قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران: ثابت ماندن قیمت خرید شیر از دامدار مشکوک است!






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2680

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران: ثابت ماندن قیمت خرید شیر از دامدار مشکوک است!

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران در امور دام حال و روز این روزهای صنعت دام را بسیار نابسامان برشمرد.

سید موسی رهنمایی در گفتگو با دهقان نیوز با اشاره به بی مهری هایی که به پرورش دهندگان گاو شیری می شود گفت: در شهریور سال ۹۱ قیمت شیر به یک قیمت واقعی رسید و مصوب شد کیلویی ۱۲۵۰ تومان از دامدار خریداری شود.

وی افزود: اکنون پس از گذشت حدود شش سال با وجود اینکه قیمت برخی نهاده های دامی با افزایش ۱۰۰ درصدی روبرو بوده است ولی قیمت خرید شیر از دامدار هیچ تغییری نکرده و با همان نرخ کیلویی ۱۲۵۰ تومان خریداری می شود که ظلم در حق دامدار است.

رییس سابق نظام صنفی کشاورزی کشور گفت: دولت محترم همانطور که طی سالهای اخیر توانسته قیمت خرید شیر از دامدار را اینگونه ثابت نگه دارد اگر می توانست قیمت دلار و سایر کالاها را تثبیت کند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می شد.

رهنمایی با اشاره به اینکه قوانین حمایتی زیادی در خصوص حمایت از دامداران بر اساس نظام جامع دامپروری وجود دارد افزود: منطقی نیست قیمت نهاده های دام تا ۱۰۰ درصد افزیش داشته باشد ولی قیمت خرید شیر هیچ تغییری نکند. برای نمونه سال گذشته قیمت سویا که یک نهاده دامی است کیلویی ۱۳۵۰ بود ولی امسال قیمت سویا به کیلویی ۳ هزار تومان رسید و عملا سیر کردن شکم دام خیلی سخت شده است. با این شرایط انتظار دارید دامدار انگیزه ای برای ادامه کار داشته باشد؟

وی تاکید کرد: انتظار داریم در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب بنام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده فکری به حال تولیدکنندگان دام شود.

وی به دهقان نیوز گفت: در ابتدای سال ۹۳ مصوب شد شیر تولیدی گاوداران با نرخ کیلویی ۱۴۴۰ تومان خریداری شود اما این قیمت هیچ گاه عملی نشد. حداقل باید شیر تولیدی گاوداران را کیلویی ۱۷۰۰ خریداری کنند. اینکه قیمت خرید شیر از دامدار ثابت می ماند برای ما عجیب و مشکوک است.

قائم مقام نظام صنفی کشاورزی ایران گفت: طی روزهای اخیر دامداران سراسر کشور با ما تماس دارند و خواستار پیگیری این موضوع هستند. بسیاری از دامداران با این شرایط حاضر نیستند ادامه دهند و دامداری خود را تعطیل کرده اند و برخی دیگر از دامداری ها نیز در آستانه ورشکستگی هستند.

رهنمایی عملکرد حجتی وزیر جهاد کشاورزی را در پیگیری و حمایت از دامداران را قابل قبول برشمرد و گفت: البته حجتی همه کاره نیست و جزئی از قضایاست و تنها پیگیری او جوابگو نیست. این وزارت صنعت، معدن و تجارت است که اقدام مثبتی در حمایت از دامدار نداشته و مصوبه سال ۹۳ دولت را اجرا نکرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت دشمن دامداران است.

رییس سابق نظام صنفی کشاورزی کشور گریزی هم به تاثیر افزایش قیمت حمل و نقل بر صنعت دامداری کرد و گفت: با تصویب افزایش قیمت حمل و نقل و به تبع آن افزایش قیمت نهاده های دامی، بار دیگری به دوش دامدار گذاشته شد.

وی در پایان تاکید کرد: طی ۱۰ روز آینده گاوداران کشور از طریق قانونی برای گرفتن حق و حقوق خود و جلوگیری از نابودی واحدهای دامداری تمام راههای ممکن را خواهند رفت و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند.

 

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی