بذر محصولات کشاورزی در انحصار شرکت­‌های چندملیتی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2597

بذر محصولات کشاورزی در انحصار شرکت­‌های چندملیتی

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس، طی سه دهه اخیر صنعت بذر دنیا تحول چشم‌گیری داشته و چالش‌­های زیادی برای برخی از کشورها ایجاد کرده است. با این حال اهمیت صنعت بذر در خیلی از کشورها همچون، کشور ما به خوبی درک نشده است. برای درک بهتر این موضوع ضروری است، ابتدا ذینفعان اصلی تولید و تجارت بذر در دنیا شناسایی شده و روند تولید جهانی بذر بررسی شود.

وزن اقتصادی صنعت بذر در زنجیره کشاورزی- غذا (Agri-Food Chain)

صنعت جهانی بذر اغلب توسط چند شرکت خاص اداره می­‌شود و شرکت­های غول‌پیکر چندملیتی، بازیگران اصلی بذر در دنیا هستند. بر اساس گزارش­های سال ۲۰۱۶ ارزش تجاری بذر در دنیا برابر با ۵/۴۸ میلیارد دلار آمریکا بوده که از این میزان مبلغ ۲۷ میلیارد دلار به ۱۰شرکت اول اختصاص داشت. بر این اساس بیش از ۵۵ درصد صنعت بذر جهان در اختیار ۱۰شرکت اول تولید بذر قرار دارد.

نمودار(۱) میزان فروش ۱۰شرکت­ اول بخش‌های مختلف زنجیره کشاورزی- غذایی شامل بذر، سموم کشاورزی؛ فرآوری غذا؛ نوشیدنی ها و تنباکو؛ توزیع مواد غذایی و دارو و سلامت را نشان می‌دهد. اگرچه سهم صنعت بذر نسبت به حوزه‌های دیگر کم است (حدود یک درصد از کل ارزش تجاری زنجیره کشاورزی- غذایی) اما با توجه به اینکه بذر پایه زنجیره کشاورزی- غذایی محسوب می‌شود، لذا این نهاده فناورانه یکی از مهمترین مؤلفه‌های امنیت غذایی است.

شرکت‌های بذر غول­پیکر و مبدأ آنها

حدود ۷۵۰۰ شرکت بذر در دنیا وجود دارد که بر اساس فعالیتشان به سه دسته تقسیم می‌شوند؛  دسته اول، شرکت­هایی که برگرفته از صنایع شیمیایی هستند. این شرکت­ها بزرگترین شرکت­های بذر دنیا بوده که دخالت­های نابرابر در اصلاح گیاهان و فعالیت­های بذر دارند.

دسته دوم، شرکت­های کوچک و متوسط بذر که طی چند دهه گذشته توانسته‌اند جای خود را در بین شرکت­های بزرگ حفظ کنند.

دسته سوم، شرکت­های بسیار کوچک که برای تولید بذر محصولات محلی تخصص یافته‌اند؛ این شرکت­ها برای شرکت­های بزرگ تولید کننده بذر ذرت، سویا و سبزی­ها جذاب نیستند. بر اساس میزان فروش سالیانه، یازده شرکت اصلی تولید بذر دنیا در سال ۲۰۱۶ به ترتیب شامل: Monsanto (آمریکا)، DuPont (آمریکا)، Syngenta (سوئیس)، Limagrain  (فرانسه)، Dow  (فرانسه)، KWS (آلمان)، Bayer (آلمان)، Dif Trifoliun (دانمارک)، Sakata (ژاپن)، Rijk Zwaan (هلند) و BASF (آلمان- دانمارک) هستند (نمودار۲).

در دهه ۱۹۹۰ چند شرکت مواد شیمیایی که آفت‌کش تولید می‌کردند، بخش تولید بذر را راه‌اندازی کرده و در این بخش سرمایه‌گذاری کردند. یکی از دلایل سرمایه‌گذاری در بخش بذر انتظار بازدهی بهتر بود. با توجه به اینکه هزینه­ های تحقیق و توسعه و ثبت یک آفت­کش جدید بسیار بیشتر از تولید بذر بود لذا سرمایه‌گذاری برای تولید بذر افزایش یافت.

شرکت­های معروف به “شش بزرگ” (The Big Six)

پنج شرکت Monsanto (آمریکا)، DuPont (آمریکا)، Syngenta (سوئیس)، Dow (آمریکا) و Bayer (آلمان) به همراه شرکت BASF (آلمان) ( که در حال حاضر روی تولید بذر سرمایه‌گذاری می­‌کند) معروف به گروه The Big Six «شش شرکت بزرگ» بزرگترین شرکت­های تجاری در زمینه تولید سموم و بذور کشاورزی هستند (نمودار۳).

شرکت­های Monsanto و DuPont بخش عمده فروش خود را به تولید بذر اختصاص داده‌اند، در حالی که شرکت­های Syngenta، Bayer، Dow  و BASF عمدتاً آفت‌کش‌ها را به فروش می‌رسانند. برخی از این شرکت­های عضو «شش شرکت بزرگ» در بخش‌های مختلف صنایع شیمیایی غیر از بخش کشاورزی مانند دارو و بخش مواد شیمی پایه فعالیت می­کنند. بنابراین، تعدادی از شرکت­های اصلی بذر فعالیت­های غیر از بذر دارند.

ترند شرکت­های تولید بذر

همان‌طور که در نمودار (۴) مشاهده می‌شود ترند ۵ شرکت­ اول تولید بذر طی ۲۰ سال اخیر به صورت معنی دار افزایش یافته است. افزایش قابل توجه ترند ۵ شرکت اول تولید بذر از سال ۲۰۰۰ بوده که مربوط به تولید بذور GM است.

در حدود دو دهه پیش اولین نسل­های بذور GM  توسط شرکت­های غول‌پیکر بذر تولید شدند و به‌مرور طی یک دهه خود را در صنعت بذر دنیا جا انداختند به‌طوری که امروزه ۳۰ درصد از صنعت تجارت جهانی بذر به بذور GM  اختصاص دارد. همچنین، افزایش با شیب زیاد، ترند ۵ شرکت بزرگ بذر در سال ۲۰۱۶، ناشی از ادغام شرکت­ها با یکدیگر است.

در سال­های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ اغلب شرکت­های غول‌پیکر بذر به منظور تسلط بیشتر بر بازار جهانی بذر ادغام شدند. در سال ۲۰۱۵ شرکت­های Dow  و DuPont-Pioneer باهم ترکیب شدند. در سال ۲۰۱۶ شرکت چینی ChemChina که یک شرکت مواد شیمیایی است شرکت Syngenta را با مبلغ ۴۳ میلیارد دلار خرید. همچنین، در سال ۲۰۱۶ شرکت Bayer آلمان شرکت Monsanto را با مبلغ ۶۶ میلیارد دلار خریداری کرد. با توجه به چند ملیتی بودن این شرکت­ها برخی معاملات بین شرکت­های فوق همچنان در حال انجام است. بنابراین، از سال ۲۰۱۷ به بعد چهار گروه بزرگ (The Big Four) شکل گرفت که در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد تجارت جهانی بذر را  در اختیار دارند (نمودار ۴).

ادغام شرکت­های تولید بذر

نمودار۴- ادغام شرکت­های تولید بذر و ایجاد گروه موسوم به The Big Four

جمع‌بندی

بخش عمده صنعت تولید و تجارت جهانی بذر در اختیار تعداد محدودی شرکت چندملیتی است. این شرکت­ها  همواره به دنبال افزایش سهم خود از تجارت جهانی بذر هستند و برای رسیدن به این هدف از ابزارهای مختلفی استفاده می‌­کنند.

شرکت­های فوق با جمع‌آوری بذرهای بومی مناطق مختلف دنیا، اقدام به اصلاح و تولید تجاری بذرهایی با عملکرد بالا می­‌کنند. برخی از ارقام تولید شده این شرکت­ها آفت­کش یا سوم مخصوصی نیاز دارد که خود شرکت سم مورد نظر را نیز تولید می­‌کند. این شرکت­ها علاوه بر کسب درآمد کلان از محل فروش بذر و سموم شیمیایی، آسیب­های انسانی و زیست محیطی زیادی در کشورهای وارد کننده بذر، بر جای می‌گذارند. تولید رقم سویا با عملکرد بالا و مقاوم به علف‌کش رانداپ توسط شرکت مونسانتو یک مثال از این ادعا است.

در حالی که طبق گزارش­های آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (International Agency for Research on Cancer) مصرف سم رانداپ، سرطان­زا است، ولی این شرکت به بهانه دست‌یابی کشاورز به عملکرد بالا بذر و سم رانداپ تولیدی خود را به فروش رسانده و علاوه بر کسب سود کلان تهدیدهای زیستی در کشورهای هدف برجای می­‌گذارد. یکی دیگر از ابزارهای سلطه شرکت­های چندملیتی بر تجارت جهانی بذر، کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی (UPOV) است.

این کنوانسیون در سال ۱۹۶۱ تصویب و در سال‌های ۱۹۷۸ و ۱۹۹۱ دچار تغییرات شد. اهداف اصلی کنوانسیون اعمال محدودیت­هایی برای بذر خود مصرفی در مناطق مختلف دنیا، از بین بردن گونه‌­های بومی کشورها به بهانه نداشتن استانداردهای لازم برای تولید، افزایش هزینه‌های واردکنندگان بذر و وابسته سازی بیش از پیش کشورها برای تأمین بذر مورد نیازشان است.

بنابراین، با توجه به اهمیت صنعت بذر در زنجیره غذایی-کشاورزی  ضروری است علاوه بر حمایت از شرکت‌های دانش ­بنیان این بخش جهت بازار رسانی دستاوردهای تحقیقاتی خود، آثار ثانویه مصرف هر یک از بذور GM و سموم شیمیایی بر سلامت جامعه و محیط‌ زیست به دقت مورد بررسی قرارگیرد و در صورت مشاهده عدم سلامت، از واردات و مصرف در کشور جلوگیری کرد.

 

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی