رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: صرفه جویی ۳۵۰ میلیون متر مکعبی اب در بخش کشاورزی






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2524

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی: صرفه جویی ۳۵۰ میلیون متر مکعبی اب در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این جلسه اظهار داشت:نگاه ما به بخش کشاورزی در استان باید یک نگاه ملی باشد زیرا به لحاظ اینکه اقتصاد و اشتغال ، امنیت غذایی و امنیت اقتصادی استان متکی به بخش کشاورزی است  در این مسیر همه دستگاههای ذیربط از قبیل سازمان آب ، برق ، صنایع و معادن  و … به بخش کمک کنند.
مجتبی مزروعی افزود: یکی  از اولویتهای ما در بخش کشاورزی استان،  سرمایه گذاری در بخش طر حهای آبیاری و انتقال آب  بوده باید اجرا می شده بطوریکه در طول چند سال گذشته ۱۱۰ هزار هکتار از ۳۵۰ هزار هکتا ر ابیاری تحت فشار که قرار بر اجرای آن بوده ، اجرا شده است .
وی ادامه داد: از سال ۹۲ تا ۹۶ ۴۰ هزار هکتار آبیاری تحت فشار اجرا شده و ۳۰ هزار هکتار دیگر در سال ۹۶ تامین اعتبار و در حال اجرا داریم و از نظر اعتباری در سال ۹۲ اعتبارات ابیاری تحت فشار ۱۳ میلیارد تومان بوده ودر سال ۹۶ به ۲۵۴ میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرده است
وی بیان کرد: در بحث انتقال آب در بخش کشاورزی در سال ۹۵ دو هزار کیلومتر انتقال آب با لوله صورت گرفته و در سال ۹۶ همین مقدار را در دست اجرا داریم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به موضوع کشتهای گلخانه ای گفت: ما باکشت گلخانه ای می توانیم تولید را از ۱۰ تا ۳۰ برابر افزایش دهیم و میزان مصرف اب را به میزان کمتر از یک بیستم برسانیم ، در همین رابطه تا سال ( ۹۲) ۱۱۸ هکتار کشت گلخانه داشتیم و از سال ۹۲ تا( ۹۶) و تا الان   ۱۶۲ هکتار انجام شده علاوه براین در سال ۹۶ یک  هدفگذاری بزرگی به میزان ۱۰۰ هکتار گلخانه ادر نظر گرفته بودیم که تا الان ۶۲٫۷ هکتار آن به اتمام رسیده و تنها استانی هستیم که تسهیلات برای توسعه گلخانه ها با سود ۱۰ درصد به متقاضیان داده می شود.
مجتبی مزروعی اضافه کرد: ما در استان ۸ مجتمع گلخانه ای ۱۵ هکتاری  رهاشده داشتیم که با استفاده از اعتبارات ماده ۱۸۰ و باکمک جناب آقای استاندار و فرمانداران و نمایندگان محترم ۶ مجتمع آ ن بطور صد درصد تکمیل شده دو الان فارغ التحیلان ما در حال سرمایه گذاری در ان هستند.
وی در قسمت دیگری از سخنان خود به رشد صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و گفت: صنایع تبدیلی بعنوان پایه صادرات بخش کشاورزی است ، صادرات بخش کشاورزی استان از ۳۰۰ میلیون دلار به ۶۵۰ میلیون دلار افزایش یافته  است ما قطعا توان بیشتری داریم مشروط بر اینکه در صنایع تبدیلی و بسته بندی و نگهداری سرمایه گذاری کنیم ضمن اینکه کار های خوبی در این زمینه انجان شده است بطوریکه میزان اشتغال در این بخش از از ۸ هزارو ۸۰۰ نفر به حدود ۱۳ هزار نفر رسیده و طی این مدت ۳۱۶ واحد صنایع تبدیلی راه اندازی شده است.
این مقام مسئول ادامه داد: در سال جاری تمرکز ما علا وه بر بحث آب بر بحث صنایع تبدیلی و حمایت از تشکلها و توسعه بازرگانی و ایجاد یک اتحادیه صادرات و واردات است که تا پایان سال انجام خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در بحث مصرف آب یک اتفاق خوب افتاد که با همکاری سازمان آب ۳۴۶ میلیون متر مکعب از برداشت منابع آبی کاسته شده است و علاوه بر آن ۳۵۰ میلیون متر مکعب از طریق فعالیتهای گسترده ،  صرفه جویی  آب در  مزارع  ،حاصل شده است.
مجتبی مزروعی گفت: در بخش ماشین آلات کشاورزی یک تحول در استان خراسان رضوی ایجاد شده بطوریکه از سال ۸۸ تا۹۲ پنج  میلیارد تومان به خرید ماشین آلا ت و ادوات کشاورزی اختصاص یافته بود که از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی