طرح چین برای حذف آنتی بیوتیک ها در خوراک دام تا ۲۰۲۰






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2978

طرح چین برای حذف آنتی بیوتیک ها در خوراک دام تا ۲۰۲۰

طرح چین برای حذف آنتی بیوتیک ها در خوراک دام تا ۲۰۲۰ 

دولت چین یک برنامه پایلوت با هدف حذف آنتی بیوتیک ها از خوراک دام تا سال ۲۰۲۰ راه اندازی کرده است که اجرای این سیاست به طور مستقیم بر صنعت خوراک این کشور تاثیرگذار خواهد بود.

به نقل از Allaboutfeed، براساس اعلام Rabobank (بانک کشاورزی هلند)، حذف آنتی بیوتیک ها در خوراک دام تا سال ۲۰۲۰ چالش برانگیز است، اما فرصت هایی برای ارتقای صنعت خوراک، بهداشت حیوانات و صنایع دامداری چین فراهم می آورد.

مقاومت ضد میکروبی (AMR) سال هاست که به نگرانی بسیاری از مصرف کنندگان چینی تبدیل شده است.

در سال ۲۰۱۶، دولت چین یک طرح ملی برای سال های ۲۰۱۷-۲۰۲۰ برای مقابله با مقاومت ضدمیکروبی ارائه داد. در سال ۲۰۱۸، دولت چین در گام بعدی، با هدف حذف آنتی بیوتیک ها از خوراک، یک جدول زمانی برای این طرح تعیین کرد. همچنین دولت ۱۰۰ مزرعه پرورش دام را به عنوان مزارع پایلوت به این برنامه اختصاص داد.

 

تاثیر حذف آنتی بیوتیک ها بر صنعت خوراک حیوانات

اجرای این سیاست به طور مستقیم بر صنعت خوراک چین تاثیرگذار خواهد بود. تولیدکنندگان خوراک در چین، کسانی که می توانند مواردی که در ادامه می آید را در کسب و کارشان تغییر دهند، بازار را به دست می آورند؛

۱- ارتقای فرمولاسیون خوراک: نسبت تغذیه و ترکیب مواد خام، در تهیه خوراک بدون آنتی بیوتیک بسیار اهمیت دارد. برای نمونه، دانستن نیازهای حیوانات در مراحل مختلف رشد اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

کارخانجات خوراک باید محتوای پروتئین تنظیم کنند، به طوری که تخمیر غیرطبیعی پروتئین غیرقابل هضم در هیندگات (Hindgut) که برای سلامت روده حیوانات مضر است، کاهش یابد.

۲- جایگزینی آنتی بیوتیکی و سرمایه گذاری در بخش تحقیق و توسعه (R&D): پیش بینی می شود، ممنوعیت استفاده از آنتی بیوتیک در خوراک باعث رشد مصرف برخی مواد افزودنی مانند اسیدی فایرها و آنزیم ها شود. این گروه از افزودنی ها روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کنند و باید در خوراک استفاده شود تا به روند جایگزینی آنتی بیوتیک و بهبود هضم خوراک و رشد دام کمک کند.

۳- مدیریت تولید خوراک بسیار اهمیت دارد: مدیریت صحیح تولید خوراک در کارخانجات برای کاهش آلودگی میکروارگانیسم های مضر کمک می کند. تولیدکنندگان خوراک باید توجه بیشتری به تهیه مواد خام از لحاظ کیفیت و نحوه ذخیره آن داشته باشند.

علاوه بر این، کارخانجات باید تکنولوژی تولید خوراک را ارتقا دهند و تغییرات فرمولاسیون را انجام دهند.

 

ارائه محصولات جدید در سلامت حیوانات بسیار اثرگذار است

تعدادی از شرکت های سلامت حیوانات که آنتی بیوتیک های خوراکی بخش مهمی از فعالیت آنها را شکل می دهد، باید هرچه سریعتر مدل کسب و کارشان را تغییر دهند، در غیر این صورت به زودی از بازار حذف خواهند شد.

انتظار می رود که یکپارچگی صنعت در مقیاس وسیع رخ دهد. برای دستیابی جایگزین های آنتی بیوتیکی، وزارت کشاورزی و امور روستایی اعلام کرده است که طب و پروبیوتیک های چینی، کاندیداهای محتمل تحقیقات برای ارائه محصولات جدید هستند.

تولیدات موجود در بازار نتوانسته رضایت کاربران را جلب کند، از این رو آنها به دنبال محصولات جدید هستند.

 

بزرگترین چالش، بخش دامداری است

هشدارهای بیولوژیکی پیش از این نیز در پی شیوع تب برفکی آفریقایی در چین در سال ۲۰۱۸ مطرح شده است. با این وجود، عملکرد بهداشتی و امنیتی در این بخش با وجود تراکم انبوه، تجهیزات نه چندان مناسب محل نگهداری حیوانات و مدیریت نامناسب، هنوز ضعف هایی دارد.

برای پیشگیری از گسترش بیماری در کوتاه مدت، آنتی بیوتیک های بیشتری تجویز شده است که باعث مقاومت ضدمیکروبی در بلندمدت می شود.

Rabobank پیش بینی می کند، با توجه به وضعیت پیچیده بیماری در چین، برنامه کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها منجر به افزایش میزان مرگ و میر، کاهش بهره وری خوراک و افزایش هزینه های تولید شود؛  همانند آنچه که در برخی از کشورهای اروپایی در سال های ابتدایی برنامه کاهش مصرف آنتی بیوتیک مشاهده شد.

با اجرای این طرح، پیش بینی می شود در سال های آینده، مصرف آنتی بیوتیک ها در مزارع کاهش یابد و شیوع بیماری ها در این بخش افزایش یابد.

افزایش شیوع بیماری ها، فشار زیادی بر مزارعی که بهداشت و امینی مناسب ندارند، تحمیل می کند. در عین حال، مزارعی که دارای امنیت زیستی و مدیریت مطلوب هستند، بیشتر در امان می مانند.

از این رو، سرمایه گذاری صنعت باید بر ارتقای سخت افزارها، مانند محل نگهداری حیوانات، تجهیزات و همچنین بخش نرم افزار و به طور ویژه فعالیت های کشاورزی متمرکز باشد.

با این وجود، برنامه کاهش مصرف آنتی بیوتیکی دولت چین، فرصتی برای تمام فعالان این صنعت است تا با چالش ها و فرصت های آن مواجه شوند. این یک دوره حیاتی برای تمام بخش های زنجیره تولید چین است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی