جلسه ی توجیهی درخصوص هویت گذاری دام






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=3151

جلسه ی توجیهی درخصوص هویت گذاری دام

در مورخه ۲۲/۰۴/۹۸ جلسه­ای توجیهی درخصوص هویت گذاری دام با حضور جناب آقای مهندس سلطانی سروستانی مدیرعامل محترم اتحادیه مرکزی دامداران ایران، جناب آقای دکتر جعفری مدیر اموردام جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی، جناب آقای دکتر صراف و مهندس سلیمی مدیران عامل اتحادیه گاوداران و دامداران استان خراسان رضوی و مدیران عامل و کارشناسان فنی ۲۵ شرکت تعاونی زیرمجموعه اتحادیه­های استانی برگزار شد.

در ابتدا جناب آقای مهندس سلطانی با بیان ضرورت اجرای طرح هویت گذاری از حیث آمار صحیح دام و توزیع عادلانه نهاده­ها، کنترل بیماری­ها، آمار تولید گوشت، تولید شیر، نقل و انتقال دام­ها و در جهت حمایت از تولید کشور بسیار حائز اهمیت دانست. ایشان افزود: هر پلاک برای دام حکم کارت ملی را دارد این پلاک­ها به صورت لیزری و با بارکدخوان به دام­ها نصب می­شوند، از لحاظ کیفیت بسیار با کیفیت است که سال­های سال بر روی گوش دام باقی می­ماند. نصب این پلاک گوش­ها در گوش راست دام اجباری می­باشد و در دو گوش هم قابل اجرا است. شماره­ها برای هر استانی مجزا است و باید در سامانه هویت گذاری تیز ثبت شود. وی ادامه دادند که تا کنون ۷۰۰ هزار شماره گوش به دامداران تحویل داده شده است و ۴۰۰ هزار شماره گوش در نوبت هستند. با توجه به پیش­بینی­هایی که انجام شده مشکلی در خصوص تولید پلاک گوش و مواد اولیه آن وجود ندارد. شرکت­های تولید کننده شماره گوش سه شیفت درحال کار هستند که شماره گوش­ها را به موقع به دست دامدار برسانند.مهندس سلطانی درخصوص بیمه اجباری دام­ها نیز افزودند: قبلاً به این شکل بود که هزینه بیمه ۵۰درصد با دامدار و ۵۰ درصد هزینه را دولت پرداخت می­کرد. ولی با پیگیری­هایی که انجام شده است در حال حاضر دولت پذیرفته است که ۸۰درصد از هزینه بیمه را پرداخت کند. در کنار کار هویت گذاری پیمانکاری بیمه را هم گرفتیم که تمام تعاونی­ها می­توانند مسئول بیمه گذار دام­های زیرمجموعه خود باشند.

در ادامه جناب آقای دکتر صراف مدیرعامل اتحادیه گاوداران و دامدارن صنعتی خراسان رضوی افزود: با توجه به اینکه این قانون ۱۰ سال است که تصویب شده است و بعد از ۱۰ سال می­خواهد تازه اجرایی شود دامداران به حق یک سری نگرانی­هایی از لحاظ پیاده سازی این طرح دارند. ولی این طرح درصنعت دامپروری کشور بسیار موثر خواهد بود و جای شکر دارد که بالاخره این طرح شروع شده است. با شفاف سازی تعداد رأس دام دولت می­تواند برنامه ریزی بهتری در حوزه دامپروری کشور انجام دهد.

در پایان جناب آقای دکتر جعفری افزود: درحال حاضر بانک کشاورزی، مراکز پلاک کوبی دامپزشکی  و سازمان نظام مهندسی متقاضی اجرای این طرح هستند و با توجه به اینکه دستور هیئت وزیران دولت مبنی بر اجرای این طرح  است ما معتقدیم تشکل­ها بهتر می­توانند این طرح را اجرا کنند و از فواید این طرح برنامه ریزی دقیق­تری در تولید شیر و گوشت است. همچنین ایشان گفتند: همراه این طرح تعاونی­ها می­توانند طرح DHI را پیاده سازی کنند. طرح DHI یکی از تعهدات جهادکشاورزی شهرستان­های استان است که هر جهادشهرستان باید ۱۰ درصد دام شهرستان را تحت پوشش بگیرد. ما برای اجرای طرح هویت گذاری و DHI مشکل نیروی متخصص نداریم و نظام مهندسی کشاورزی و نظام دامپزشکی همکاری­های لازم را برای تأمین نیرو با شهرستان­ها انجام خواهند داد. 

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی