خاوازی وقتی سکان هدایت وزارتخانه را بر عهده گرفت ۵ میلیون تن نهاده در کشور کمبود داشتیم و ۵ ماه بود ارزی برای نهاد ها تخصیص نیافته بود






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=4149

خاوازی وقتی سکان هدایت وزارتخانه را بر عهده گرفت ۵ میلیون تن نهاده در کشور کمبود داشتیم و ۵ ماه بود ارزی برای نهاد ها تخصیص نیافته بود

برومندی گفت: اعتقاد داریم که سامانه بازارگاه یکی از بهترین سامانه های کشور هست و اکنون در کشور کسانی از بازارگاه انتقاد می کنند که منافعشان به خطر افتاده است. بازارگاه یک سامانه قوی رصد نهاده های کشور است و هم اکنون همه ی مرغداران از این سامانه رضایت دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی و صنایع غذایی ایران(اگنا) محمد مهدی برومندی در نشست خبری با مدیران مسوول نشریات تخصصی کشاورزی اظهار داشت: در سه سال اخیر با موضوع تحریم ها و جهش قیمت ها مواجه بودیم که این جهش قیمت ها در بسیاری از بخش های تولید کشاورزی تاثیر گذاشت که نتایج آن در یک سال اخیر بیشتر مشاهده شد.

وی افزود: خاوازی در حالی سکانداری وزارت را در دست گرفت که قیمت ارز از ۱۴ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و نه تنها تامین نهاده های کشاورزی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت بلکه هزینه های کارگری، انرژی و حمل و نقل هم دچار جهش چند برابری شدند.

سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سوال دیگر مدیر مسوول اگنا در خصوص ضعف های بازارگاه افزود: اعتقاد داریم که سامانه بازارگاه یکی از بهترین سامانه های کشور هست و اکنون در کشور کسانی از بازارگاه انتقاد می کنند که منافعشان به خطر افتاده است. بازارگاه یک سامانه قوی رصد نهاده های کشور است و هم اکنون همه ی مرغداران از این سامانه رضایت دارند.

وی افزود: دکتر خاوازی در شرایطی وزیر شدند درست چند روز قبل از وزارت ایشان تخصیص ارز در مورد بسیاری از نهاده های کشاورزی شامل بذر، کود و سم از ارز رسمی به نیمایی تغییر پیدا کرده بود که از عهده ایشان خارج بود و  ۵  ماه بود وزارت خانه برای تامین نهاده های دامی نیز ارز دریافت نکرده بود و بیش از ۵ میلیون تن نهاده در کشور از برنامه های پیش بینی شده عقب بود. از طرفی اختیارات حوزه بازرگانی نیز در اختیار وزارت صمت بود ولی با این وجود اوضاع به بهترین شکل مدیریت شد و وزارت جهاد کشاورزی در صف و خط اول جنگ اقتصادی توانست کارنامه موفقی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال مدیرمسوول اگنا در خصوص فعالیت های بازرگانی وزارت جهاد گفت: برای تقویت بخش بازاریابی محصولات تولیدی بخش کشاورزی، با سفارت خانه ها و بخش بازرگانی وزارت امور خارجه تعامل بیشتری پیدا کردیم تا از طریق آنان به بازاریابی محصولات کشاورزی کمک نمایند و در حال حاضر توانستیم  صادرات را از ۳۵ میلیون تن به ۳۷۰ میلیون دلار صادرات برسانیم .

برومندی افزود: کشاورزی نقش مهمی را در رشد اقتصادی کشور دارد و چند سالی است که بدلیل تحریم های ظالمانه و جنگ اقتصادی در شرایط خاصی قرار گرفته و در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی بعنوان خط اول تولید غذا و امنیت غذایی نقش مهمی را ایفا نموده است و در  سال ۹۸ میزان ۵/۷ میلیارد دلار صادرات را داشتیم که ۳ میلیارد دلار آن در حوزه باغبانی بود.

برومندی در انتقاد مدیر مسوول اگنا قطع برق برخی شهرک های صنعتی تولیدی در حوزه کشاورزی در کشور برای استخحصال بیت کوین در شهرک های دیگر و همیت نظام به مقوله ی کشاورزی اظهار داشت: نظام حتما به مقوله کشاورزی اهمیت می دهد و اینکه میزان سرمایه گذاری در این بخش افزایش یافته نشان از اهمیت کشاورزی در کل نظام دارد و تنها بخشی که مجاز به برداشت از صندوق ذخیره ملی می باشد همین بخش کشاورزی است. مقام معظم رهبری بارها در فرمایشاتشان به اهمیت کشاورزی و تولید در کشور صحه گذاشته اند.

بنا داریم گلخانه های کشور را به ۲۵ هزار هکتار برسانیم

وی افزود: در دهه فجر امسال وزارت جهاد کشاورزی با بهره برداری از ۳۹۰۰ پروژه و سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومان برای ۷۰ هزار نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم استغال زایی ایجاد کردیم که از مزایای افتتاح این طرح ها بهره مند شدند. از این پروژه ها ۴۵۰ پروژه در حوزه باغبانی بود که ۳۷۲ پروژه آن مربوط به گلخانه ها است که در ۳۱ استان اجرایی شد و سبب افزایش ۳۰۰ هزار تنی تولید سبرزی و صیفی در کشور گردید.

برومندی افزود: در سال ۹۲ حدود ۸۰۰۸ هکتار گلخانه در کشور داشتیم که امسال این عدد به حدود ۲۱۸۹۹ هکتار رسیده است و تا پایان دولت به رقم ۲۵ هزار هکتار خواهد رسید و موفق شدیم سالانه ۶۵ میلیون شاخه گل به میزان تولید کشور اضافه کنیم. در سالهای گذشته برای احداث هر هکتار گلخانه ۲۴۰ هزار یورو ارز از کشور خارج می شد که در این طرح، پایه های تولید محصولات گلخانه ای در کشور تولید می شوند که به شدت در حال گسترش آنها هستیم بدلیل پیروی از استاندارد بین المللیموفق شدیم با یک شرکت مجارستانی قرارداد صادراتی ۵ هزار پایه گل را به مجارستان امضا نماییم.

وی در انتها از رونمایی از زنبور بومی با نام «آرام» و فعالیت های انجام شده در خودکفایی در تولید زنبورعسل نیز اشاره نموند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی