سرانه ی مصرف شیر در کشور متولی ندارد






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4368

سرانه ی مصرف شیر در کشور متولی ندارد

?یکی از دلایل افزایش قیمت تمام شده‌ی فراورده های شیری تولید کمتر از ظرفیت واحدهای تولیدی و افزایش هزینه های سربار است. برای جلوگیری از زمینگیری دسته جمعی و پیری زودرس در کشوری که به سرعت به سمت سالمندی می رود، باید با اراده ی جمعی مجلس، دولت، رسانه ها و مردم برای افزایش سرانه‌ی مصرف شیر کاری کرد.

?در سال های اخیر به هیچ عنوان مصرف سرانه شیر در ایران در وضعیت مطلوبی قرار نداشته که این موضوع نگرانی‌های بسیاری را برانگیخته است،حال در چنین شرایطی ازمدت ها قبل کارشناسان نسبت به این موضوع هشدارهای زیادی را داده‌اند، این درحالیست که متاسفانه روز به روز به دلیل مشکلاتی که در این رابطه وجود دارد، سرانه مصرف شیر در ایران کاهشی است، در این باره حسین چمنی مشاور انجمن صنایع فراورده‌های لبنی ایران در گفتگو با پایگاه خبری تیتر ۲۰ به بررسی و تحلیل این موضوع پرداخته است.

⁉️درحال حاضر وضعیت مصرف شیر در کشور چگونه است؟

?شیر نقطه آغازین تغذیه در زندگی شمرده می شود و تنها غذایی است که تا پایان زندگی همواره به مصرف مستمر آن توصیه شده از سویی آثار مترتب بر مصرف کافی و مستمر شیر به گونه‌ای است که اگر به هر دلیلی در یک مقطع زمانی این ارتباط قطع شود، متاسفانه آثار ماندگاری دارد که به ویژه در سنین میانسالی و سالمندی و در نسل‌های بعدی خودش را به شکل خیلی گسترده‌ای نشان خواهد داد و هزینه‌های بسیار زیادی را به مردم و دولت تحمیل خواهد کرد.

?عناصری که تشکیل‌دهنده شیر هستند، شیر را به‌عنوان کامل‌ترین غذای شناخته‌شده بشر از نظر علمی معرفی می‌کنند. از شش گروه مواد غذایی مورد نیاز شامل آب، پروتئین، چربی، قند، املاح و ویتامین‌ها در شیر وجود دارند، نسبت این‌ها در مجموعه‌ای به نام شیر متناسب با نیاز انسان بوده وخصوصیات ویژه‌ای است که شیر را به‌عنوان کامل‌ترین غذا برای جامعه بشری معرفی می‌کند.

⁉️آیا نسبت به اهمیت مصرف شیر در کشور اهمال کاری صورت گرفته است؟

?متاسفانه طی دوره‌های مختلف، بی‌توجهی به شیر هم از طرف مسئولان و برنامه‌ریزان و هم از طرف متولیان فرهنگ‌سازی تغذیه و هم از طرف مردم صورت پذیرفته و به این دلیل ما شاهد هستیم که سرانه مصرف شیر و فرآورده‌های شیری در کشور هیچگاه به حد مطلوب نزدیک هم نشده است.

?متاسفانه وضعیت موجود مصرف شیر فاصله بسیار زیادی با وضعیت مطلوب دارد. شیر بزرگ‌ترین منبع تامین کلسیم است. با توجه به میانگین نیاز به کلسیم در سنین مختلف حداقل مصرف‌باید حدود ۲۰۰ کیلوگرم در سال باشد.

?متاسفانه بر اساس آمارهایی که در دسترس است ، الان این سرانه مصرف چیزی بین ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم بیشتر نیست. البته آمار تولید شیرخام اعلام شده از طرف دو مرجع رسمی کشوریعنی مرکز آمار ایران و وزارت جهاد کشاورزی دو سه میلیون تن اختلاف دارد.حدود ۱۰ درصد از این تولید دارد صادر می‌شود، یعنی به مصرف مردم نمی‌رسد.سرانه‌های مطالعه‌شده بین دهک‌های پایین و بالای اجتماعی نیزاختلاف زیادی در مصرف شیر و لبنیات نشان می دهد.

⁉️چرا در کشورهای دیگر اینقدر سرانه مصرف شیر بالا است؟

?کشورهای توسعه‌یافته را که بررسی می‌کنید، عموما بالای ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم مصرف در سال دارند. بعضی از کشورها مثل هلند، نیوزیلند ودانمارک، سرانه مصرفی حدود ۵۰۰ کیلوگرم در سال را تجربه می‌کنند. پژوهش‌های علمی فراوانی در این کشورها اثبات کرده است که شیر و فرآورده‌های آن غذای بدون جایگزین هستند و به همین دلیل برنامه‌های مفصلی برای تبیین ارزش غذایی شیر و افزایش سرانه ی مصرف آن درنظر گرفته‌اند.

?اینگونه است که شاهد سالمندان سالم و فعال در این کشورها هستیم. اما ما در کشورمان با آثار گوناگون کاهش مصرف شیر مواجه هستیم؛ مشکلات لثه و دندان، مشکل کوتاهی قد، مشکل کاهش شاخص سلامتی در جمعیت میانسال و سالمند کشور که با کاهش کارآمدی آنان مستقیما مرتبط است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی