۰ تومان یعنی دو برابر قیمت سال گذشته اما قیمت تمام‌ شده هر کیلو شیر خام در ابتدای سال گذشته ۲۴۷۰ تومان بوده و اکنون حدود ۶۸۰۰ تومان است. سال گذشته ما اعلام کردیم با شرایط موجود قیمت تمام‌ شده ۴۷۰۰ تومان است و دولت ۴۵۰۰ تومان را تصویب کرد اما با همین افزایش قیمت‌ها باز هم دامدار در حال ضرر دهی است.
نهاده دامی دولت ۴۰ درصد خوراک دام است
مدیر عامل اتحادیه گاوداری‌های صنعتی و دامداران صنعتی استان ادامه می‌دهد: از سویی دیگر دولت تنها سه قلم از مایحتاج دامدار را به‌عنوان نهاده دامی در اختیار می‌گذارد ولی هزینه‌های جانبی دیگر مانند قیمت دارو، هزینه کارگر و دیگر موارد دوچندان افزایش یافته است. نهاده دولتی حدود ۷۵ درصد هزینه‌های تمام‌شده برای تولید یک کیلو شیر خام را دربر می‌گیرد اما دولت تنها ۴۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز را پوشش می‌دهد باقی مانده را ما باید از بازار آزاد تهیه کنیم. در چنین شرایطی ما شاهد آن بودیم که در سال ۹۹ کشتار دام مولد در استان ۳۶۲ درصد افزایش یافت و با توجه به خشکسالی حاکم بر استان بدون شک این بحران جدی‌تر خواهد شد.
اجازه دهند در قبال صادرات نهاده وارد کنیم
صراف درباره راهکارهای خروج از وضعیت فعلی و جلوگیری از متضرر شدن دامداران می‌گوید: بهترین راه خروج از وضعیت فعلی حذف ارز دولتی است. ما دنبال افزایش قیمت نیستیم اما دولت می‌تواند بخش بیشتر نهاده دامی را در اختیار دامدار قرار دهد. ما به‌عنوان بخش خصوصی کاملاً آمادگی داریم در قبال صادرات، دولت به ما(اتحادیه گاوداری‌های صنعتی و دامداران صنعتی استان) خط اعتباری بدهد ما نیاز استان را به نهاده دامی کاملاً تأمین خواهیم کرد و پاسخ گو خواهیم بود.
وی همچنین می‌گوید: علاوه بر موضوع تأمین نهاده دامی و اجازه صادرات باید میزان بهره‌وری را در تولیدات دامی افزایش دهیم یعنی دولت نباید در شرایطی که دامداری‌های کوچک متضرر می‌شوند مدام مجوز دامداری صادر کند، از سویی دیگر باید از اصلاح نژاد دام‌های شیرده و پرواری به‌صورت جدی حمایت شود و تأمین نهاده‌ها به‌صورت صنعتی مورد تأکید قرار گیرد تا هزینه‌های تولید برای دامدار کاهش یابد و مجبور نشویم به نفع کسانی عمل کنیم که منتظر هستند تولید ورشکست شود تا واردات را انجام دهند.
تایید مشکلات تولیدکنندگان
معاون پشتیبانی امور دام جهاد کشاورزی استان نیز در این‌ باره به خراسان رضوی می‌گوید: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید امروز قیمت هر کیلو گوشت دام زنده(گوساله) در بازار مشهد ۴۵ هزار تومان است که تولیدکنندگان می‌گویند این قیمت باید ۵۵ هزار تومان باشد که با توجه به هزینه‌های تولید نظر آنان تا حدی درست است. درباره قیمت شیر خام نیز اگرچه نرخ مصوب آن ۴۵۰۰ تومان بابت هر کیلو است اما قیمت تمام‌ شده از نظر جهاد کشاورزی هم اکنون ۶۵۰۰ تومان است که تفاوت کمی با قیمت اعلام‌شده از سوی تولیدکنندگان دارد.
مشکل کمبود اقلام علوفه‌ای است
جعفری درباره کمبود نهاده دامی در استان می‌گوید: دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تولید فراورده‌های دامی، نهاده دامی نیست، بلکه مشکل«کمبود علوفه» و گران شدن آن است.قیمت یونجه ،کاه و اقلام علوفه‌ای جزو نهاده‌های دامی دولتی نیست و واردات آن‌ها انجام نمی‌شود و طی سال گذشته قیمت این اقلام بسیار افزایش یافته است. البته دولت ۱۰۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز( ۳ قلم) گاوداری‌های صنعتی را تأمین می‌کند اما در خصوص دامداری‌های سنتی و نیمه‌صنعتی حق با تولیدکنندگان است و به ‌طور میانگین بین ۵۰ تا ۵۵ درصد نهاده دامی این گروه که ۶۰ درصد تولیدات دامی استان را بر عهده‌دارند دولت تأمین می‌کند و باید پیگیری شود که مشکل کجاست که نهاده‌ها تخصیص نمی یابد و این مشکل در کل کشور است و محدود به خراسان رضوی نیست.
وی با تایید این که دولت تنها ۴۰ درصد نهاده دامی مورد نیاز دامداران را تأمین می‌کند اذعان می‌کند که ۷۵ درصد هزینه‌های تولید در حوزه دام استان مربوط به خوراک دام است.
مکاتبات به کجا رسید؟
معاون جهاد کشاورزی استان درباره پیگیری‌های انجام‌ شده برای تخصیص نهاده دامی مورد نیاز دامداران استان می‌گوید: ما بارها با وزارت جهاد کشاورزی و استانداری پیگیری کردیم و خود استاندار پیگیر این موضوع است. یونجه و کاه اقلام مورد نیاز دامداری‌هاست که به کشور وارد نمی‌شود و با توجه به وضعیت خشکسالی پیش رو باید فکری برای تأمین این دو قلم خوراک دام کرد. تشکل‌های بخش تولید باید به‌صورت جدی‌تر به مسئله ورود کنند. البته ما از طریق استانداری پیگیر این موضوع هستیم که دولت اجازه واردات نهاده دامی را به تشکل‌های تولیدی استان بدهد.
جعفری تأکید می‌کند: ما بیش از ۱۰ بار برای تأمین نهاده مورد نیاز دامداران از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کردیم اما این مسائل در کلان کشور تصمیم‌گیری می‌شود هرچند به ما گفتند به دلیل شرایط خشکسالی حاکم بر استان کمک بیشتری به خراسان رضوی خواهد شد.
تصمیم‌گیری درباره واردات اقلام علوفه‌ای
پیشنهاد را به دولت دادیم و حتی گفتیم اجازه داده شود با ارز آزاد اقلام علوفه‌ای وارد شود اما تصمیم با ما نیست. وی درباره وجود گروه یا تفکری که دنبال افزایش هزینه‌های تولید برای به‌صرفه کردن واردات فراورده‌های دامی به کشور است، می‌گوید: متأسفانه این موضوع وجود دارد و در گذشته هم بوده است.
ما درخواست دادیم، دولت باید اجازه واردات بدهد
معاون امور دام جهاد کشاورزی در پاسخ به این که به‌ عنوان متولی تولیدات دامی چه پیگیری‌هایی برای رفع مشکلات دامداران انجام داده‌اید، می‌گوید: بنده به‌ نوبه خود پیگیری‌ها را انجام داده‌ام ،نمی‌توانم راسا به دامدار بگویم واردات انجام بدهید و وظیفه تشکل‌هاست که پیگیری کنند. امروز در خوزستان و برخی استان‌ها نیشکر برداشت می‌شود و قیمت کاه ۷۰۰ تومان است این وظیفه تشکل‌هاست که بروند برای زیرمجموعه خود کاه خریداری کنند زیرا سرمایه دامداران در اختیار تشکل‌هاست. بنده متولی دولتی تنها می‌توانم به وزارت جهاد مراجعه کنم مکاتبه انجام دهم اما پاسخی که به ما می‌دهند این است که شش استان دیگر هم ‌مانند خراسان رضوی درگیر وضعیت حاد هستند و به‌ صورت ویژه هر هفته مازاد بر سهمیه نهاده دامی در اختیار ما قرار دادند.
جعفری می‌افزاید: هفته گذشته از طریق استانداری با دولت مکاتبه انجام دادیم که به تشکل‌های استان اجازه داده شود نهاده دامی وارد کنند. ما حتی این پیشنهاد را که اجازه داده شود دامداران و کارخانه‌های تولیدات لبنی بخشی از تولیدات خود را صادر و در قبال آن به‌صورت تهاتری نهاده دامی وارد کنند به دولت داده‌ایم.
معاون جهاد کشاورزی استان درباره این که چه کسی مخالف این پیشنهاد است اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: ما درخواست را به وزارت جهاد کشاورزی می‌دهیم اما به نظر تصمیم‌ گیرنده در این‌ باره ستاد تنظیم بازار کشور است.معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی قطعاً پیگیر حل مشکلات حوزه دام کشور است.
پشتیبانی امور دام باید خرید دام «امانی» انجام دهد
جعفری درباره راه‌ حل خروج از وضعیت کنونی افزایش هزینه‌های تولید برای دامداران می‌گوید: دامداران اگر نقدینگی در اختیار داشته باشند خودشان می‌توانند خوراک دام مورد نیازشان را تأمین کنند، علاوه بر این در چنین شرایطی پشتیبانی امور دام طبق اساسنامه‌اش باید خرید «امانی» دام را از دامداران انجام دهد و اجازه ندهد دامداران مجبور شوند دام مولد خودشان را کشتار کنند همان‌طور که در گذشته انجام می‌شد. اما امروز پشتیبانی امور دام می‌گوید به دلیل نبود اعتبار قادر به خرید امانی از دامداران نیست.
تأمین نقدینگی دامداران برای خرید علوفه
وی می‌افزاید: مجمع نمایندگان استان امروز باید به داد ما برسد و مشکل دامداران را حل کند. دامدار ما نقدینگی لازم دارد. دامدار ما امروز به علوفه برای دام خود نیاز دارد و شرکت پشتیبانی باید علوفه مورد نیاز او را تأمین کند. امروز یک نفر باید در وزارت جهاد کشاورزی در کشور متولی شود که علوفه مورد نیاز دامداران را فراهم و کسری علوفه دامداران را در وهله اول از داخل کشور و در صورت نیاز از طریق واردات تأمین کند. هم اکنون هیچ برداشت یونجه و علوفه‌ای در خراسان رضوی انجام نمی‌شود و باید از دیگر استان‌ها تأمین شود. اگر نقدینگی دامدار حتی با تسهیلات ۱۸ درصد تأمین شود و خرید دام به‌صورت امانی از سوی پشتیبانی امور دام انجام شود دامدار راضی خواهد بود.
آماده‌ایم اما دستور وزیر لازم است
مدیر کل پشتیبانی امور دام استان نیز در این ‌باره به خراسان رضوی می‌گوید: وظیفه اساسی پشتیبانی امور دام تأمین کالاهای استراتژیک برای مواقع مورد نیاز و شرایط خاص است. در سال‌های گذشته در دوره‌های خشکسالی پشتیبانی امور دام به موضوع خرید امانی دام ورود می‌کرد اما این خرید امانی حتماً باید با دستور و اجازه شخص وزیر جهاد کشاورزی یا ستاد تنظیم بازار انجام شود.
سعادت علی نیا می‌افزاید: پشتیبانی امور دام استان آمادگی کامل را برای خرید امانی دام دارد و پیشنهاد این کار را به تهران داده است و در حال پیگیری هستیم.
سهمیه ۱۰ هزار تنی جو برای استان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز با تایید وضعیت نامطلوب تولیدات دامی در استان به خراسان رضوی می‌گوید: متأسفانه به دلیل کاهش بارندگی‌های امسال و خشکسالی حاکم بر استان شاهد فقط پوشش گیاهی مراتع استان هستیم و از سویی دیگر میزان تأمین نهاده دامی از سوی دولت برای دامداران استان چندان مورد رضایت آن ها نیست. اگرچه از ابتدای امسال با پیگیری‌های انجام‌شده ، دولت بخشی از نیاز استان به نهاده دامی را به‌صورت هفتگی مازاد بر سهمیه در اختیار ما قرار می‌دهد. علاوه بر این وزارت جهاد کشاورزی قول مساعد داده است که ۱۰ هزار تن جو به استان خراسان رضوی تخصیص دهد تا بین دامداران توزیع شود.
مرتضی اشرفی می‌گوید: سال گذشته به دلیل بارندگی‌های مطلوبی که صورت گرفت بخشی از نیاز خوراک دام از طریق مراتع تأمین می‌شد ولی امسال به دلیل فقر مراتع نیاز استان به نهاده دامی هم افزایش یافته است.
درخواست تسهیلات هزار میلیاردی برای دامداران
وی درباره تأمین نقدینگی برای دامداران نیز می‌گوید: بر اساس اعلام جهاد کشاورزی دامداران استان هم اکنون با مشکل جدی سرمایه در گردش برای خرید خوراک دام
روبه رو هستند به همین دلیل از طریق استاندار مکاتبه‌ای با دولت انجام‌شده است که تسهیلاتی به مبلغ هزار میلیارد تومان با یارانه دولتی در اختیار دامداران استان قرار داده شود که امیدوار هستیم محقق شود علاوه بر این، پیگیر امکان استمهال تسهیلات معوق دامداران در شرایط خشکسالی حاکم بر استان هستیم.
پیگیر خرید امانی دام و اجازه واردات نهاده هستیم
معاون استاندار درباره خرید امانی دام توسط پشتیبانی امور دام نیز می‌گوید: مکاتبات لازم با وزیر جهاد کشاورزی انجام‌ شده است و به‌ صورت روزانه پیگیر هستیم که این امکان محقق شود. علاوه بر این، درخواست اجازه واردات نهاده دامی از سوی تشکل‌های دامپروری استان را به تهران داده‌ایم که امیدواریم دولت و بانک مرکزی این اجازه را به استان بدهد تا بتوانیم هزینه‌های تولید حوزه دامداری در استان را کاهش دهیم و جلوی کشتار دام مولد در استان را بگیریم. البته باید توجه داشت مجوز صادرات فراورده های دامی و تولیدات لبنی باید با ضمانت تامین نیاز داخلی صورت گیرد تا بازار داخلی دچار التهاب نشود.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی