پیش بینی رشد ۸/۷ درصدی اقتصادی خراسان رضوی در پایان برنامه ششم توسعه






لینک کوتاه : https://kdlfu.ir/?p=2434

پیش بینی رشد ۸/۷ درصدی اقتصادی خراسان رضوی در پایان برنامه ششم توسعه

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛علی رسولیان مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی در جلسه اتاق بازرگانی با بیان اینکه در برنامه توسعه استان رشد اقتصادی ۸٫۷ درصد را پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: در این برنامه هدفگذاری صادرات استان دست یابی به حدود ۳ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار صادرات در پایان برنامه است.

وی افزود: ما دنبال این بودیم که مشارکت بیشتری از بخش خصوصی برای موضوعات سرمایه‌گذاری و مدیریت سرمایه‌گذاری استان جلب کنیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: هدف اصلی ما در حوزه اقتصادی استانداری افزایش هر چه بیشتر تعامل با بخش خصوصی و استفاده از توان بخش خصوصی در مدیریت، سیاست‌گذاری و شکل‌گیری سرمایه‌گذاری در همه بخش‌هاست.

رسولیان گفت: تعامل بخش خصوصی و دولتی در استان بسیار مناسب است و طبق آخرین آمار که دیروز ارایه شده بود، استان خراسان رضوی جزو سه استانی است که شورای گفت‌وگوی آن از فعال‌ترین شوراها بوده است.

وی افزود: همچنین فضای کسب و کار استان نشان از تعامل بخش خصوصی و دولت در استان را نشان می‌دهد. ما امسال برش استانی برنامه ششم توسعه را تنظیم کردیم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه بنا به ظرفیت‌هایی که وجود دارد و شرایط استان، پیش‌بینی می‌شود جمعیت ما تا پایان برنامه ششم به حدود ۶٫۹ میلیون نفر خواهد رسید، گفت: همچنین پیش‌بینی می‌شود نرخ مشارکت استان به حدود ۴۴٫۵ درصد رسد. ما در قالب این برنامه تصمیم گرفته‌ایم که برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم نرخ بیکاری خود را تا ۷ درصد کاهش دهیم.

رسولیان افزود: هر چند امسال نرخ بیکاری ما در تابستان رقم بسیار خوبی نسبت به سال گذشته را نشان داده ولی باز هم این نرخ بیکاری ۱۰٫۱ درصد رقم بالایی است و امیدواریم بتوانیم تا پایان برنامه ششم توسعه آن را به ۷ درصد برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین در این برنامه هدفگذاری صادرات استان دست یابی به حدود ۳ میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار صادرات در پایان برنامه است. برای این منظور برنامه‌ای را برای دست یابی به این ارقام تدوین شده و هر برنامه‌ای که باید در سطح استان انجام شود را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی پیش‌بینی کرده استان ما به حدود ۶۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد، گفت: تغییر تکنولوژی، روش جدید تکنولوژی و سرمایه‌گذاری‌های جدید و بازارهای جدید موضوعاتی بسیار مهمی است که باید برای دست یابی به آن برنامه‌ریزی شود تا این سرمایه‌ها در استان ایجاد شود.

رسولیان با اشاره به اینکه برای سرمایه‌گذاری نیز دو موضوع حائز اهمیت است، افزود: یکی از آن‌ها بهبود فضای کسب و کار است. ما در طول سه سال گذشته روابط خارجی بسیار خوبی را در استان خراسان رضوی وجود آوردیم. همچنین موضوع فاینانس شرایطی را در کشور به وجود آورده که برای ما نیز امری مهم و حیاتی به حساب می‌آید و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

وی بابیان اینکه بخش عظیمی از تولیدات ما در ۶ ماهه گذشته رشد بسیار بالایی داشته ادامه داد: اگر رشد اقتصادی سال‌های گذشته مربوط به نفت بوده اما امروز بیشتر این رشد در حوزه صنعت و معدن شکل گرفته است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌المللی استانداری خراسان رضوی افزود: در شهرستان‌ها اختیارات محدودتر است و همین امر تصمیم‌گیری را بسیار مشکل می‌کند. ما بنا داریم در استان اختیارات بیشتری را به شهرستان‌ها محول کنیم که در آن شهرستان‌ها بتوانند تصمیم‌گیری‌های لازم را صورت دهند.

استفاده از ظرفیت های کنونی و ارتقای سطح تولید در بسترهای موجود، از رویکرد های اصلی دولت

در ادامه علی اکبر لبافی، دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی، گفت : در مدت گذشته تفاهم بسیار خوبی بین بخش خصوصی و بخش دولتی ایجاد شده اما چند چالش اساسی پیش روی استان قرار گرفته است که اگر آن‌ها را دنبال کنیم و به یک نتیجه‌ای برسانیم، آثار بهبودی بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: واقعیت کار این است که ما در حوزه تولید مشکلی نداریم. ما به لحاظ بازار مصرف مشکلات اساسی داریم. در دنیا بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بیش از ۱۹٫۵ ساعت در روز کار می‌کنند و این امر یعنی اشتغال ارزان، قیمت تمام شده پایین و اینکه امکان رقابت‌پذیری فراهم است.

دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: رویکرد ما استفاده از ظرفیت موجود و ارتقای سطح تولید در بسترهای موجود است. یکی از چالش‌های اصلی ما در بازار کار استان و کشور این است که نمی‌توانیم محصول خود را بفروشیم و باید قیمت تمام شده خود را پایین آوریم.

لبافی افزود: همچنین از لحاظ کیفیت کالا نیز باید در جهت افزایش کیفیت تولیدات گام برداشت تا امکان حضور در بازارهای داخلی و خارجی برای ما فراهم شود.

وی گفت: در سطوح مدیران پیمانی و عالی استان تقریبا به ضرورت موضوع پی برده شده و باید کمک کنیم اقتصاد کشور پیشرفت کند و محیط کسب و کار بهبود یابد. تصور من این است که بعضی از افراد با بخش خصوصی زورآزمایی می‌کنند و این یکی از مشکلات اصلی ماست.

دبیر شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مشاغلی که در کشور وجود دارد، مشاغل کسب و کار خرد و خانگی است، افزود: اگرچه در مواقع اضطراری چاره‌ای نیست جز اینکه این مشاغل را تولید کنیم.

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی چهاردهمین نمایشگاه بین المللی مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه مجمع اتحادیه
تمامی حقوق متعلق به اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی گاوداران و دامداران صنعتی خراسان رضوی