پیشنهاد منصفانه دامداران برای ارزان شدن گوشت






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3539

پیشنهاد منصفانه دامداران برای ارزان شدن گوشت

به اعتقاد سعید سلطانی سروستانی در کشور ما وقتی پای حرف در میان باشد تولیدمحور هستیم اما وقتی نوبت عمل می‌رسد واردات‌محور می‌شویم. مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران ضمن بیان این موضوع گفت: «خودکفایی نسبی در عرضه گوشت آسان به دست نیامده و پتانسیل لازم برای خودکفایی کامل هم وجود دارد اما به حمایت درست و اصولی نیاز است. یکی از بهترین شکل حمایت سپردن کار به فعالان واقعی و ریشه‌دار است اما بعضاً این اتفاق نمی‌افتد. برای مثال واقعاً برای من سوال است که نماینده گوشی نوکیا چه ربطی به حوزه گوشت دارد؟ چرا این شخص باید بتواند از طریق ارتباطاتی که دارد به دنبال راه‌اندازی انجمن واردکنندگان گوشت باشد؟ بالا رفتن نرخ ارز حداقل از این نظر جای خوشحالی دارد که سود و انگیزه واردات را کم کرد. کاهش تقاضا هم به نوبه خود باعث شده است که دیگر وارداتی انجام نشود».
آمارها حاکی از آن است که مصرف گوشت به شدت کاهش یافته و با انباشت دام در دامداری‌ها مواجه هستیم. سعید سلطانی سروستانی ضمن اشاره به این مطلب گفت: «تنظیم بازار گوشت کار سختی نیست. برخلاف تصور بیشتر مردم این گره کور را می‌توان به آسانی باز کرد. معضل نهاده را در نظر بگیرید. کافی است مدیریت توزیع نهاده در اختیار اتحادیه‌ دامداران قرار گیرد. دولت ۵ میلیون تن نهاده در اختیار قرار دهد و در ازای آن یک میلیون تن گوشت تحویل بگیرد. با این راهکار ساده می‌توان به معضل کمبود نهاده، افتادن دامدار در دام دلال و واسطه و بازار سیاه پایان داد. این موضوع را در دیدار با خود وزیر هم مطرح کرده‌ام. کمبود را باید وارد و مازاد را صادر کرد. انواع و اقسام انجمن‌های مختلف، بخش‌های مختلف بازار گوشت را در کنترل خود گرفته‌اند. به این ترتیب بخش تعاونی عملاً نادیده‌ گرفته شده است. این در حالی است که یکی از اشکال اقتصادی به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی همین تعاونی‌ها هستند. حداقل ۲۰ درصد از اقتصاد کشور باید در دست تعاونی‌ها باشد اما در حال حاضر به ۶ درصد هم نمی‌رسد».

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی