معاون وزیر جهاد کشاورزی: آب و اشتغال دو چالش جدی کشور هستند.






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2740

معاون وزیر جهاد کشاورزی: آب و اشتغال دو چالش جدی کشور هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، عباس کشاورز روز شنبه در ‘همایش چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت’ در مشهد افزود: بهره وری آب کشاورزی در ایران ظرف چهار سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافته و اگر این مهم استمرار یابد و سالی شش درصد در بهره وری داشته باشیم چالش آب از نظر تقاضا، نیاز و مدیریت بسیار فروکش خواهد کرد.
وی ادامه داد: تحقق این امر مشروط بر آن است که آب صرفه جویی شده حاصل از بهره وری صرف توسعه نشود و به تعادل بخشی سفره های زیرزمینی بازگردد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: چالش های آب به سه دسته بهره وری آب کشاورزی، فقدان تعادل در آبهای زیرزمینی و چالش آب های مرزی تقسیم می شود؛ اما می توان از این مشکلات با تمرکز و مدیریت صحیح عبور کرد.
کشاورز، بر اهمیت بهره وری در آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: بهره وری خط قرمز توسعه و تصمیم گیری است و با این خط قرمز باید مدبرانه و محکم برخورد شود. بطور مثال همه کسانی که گندم کشت می کنند باید به ازای هر مترمکعب یک کیلوگرم گندم تولید کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در بحث کشاورزی باید نظم جدید ایجاد، نسخه های جدیدی اعمال و تحویل حجمی آب به کشاورزان دنبال شود
وی همچنین اظهار داشت: امروز کشاورزی در اقتصاد تجارت دنیا جایی ندارد، به این معنا که اکنون کشاورزی در دنیا تجاری نیست زیرا کالاهای کشاورزی عمدتا کالای قیمت پایین هستند و صرفه اقتصادی ندارند.
وی افزود: تجارت کشاورزی در کشورهایی که زمین ندارند و آب دارند مانند ژاپن و کره، کشورهایی که زمین دارند اما آب ندارند مانند کشورهای خلیج فارس و کشورهایی که از فناوری پایین مانند آفریقا برخوردارند، قابل دفاع است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه به وضعیت بحرانی آب اشاره و بیان کرد: در شرایط کنونی تعادل آبهای زیرزمینی خارج از کنترل به هم خورده و در حوزه آبهای مرزی نیز دچار شکنندگی شده ایم.
وی ادامه داد: در دهه ۱۳۷۰ تعادل اکولوژییک آب در کشور به هم خورد که آثار آن مشهود و مبین است. هم اینک تمام حوزه های آبی کشور دچار بحران هستند بطوری که ۱۳ رودخانه دائمی دیگر وجود خارجی ندارند.
کشاورز همچنین مشکل بزرگ آب را ‘حکمرانی’ توصیف و بیان کرد: نیاز به یک نظام تدبیر داریم و امروز آب عامل اقتصادی به تنهایی نیست و از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی قابل بررسی است. بهره وری، تعادل بخشی و دیپلماسی فعال، منطقی و مبتنی بر تعامل و پرهیز از خشونت از راهکارهای رفع چالشهای حوزه آب در کشور است.
همایش ‘چالش های آب در شرق کشور، نقش مردم و تدابیر حاکمیت’ با حضور مدیران وزارت نیرو و کارشناسان استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان طی روزهای ششم و هفتم مرداد جاری در مشهد برگزار شد.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی