حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده راهی برای ایجاد رقابت واردکنندگان






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3810

حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده راهی برای ایجاد رقابت واردکنندگان

یک مقام مسئول گفت: با حذف ارز ترجیحی از واردات نهاده‌های دامی، واردکنندگان واقعی می‌توانند در بازار به رقابت با یکدیگر بپردازند.

به گزار پایگاه اطلاع رسانی کشاورزی ایران (اگنا)؛به نقل از خبرنگاران جوان ،عباس حاجی زاده دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده دام و طیور، با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی، واردکنندگان واقعی را در بازار نگه می‌دارد، اظهار کرد: سال‌هاست معیار رفتار بنگاه‌های اقتصادی و مردم بر مبنای نرخ دلار شکل گرفته و همواره فعالیت بازار بر مبنای نرخ ارز رقم خورده است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون همواره ارز ۲ نرخی بوده است، افزود: فاصله نرخ دولتی ارز با نرخ بازار آزاد خواه و ناخواه منجر به ایجاد رانت شده و گروهی از این رانت بدون زحمت منتفع شده‌اند و به منظور منافع عموم مردم، دولت‌ها همواره مکلف شده‌اند در قالب یارانه از اقشار آسیب پذیر حمایت کنند، اما آنچه در واقعیت رخ داده آن است که حتی این یارانه‌ها به جای اینکه در سفره دهک‌های پایین جامعه قرار بگیرند به دلیل عدم بررسی‌های کارشناسانه باز هم نصیب اقشار مرفه شده است.

حاجی زاده ادامه داد: دولت تدبیر و امید در سال گذشته تلاش کرد تا با تک نرخی کردن ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان رانت موجود در ارز ۲ نرخی را از میان بردارد، اما شرایط اقتصادی کشور با توجه به تشدید تحریم‌ها به نحوی هدایت شد که نه تنها امکان تک نرخی شدن ارز مهیا نشد، بلکه ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز ترجیحی تبدیل شد و به عبارتی امروز ارز سه نرخی در بازار داریم.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ادامه داد: براساس برنامه ریزی‌های دولت مقرر شد تا دایره تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی محدودتر شود و صرفا مشمول کالا‌های اساسی از جمله جو، ذرت، کنجاله سویا، روغن و دانه‌های روغنی شود، اما با این حال محدودیت در تخصیص ارز ترجیحی نتوانست از جذابیت دریافت رانت برای عده‌ای بکاهد؛ بنابراین شاهد هجوم به سمت واردات کالا‌های اساسی از سوی برخی افراد که سابقه چندانی نسبت به حضور در این بازار‌ها ندارند، بودیم.

او افزود: تشدید تمایل به واردات برای دریافت ارز دولتی موجب شد تا حساسیت‌ها نسبت به روند واگذاری این ارز‌ها افزایش پیدا کند و به منظور کاهش میزان رانت‌ها پیشنهاداتی نسبت به حذف ارز ترجیحی از واردات کالا‌های اساسی مطرح شد تا بدین ترتیب از میزان نگرانی دستگاه‌های نظارتی، مردم و مسئولان از سوء استفاده‌ها کاسته شود.

شرط حذف ارز ترجیحی، تامین معیشت دهک‌های ضعیف جامعه است

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالا‌های اساسی را تامین معیشت مردم و جلوگیری از کوچک شدن سفره اقشار کم درآمد بیان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از واردکنندگان و تاجران اصیل و سنتی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالا‌های اساسی لحظه شماری می‌کنند چرا که در حال حاضر سوء رفتار عده‌ای موجب شده تا واردکنندگان خوشنام و با سابقه نهاده‌های دام و طیور، به عنوان رانت خوار معرفی شوند.

به گفته حاجی زاده، هر چند واردکنندگان با سابقه با دقت و وسواس زیادی نسبت به شفاف سازی عملکرد خود تلاش می‌کنند و متولیان سامانه بازارگاه در تلاش هستند تا نهاده‌های دامی به دست نااهلان نرسد، اما با این حال نهاده‌های دامی به اشکال مختلف سر از بازار سیاه در می‌آورند.

او با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی از واردات کالا‌های اساسی زمینه را برای شرایط رقابتی در بازار فراهم می‌کند، بیان کرد: حذف ارز ترجیحی موجب شده تا واردکنندگان در شرایط رقابتی برابر و بدون دغدغه به فعالیت بپردازند، اما مساله اصلی این است که در این فرآیند نباید معیشت مردم به ویژه اقشار کم درآمد از سوی مسئولان به فراموشی سپرده شود، موضوع تامین معیشت مردم با قیمت به همین خاطر لازم است تا شیوه حمایتی با همکاری کارشناسان اقتصادی طراحی و اجرا شود تا مشکلات پرداخت یارانه و کالابرگ بار دیگر برای دسترسی مردم به کالا با قیمت یارانه‌ای تکرار نشود.

حاجی زاده در پایان تصریح کرد: در زمان هدفمند سازی یارانه‌ها قرار بر این بود تا با افزایش نرخ حامل‌های انرژی و توزیع درآمد حاصل از اجرای این طرح در میان اقشار کم‌درآمد تامین معیشت برای آن‌ها سهل‌تر شود، اما شیوه ناصحیح اجرای طرح موجب شد تا سطح برخورداری اقشار پردرآمد از منابع حاصل از هدفمندی‌ها نسبت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر باشد، بنابراین برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به این مسأله دقت بیشتری شود تا حداقل‌های معیشتی مردم بیش از این آسیب نبیند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی