مشکل حمل و نقل، دامن گوجه فرنگی و سیب زمینی را گرفت






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2916

مشکل حمل و نقل، دامن گوجه فرنگی و سیب زمینی را گرفت

کمبود صیفی جات به ویژه گوجه فرنگی و سیب زمینی سبب افزایش قیمت این محصولات در بازار مصرف شده است به طوری که رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران علت اصلی آن را نرسیدن به موقع بار به میادین میوه و تره بار شهرهای بزرگ می داند.

به گزارش دهقان نیوز به نقل از ایرنا، با وجود اینکه برخی کارشناسان وزارت جهادکشاورزی و انجمن های مربوطه از فراوانی تولید میوه و صیفی جات در کشور خبر می دهند، اما طی روزهای اخیر قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی به بیش از ۷ هزار تومان، سیب زمینی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان و پیاز نیز سه هزار و ۵۰۰ تومان در بازار مصرف عرضه می شود.
آخرین آمارهای بانک مرکزی در هفته منتهی به ۳۰ شهریورماه نشان می دهد قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز نسبت به هفته قبل از آن به ترتیب ۱۵ درصد، ۲ درصد و ۴ درصد و نسبت ماه گذشته (مرداد) ۴۲ درصد، ۴۴ درصد و ۴٫۸ درصد افزایش داشته است؛ بنابراین قیمت گوجه فرنگی و سیب زمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۰۶ درصد و ۴۸ درصد رشد ثبت کرده اند.
چندی پیش نیز حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان درباره بروز مشکل در تامین بازار داخلی در صورت از سرگیری صادرات گوجه فرنگی، سیب زمینی و هندوانه اظهار نگرانی کرده بود به طوری که در نامه ای به «قاسم نوده فراهانی» رئیس اتاق اصناف تهران نسبت به از سرگیری صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی و هندوانه به کشورهایی چون عراق هشدار داده بود.
بر همین مبنا، گمرک روز گذشته (دوم مهرماه) بر اساس درخواست سازمان توسعه تجارت، در بخشنامه ای صادرات گوجه فرنگی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد اما صادرات گوجه فرنگی تولیدی گلخانه که استفاده ای در تهیه رب گوجه فرنگی ندارد با مجوز وزارت جهاد کشاورزی از این ممنوعیت مستثنی است.

** تاخیر در برداشت سیب زمینی پاییزه یکی دیگر از علل گرانی
در این پیوند «محمدرحیم نیازی» رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران در گفت و گو با ایرنا گفت: امسال همچون سال گذشته سطح زیرکشت سیب زمینی تغییر نداشت و تولید به میزان کافی صورت گرفت.
وی اظهار داشت: اعتصاب کامیون داران در حمل و نقل برخی کالاهای کشاورزی در برخی استان ها به شکل متفرقه در کمبود عرضه این محصولات به بازار شهرهای بزرگ از جمله تهران تاثیرگذاشته است.
وی یادآور شد: بارندگی های ابتدای امسال سبب تاخیر در کشت سیب زمینی بهاره شد و به دنبال آن انتظار می رود برداشت سیب زمینی های پاییزه نیز با تاخیر انجام شود.
نیازی گفت: برداشت سیب زمینی پاییزه از ۲۰ مهرماه آغاز می شود که همین تاخیر در قیمت این محصول تاثیرگذار است اما با شروع فصل برداشت به طور حتم قیمت این محصول کاهش می یابد.
به گفته وی، در سالهای گذشته برداشت کشت پاییزه از ابتدای مهرماه آغاز می شد و به بازار مصرف می رسید.
نیازی تصریح کرد: در سال اخیر سیب زمینی کاران به دلیل پایین بودن قیمت ها ضرر و زیان دیدند؛ سال گذشته کارخانجات فرآوری نیز به کمک تولید نیامدند تا با خرید مناسب موجب سود کشاورزان شوند بنابراین ادامه ضرر و زیان می تواند کاهش تولید را به دنبال داشته باشد.
وی اظهارداشت: اکنون نیز سیب زمینی تولیدی کشور در مزارع استان های گلستان، کرمان، جیرفت، دزفول، کرمانشاه و خوزستان به ارزان ترین بها خریداری می شود تا جایی که قیمت هرکیلوگرم سیب زمینی بهاره در مقطعی به کمتر از ۲۰۰ تومان رسید و دولت ناچار به خرید تضمینی این محصول شد تا محصول روی دست کشاورزان نماند.
وی اضافه کرد: با توجه به تغییر نرخ ارز و افزایش نرخ تورم در کشور باید هرکیلوگرم سیب زمینی بین ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان بر اساس کیفیت سرمزرعه از کشاورز خریداری شود.
به گفته رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران، طبق آمارها سالانه بین چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب زمینی بهاره، تابستانه، پاییزه و زمستانه در سطح ۱۵۰ هزار هکتار در کشور تولید می شود.
وی افزود: همچنین از این میزان بخشی از مازاد بر مصرف داخلی در حدود ۵۰۰ هزار تن سالانه به کشورهای هدف صادر می شود بنابراین صادرات این محصول نمی تواند تاثیری در افزایش قیمت بازار داخلی داشته باشد.

** صیفی جات مورد نیاز کشور تامین است
«حسین اصغری» مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی نیز به ایرنا گفت: تولید گوجه فرنگی و سیب زمینی در کشور کافی است و کمبودی در این زمینه نداریم.
وی افزود: در سال زراعی ۹۶ – ۹۷ تولید گوجه فرنگی پنج میلیون و ۵۰۰ هزارتن گوجه فرنگی در سطح زیرکشت ۱۲۲ هزار و ۲۸۱ هکتار پیش بینی شده که از این میزان ۲ میلیون و ۳۸۱ هزارتن گوجه فرنگی در سطح ۵۹ هزارو ۵۱ هکتار مربوط به طرح استمرار و کشت بهاره و ۳ میلیون و ۱۱۲ هزارتن محصول در سطح ۶۳ هزار و ۲۲۲ هکتار مربوط به کشت تابستانه است.
وی اضافه کرد: در بحث صادرات نیز سال گذشته حدود ۵۳۲ هزارتن گوجه فرنگی به ارزش ۱۵۴٫۵ میلیون دلار و ۱۳۴ هزارتن رب گوجه فرنگی به ارزش ۱۸۹٫۵ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.
به گفته وی، در پنج ماهه سال ۱۳۹۷ نیز نزدیک ۳۰۶ هزارتن گوجه فرنگی به ارزش ۱۱۲ میلیون دلار و ۴۸ هزارتن رب گوجه فرنگی به ارزش ۶۸ میلیون دلار به کشورهای هدف عراق، افغانستان و حاشیه خلیج فارس صادر شده است.
وی مصرف سرانه گوجه فرنگی تازه خوری و (سس و رب گوجه فرنگی فراوری شده) را برای هر ایرانی حدود ۵۰ کیلوگرم برآورد کرد.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی درباره تولید سیب زمینی گفت: برای سال زراعی ۹۶ – ۹۷ حدود چهار میلیون و ۹۳۰ هزارتن سیب زمینی در سطح ۱۴۱ هزار و ۴۰۲ هکتار پیش بینی تولید شده که از این میزان سه میلیون و ۳۰۰ هزارتن در سطح زیرکشت ۹۷ هزار و ۱۰۰ هکتار سیب زمینی کشت پاییزه و یک میلیون ۶۲۷ هزارتن در سطح ۶۴ هزارو ۳۰۲ هکتار در طرح استمرار و بهاره تولید شود که بخش عمده آن محقق شده است.
وی میزان صادرات سال گذشته را بیش از ۶۱۰ هزارتن سیب زمینی عنوان کرد و افزود: در پنج ماهه امسال ۱۴۸ هزار تن سیب زمینی به ارزش ۵۰ میلیون دلار صادر شده به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده است.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهادکشاورزی سرانه مصرف سیب زمینی تازه خوری و فرآوری شده در کشور را بین ۴۳ تا ۴۵ کیلوگرم اعلام کرد.
وی به مردم اطمینان داد هیچ مشکلی در تولید و تامین بازار داخلی سیب زمینی وجود ندارد.
به گفته وی، اکنون هر کیلوگرم گوجه فرنگی بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، سیب زمینی حدود ۱۲۰۰ تومان و پیاز ۵۵۰ تومان از کشاورزان خریداری می شود که با قیمت بازار تفاوت زیادی دارد.
اصغری تصریح کرد: شاخص های زیادی از جمله چرخه دلالی و حق العمل کاری روی قیمت تمام شده محصولی که به بازار می شود، تاثیرگذار است؛ به طور مثال روی قیمتی که از کشاورز خریداری می شود بین ۷ تا ۱۰ درصد حق العمل کاری توسط دلالان دریافت می شود ضمن آنکه در بیشتر موارد هزینه حمل و نقل بار به عهده کشاورزان است و بنابراین کشاورز سود چندانی نمی برد.
مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی هفدهم شهریور ماه جاری نیز از راه اندازی سامانه ای برای رصد و برآورد تولید سه محصول اصلی و پرمصرف پیاز، گوجه فرنگی و سیب زمینی خبر داده بود که می تواند در کنترل بازار و کاهش ضایعات این محصولات نقش بسزایی داشته باشد.

** صادرات، بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
پیش از این نیز در فصل بهار اعتصاب سراسری کامیون داران روی قیمت محصولات کشاورزی تاثیر گذاشته بود اما این بار برخی کارشناسان معتقدند علاوه بر ایجاد اخلال در عرضه محصول به بازار مصرف به دلیل اعتصاب برخی کامیونداران، نوسان نرخ ارز نیز بر بازار گوجه فرنگی اثرگذار است.
به گفته آنان، افزایش حجم خرید گوجه فرنگی توسط کارخانجات فرآوری رب گوجه فرنگی در شرایط پیش آمده در بازار موثر بوده است زیرا آنها با توجه به ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، می توانند رب تولیدی خود را با نرخ های جدید صادر کنند که به نفع کارخانجات خواهد بود.
پیش از این «شاهرخ شجری» مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهادکشاورزی درباره احتمال سوء استفاده برخی با صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به دلیل افزایش نرخ ارز گفته بود: به دلیل نوسان نرخ ارز آزاد و رسمی ممکن است برخی سوء استفاده هایی از این موضوع داشته باشند اما دولت تمامی تلاش خود را به کار بسته تا از صادرات بی رویه محصولات کشاورزی و مواد غذایی مورد نیاز داخلی جلوگیری کند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی