اجرای فرمان امام حرکت به سمت خودکفایی است یا وابستگی؟! / خیانتی با رنگ و بوی خدمت!






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3343

اجرای فرمان امام حرکت به سمت خودکفایی است یا وابستگی؟! / خیانتی با رنگ و بوی خدمت!

?چندی پیش ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبری با عنوان «افتتاح بزرگترین مجتمع صنعتی پرورش و اصلاح نژاد دام سبک کشور» منتشر کرد که در ظاهر قدم بزرگی در راستای تولید محصولات دامی کشور به نظر می رسد، اما در باطن سم مهلکی برای اشتغال و صنعت دام سبک کشور است و اثرات سوء خود را سالها بعد نشان خواهد داد! با توجه به اینکه ایران از نظر تامین غذای دام و طیور وابستگی شدیدی به واردات دارد، حال چنین سرمایه گذاری عظیمی در پرورش دام سبک با نژادهای وارداتی و غیر بومی، به معنی نیاز به واردات بیشتر این نهاده پرحاشیه است. از طرف دیگر اصلاح دام سبک برای پرورش این دام در سوله به معنی تغییر سبک دامپروری از حالت چرایی به حالت صنعتی خواهد بود.

?این کار یعنی بها دادن به سرمایه دارانی که توانایی تاسیس سوله و امکان بهره‌گیری از یارانه واردات نهاده دام را دارند و در عوض از بین بردن سبک زندگی روستایی و عشایری که اقتصاد کشاورزی عمده ایران وابسته به این مناطق است. تمامی این آسیبها جدای از در نظر گرفتن واردات ۸۰ هزار راس دام سبک خارجی است که با قرار دادن این دام‌های وابسته به جیره غذایی در اختیار دامدار، نژادهای بومی غنی کنار گذاشته شده و کم کم از بین خواهند رفت و در طولانی مدت وابستگی کامل به دام خارجی و نهاده وارداتی را شاهد خواهیم بود. آیا بنیادی که باید برای کشور برکت داشته باشد نباید به فکر حفظ ذخایر ملی، بهره گیری از استعدادهای داخلی و محافظت از سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد؟!

?ایران منبع اولیه ذخایر ژنتیکی دام سبک اروپا

?مطالعات معتبر بین المللی نشان میدهند که حدود ده هزار سال پیش بز و گوسفند در جنوب غربی آسیا اهلی شده‌اند. به طوری که اجداد گوسفندان امروزی اروپا از ایران به این منطقه رفته‌اند. این بز و گوسفندها به خاطر امکان سازگاری بالا با شرایط محیطی مختلف به زودی مورد توجه قرار گرفته و رفته رفته از اجداد آسیایی خود پیشی گرفتند. اما دامهای اروپایی فعلی که متاسفانه به لطف برخی شرکتهای زیرمجموعه نهادهای انقلابی و برخی شرکتهای سودجوی خصوصی، به مرور سهم بازاری آن ها در ایران هم رو به افزایش است، سازگار با اقلیم و سبک دامداری روستایی ما نبوده و با افزایش هزینه های جاری واحدهای دارنده این دامها، به مرور منجر به ورشکستگی دامداران و حتی از بین رفتن ذخایر ژنتیکی بومی کشورمان خواهند شد!

?پرکردن جیب دشمنان به جای تقویت اقتصاد روستائیان؟!

?از دیرباز، بار تولید غذا و خودکفایی کشور بر روی دوش روستائیان و عشایر کشورمان که متاسفانه عمدتاً جزء اقشار آسیب پذیر کشورمان محسوب می شوند، قرار دارد. برخی نهادها همچون بنیاد مستضعان، کمیته امداد امام(ره)، سازمان اقتصادی کوثر و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که باید پشتیبان همین قشر مستضعف و حامی دارایی آن‌ها باشند، با واردات نژادهایی خارجی مثل بز مورسیا، گوسفند رومانف و … از کشورهای معاند اروپایی، به جای تقویت اقتصاد روستایی و عشایری (که بیش از ۹۰ درصد تولید پروتئین توسط آن‌ها با اتکا به مرتع یا تغذیه نیمه-دستی تولید می شود)، از بین رفتن خلوص ژنتیکی دام بومی و تضعیف دامداری روستایی و عشایری را دامن می زنند. فرآیند اصلاح نژاد در دنیا فرآیندی بلند مدت و اتفاقا با تکیه بر دام بومی است و انتظار می رود نهادهایی که بر خلاف بدنه دولتی از ثبات مدیریتی بالاتری برخورداند به سمت عهده داری این مأموریت خطیر پیش بروند، تا پر کردن جیب دشمنان قسم خورده کشورمان!

?تقدیر از اهتمام برخی نهادهای انقلابی در راستای احیای ظرفیتهای بومی

?شایان تقدیر هست که در این بین برخی نهادها نظیر سازمان اقتصادی کوثر، اخیراً با سرمایه گذاری بر روی لاین مرغ بومی آرین و ۴ نژاد دام سبک کشور به سمت تحقق خواسته مقام معظم رهبری در تحقق خودکفایی غذایی کشور حرکت کرده اند که امیدواریم این رویکرد اقتصاد مقاومتی تقویت شده و در سایر نهادهای انقلابی نیز بسط پیدا بکند. واحد مطالعات امنیت غذایی مصاف که حرکت بر مدار انصاف را سرلوحه مأموریتهای خود قرار داده است، پیشتر چندین و چند بار از رویکرد شرکت اجداد سپیدان از زیرمجموعه های سازمان اقتصادی کوثر در قبال واردات افسارگسیخته دام اروپایی انتقاد کرده بود و هم اکنون تقدیر از حرکت شایسته این شرکت در احداث واحدی تخصصی برای تجمیع و ارتقای خلوص ژن های پربازده نژادهای شال، افشاری، مهربانی و لری-بختیاری که از نژادهای برگزیده گوسفند بومی کشورمان هستند را، بر خود فرض دانسته و ضمن اعلام حمایت از این اقدام، آرزوی توفیق برای این مجموعه در راستای ثابت قدم بودن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی دارد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی