تشدید نظارت دامپزشکی بینالود در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2911

تشدید نظارت دامپزشکی بینالود در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی

به گزارش روابط عمومی شبکه دامپزشکی بینالود، رئیس این شبکه گفت: بازدید و نظارت از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی یکی از وظایف اصلی دامپزشکی است که سبب افزایش بهداشت عمومی جامعه و عرضه محصول سالم به مصرف کنندگان می شود.

دکتر هادی شایسته خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در ایام محرم بویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی عزاداران و سوگواران و ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) اقدام به ذبح دام به جهت اطعام دستجات عزاداری می نمایند طرح تشدید نظارت بهداشتی به منظور هدایت دامهای قربانی و نذری در این ایام به کشتارگاه های دام شهرستان اجراء می شود. به همین منظور و در راستای اجرای این طرح اکیپ های نظارتی بصورت ثابت و سیار دامپزشکی، بر تمامی واحدها و مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی نظارت داشته و همچنین به ارائه خدمات بهداشتی و بازرسی قبل و بعد از کشتار در کشتارگاه دام می پردازند.

دکتر شایسته با اشاره به اینکه کشتار دام در معابر عمومی احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را فراهم می‌کند، گفت: به منظور حفظ بهداشت عمومی، سلامت مصرف‌کنندگان و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، خیرین دام نذری خود را در کشتارگاه‌های دام کشتار کنند .

وی در انتها گفت: گشت مشترک دامپزشکی و بهداشت و بازدیداز آشپزخانه های مساجد ، تکایا و حسینیه ها که به اطعام عزاداران حسینی می پردازند ، صورت می گیرد. همچنین در راستای ارتقای سطح آگاهی عمومی در زمینه احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه– کنگو(CCHF) از دام به انسان و ابتلای مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت به شهروندان توصیه می‌شود گوشت دام‌های قربانی پس از طی جمود نعشی و نگهداری گوشت استحصالی به مدت حداقل ۲۴ ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد پس از کشتار، مصرف شود و از کشتار دام‌هایی که دارای نشانه‌های غیرطبیعی، آلودگی‌های انگلی خارجی و قارچی و نیز تب‌دار هستند خودداری کنند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی