تسهیلات توسعه روستایی فرصتی برای تکمیل زنجیره تولید کشاورزی است/راه اندازی صندوق توسعه کشاورزی در ۹ شهرستان باقیمانده






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2683

تسهیلات توسعه روستایی فرصتی برای تکمیل زنجیره تولید کشاورزی است/راه اندازی صندوق توسعه کشاورزی در ۹ شهرستان باقیمانده

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی ، علی رضا رشیدیان در جلسه شورای کشاورزی استان افزود : امسال ۱۲هزار میلیارد تومان تسهیلات ویژه توسعه مناطق روستایی و محروم از سوی دولت تعیین شده که سهم اولیه خراسان رضوی از این رقم ۶۱۰ میلیارد تومان است که اگر در مهلت تعیین شده بتواند رقم خوبی از آن را جذب کنیم می توان از این تسهیلات رقم های بیشتری را نیز دریافت کرد .
 وی تصریح کرد : از سهم ۶۱۰ میلیارد تومان تعیین شده تا کنون ۳۰۵ میلیارد تومان آن به استان اختصاص یافته که باید تا مردادماه جذب شود که می توان رقم خوبی از آن را به حوزه های کشاورزی اعم از دامداری ، باغداری ، زراعت و شیلات برد .
رشیدیان گفت : با بهره گرفتن از این تسهیلات برای تکمیل چرخه های تولید کشاورزی در مناطق روستایی ومحروم استان که عموما متمرکز بر اقتصاد کشاورزی هستند می توان در راستای کوتاه کردن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده هم گام های موثری برداشت.
استاندار خراسان رضوی در راستای تحقق این امر از مسئولان اتحادیه های تولیدی کشاورزی و بخش خصوصی خواست با بسیج ظرفیت و توان خود در زمینه اطلاع رسانی این موضوع و تجمیع توان بخش تولیدی در مناطق روستایی و دورافتاده برای استفاده از تسهیلات اقدام موثری انجام دهند.
وی عنوان کرد : طی دو ، سه ماه گذشته از ۲۰ هزار طرح اقتصادی که در بخش های مختلف برای استفاده از این تسهیلات در استان ارائه شده بود بیش از۱۵ هزار مورد توجیه اقتصادی نداشت ، در حالی اتحادیه ها و تشکلها با توجه به شناخت ظرفیت ها و تخصص و تجربه می توانند در این حوزه بسیار موثر باشند.
 وی گفت : باید تشکل ها و اتحادیه ها با استفاده از توان و تجمیع ظرفیت تولید کنندگان بخش و هدایت آنها به ارائه طرح های دارای توجیه اقتصادی و مناسب از این تسهیلات برای تکمیل زنجیره های تولیدی بخش بهره برند در غیر اینصورت سودی عادی بخش نمی شود و رشد نخواهد کرد ضمن آنکه این بودجه از استان خارج می شود و متضرر می شویم.
وی اظهار کرد : اگر بتوانیم این حجم گسترده تسهیلات ارزان قیمت را جذب کنیم ، می توان از سایر منابع و ظرفیت های کشوری هم در توسعه وتقویت این حوزه استفاده نمود.
 وی در ادامه با اشاره به رقم ۲۲ میلیارد تومانی کمک های فنی و اعتباری که برای ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بخش تولیدی با وجود همه تنگناها اختصاص یافته بود ، گفت : امسال هم تلاش بر آن است این رقم به ۲۵  میلیارد تومان افزایش یابد.
وی تصریح کرد : در این راستا امسال نیز برای واحدهایی که مشمول استفاده از تسهیلات توسعه روستایی نمی شوند ، این تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته می شود که امید است بخش کشاورزی از هر دو نوع تسهیلات اعم توسعه روستایی و نیز کمک های فنی و اعتباری رقمی خوبی را به خود اختصاص دهد.
وی در ادامه عملکرد بانک کشاورزی استان در همراهی با تولید کنندگان بخش را بسیار خوب توصیف و ذکر کرد : برای جذب تسهیلات توسعه روستایی و  اطلاع رسانی مناسب این موضوع باید حضور کارشناسان بانک در شهرستان ها حضور موثر یابند.
 وی عنوان کرد : همچنین در راستای کاهش بوروکراسی در حوزه بررسی طرح ها و اعطای تسهیلات هر چه سریعتر اقدام شود زیرا مهلت زیادی برای جذب سهم تعیین شده نداریم و اگر سریعتر اقدام نشود استان متضرر می شود.
وی با اشاره به ارائه پیشنهاد راه اندازی صندوق توسعه بخش کشاورزی در۹ شهرستان استان که فاقد این صندوق هستند ،گفت : در این راستا ۵۰ میلیارد تومان از منابع اولیه این صندوق ها توسط بخش خصوصی ، ۲۲٫۵ میلیارد تومان آن توسط جهاد کشاورزی و ۲۲٫۵ میلیارد تومان هم از سوی استانداری تامین شود.
 وی با بیان اینکه نمونه این صندوق توسعه ای محلی دربرخی از استان های کشور شکل گرفته که در بخش های مربوطه اعم از کشاورزی ، صنعت و گردشگری بسیار راهگشا بوده و امید است با راه اندای آن در استان شاهد تاثیر آن در بخش کشاورزی باشیم .
رشیدیان در ادامه از همکاری خوب شرکت آب منطقه ای استان و جهاد کشاورزی در مراهی با کشاورزان طی دو سال اخیر برای مدیریت منابع آبی و حفظ تولید قدردانی کرد و افزود : این همکاری ها باید تداوم و ارتقا یابد .
وی در ادامه با اشاره به اینکه خریدتضمینی محصولات کشاورزی هم امسال همچنان به روال سال قبل ادامه می یابد و گفت : خرید تضمینی گندم شروع شده و دانه های روغنی چون کلزا هم در حال انجام است .
 وی ابراز امیدواری کرد : با تداوم همکاری بخش دولت و خصوصی در خرید تضمینی که در آن حمایت از عرضه کننده  و تولید کننده هر دو دیده شده ،امسال هم شاهد خرید حجم مناسب و مطلوبی از سوی دولت در استان برای تامین نیاز مردم باشیم.
استاندار در ادامه با تقدیر از همکاری مرغداران در بحث بیماری آنفلوانزای مرغی گفت : قهرمان این شرایط تولید کنندگان طیور بودند که نهایت همکاری را با بخش های مربوطه داشتند و بیماری به خوبی مدیریت شد در عین آنکه به خوبی جبران خسارت نشد از این رو قدردان زحمات و تلاش آنان هستیم و امید است این همکاری و تعامل درراستای حفظ وتداوم تولید ادامه یابد.
رشیدیان در بحث تامین نهاده های دامی هم تاکید کرد : اداره کل پشتیبانی امور دام و جهاد کشاورزی و اتحادیه ها به واردات ، تامین و خرید نهاده های مورد نیاز سریعتر اقدام و انبارها را تکمیل کنند.
وی تصریح کرد : با توجه به اینکه امروز وارد جنگ اقتصادی با استکبارجهانی شده ایم در عین شرایط متفاوت ما با چند سال قبل و همکاری با کشورها و شرکت هایی که ظرفیت تعامل و همکاری با ما را دارند می توانیم از تحریم های اعمالی آمریکا به راحتی عبور کنیم اما لازمه این امر سرعت و دقت عمل و تمرکز بر منافع ملی و تدبیر مناسب است از این رو باید گاه از منافع کوتاه مدت شخصی و گروهی عبور کرد.
وی اظهار کرد : باید ظرفیت های خود را برای تولید و عرضه مواد غذایی که نیاز محوری مردم است با تدبیر فعال نگه داشته زیرا مردم اگر ارز یا طلا نخرند مشکلی پیش نمی آید اما انتظار آن است نان ، گوشت و نیازهای اولیه شان با پایین ترین قیمت در دسترس بوده و تامین شود.
وی تصریح کرد : در این راستا استانداری آماده هر نوع همکاری برای تامین تسهیلات ارزان و ارز مورد نیاز بخش خصوصی به منظور ورود خوراک دام و طیور و نهاده های دامی هستیم تا در کوتاهترین فرصت تامین و ذخیره سازی شود.
وی تاکید کرد : بخش های حمل و نقل،  بانکی و گمرکات هم  در این حوزه باید با تولید کننده ها و اتحادیه ها مربوطه برای واردات نهاده ها همکاری کنند.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی